Byggtråd Scania R620 - en nybörjares bekännelser

Startat av Spirit, 20 december 2015 kl. 00:44:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

Jag tänkte att jag startar en byggtråd. Syftet är ju knappast att lära er gamla rävar någonting om RC-lastbilar, men som nybörjare vet jag att huvudet är fullt av funderingar. Några svar får man här på forumet, men en del av dem kräver att man är ganska insatt redan. Min tanke är därför att dela med mig av mina egna nybörjarerfarenheter, så kanske jag kan hjälpa någon annan att ta steget in i hobbyn. Det gör ju oss alla gladare, och samtidigt kanske jag får lite välbehövd hjälp av er gamla rävar, så blir det en win-win.  :) <tumb>

Min bakgrund till hobbyn är egentligen RC, i ett antal år roade jag mig med metanolbilar och bankörning. Alla som hållit på med det vet att det primärt handlar om att köra. Tekniska finesser som inte bidrar till prestanda är oviktigt, och modellbyggandet är helt klart sekundärt - man kör ju ändå sönder saker och ting så varför lägga ner sin själ på finish? När det gäller RC-lastbilarna så kommer man från en annan vinkel, ställer helt andra frågor, och då märker jag att plötsligt blir jag ganska okunnig.

1:1-lastbilar har jag en relation till eftersom jag arbetar hos en av våra tillverkare (ingen kan väl gissa vilken) och jag är väldigt intresserad av vår produkt. Har tyvärr inget C-kort, men har haft förmånen att provköra ett par gånger under kontrollerade former. Även fullastat - häftigt!

Men nog om det, jag behövde en ny hobby i vinter och satte igång att surfa. Jag stötte på den ena fantastiska videon efter den andra, och till slut så... varför inte en lastbil?! Det tog inte lång tid att förstå att Tamiya 1:14 var, om inte det självklara, så i alla fall det enkla valet. Jag antar att det är så de flesta börjar resan.

De första frågorna:

Så surfandet startade, och dammade upp en massa frågor. Som nybörjare är det väldigt svårt att skilja mellan vad som verkligen är nödvändigt och vad som är överkurs:

  • Man måste tydligen ha en annan motor, original verkar vara för snabb och för svag.
  • Att komplettera med kullager är tydligen ett måste om modellen inte ska stå på hyllan.
  • Mottagare, servon, radio ingår inte och X antal kanaler måste man ha för alla funktioner (men kruxet är man som nybörjare inte kan förutse vilka funktioner.)
  • Hur fixar man lyse, ljud, alla coola finesser?
  • En del kör LiPo och en del kör 12v, måste man ha det för att vara framtidssäker?
  • Dragbil vill jag ju egentligen inte ha, jag vill ju ha en 6x6 eller kanske rentav 8x8 grusbil.
  • Och hur dyrt blir det här kalaset egentligen, innan lastbilen rullar???

Planen:

Till slut var jag tvungen att sätta ner foten, så grundplanen blev:
  • Standard dragbil med minimal modifiering. 6x6 eller 8x8 går bort, jag har inte den erfarenhet som krävs för att klara bygget. Men det måste bli 6x4 ifall jag skulle gå bananas och bygga om i någon avlägsen framtid.
  • Jag köper inte allt från start, utan börjar med grundsatsen. Ljud, ljus, ESC, radio och annat får mogna fram medan jag bygger.
  • Kullager och motor köps däremot direkt, någon har sagt att annars får man riva allt om man ska byta i efterhand. Lät otäckt. :)
  • LiPo eller NiMh får jag fundera lite till på, men 7.2v får gälla för motor och ackar etc tills vidare - de flesta verkar köra det.
  • Och ekonomin, jag räknade lite... beslutet blev att inte snåla på det jag vill ha, men det kan få konsekvensen att det tar lite tid. Här har alla förstås lite olika förutsättningar, men jag vet att det kan bli dyrt att köpa billigt. Bäst att fråga andra först före inköp.

To be continued...
V8 or bust!!

Spirit

#1
Inköpet:

Så jag köpte en sådan här:




Jag passade samtidigt på att beställa kullager från kullagergrossisten. Det fanns ingen färdig sats för 6x4, och det var lite dyrt att köpa dem lösa så jag beställde satsen till den 2-axliga bilen (första länken) och gjorde en tilläggsbeställning på ytterligare 7 kullager (andra länken), och då tror jag det ska räcka till.
http://www.kullagergrossisten.se/product/tamiya-1-14-scania-r470--kullagersats-
http://www.kullagergrossisten.se/product/tko-kullager-115-2rs-5x11x4-gummitat

Uppackningen och ett par insikter:
Först: Vilken härlig byggsats!! Mängder av delar är gjorda i metall, och man kan direkt se att den här byggsatsen andas kvalitet.


  • Insikt 1: Som e21242 redan påpekat för mig, köp servon direkt, det är det första som dyker upp när man öppnar bruksanvisningen. Lyckligtvis finns en del annat att pilla med under tiden.
    Jag slängde mig hur som helst på nätet och beställde 3st bulkservon Futaba S3003. Inte lågbyggda och bara 4.1 kg men jag börjar där och så får jag väl byta senare - servon går alltid åt :) När jag ändå gjorde beställning så passade jag på att beställa Truckpuller-motorn på 7.2v.

    http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/servon/over-20-gram/futaba-s3003-std-servo-41kg019s-bulk.html
    http://www.hobbyequipment.se/tillbehor-lastbilar/elektronik/lrp-truck-puller-3-7-2v.html
  • Insikt 2: Färg! Klart jag förstod att jag skulle ha färg på grejorna, men jag tänkte att jag börjar bygga och så köper jag efter listan i byggsatsen. Men så fort jag packade upp så insåg jag att så enkelt var det inte - jag vill ha någon annan färg. Något åkeri kanske, vilket då? Något fantasifullt kanske? Hur som helst, det här behöver också en tanke...

Och så dyker en annan färgfråga upp. Tvärbalkar och andra ramdelar är av svart plast, och ramen är färdigmålad men det diffar ju i finish... särskilt störande på avfasningen längst bak på ramen där det inte är rambalk hela vägen som på förebilden, utan sista biten är plast och den detaljen stör mig. Vad brukar ni använda för färg till ramen?

To be continued...
V8 or bust!!

Spirit

Kullagren kom med snabba ryck i en postpåse, och jag tror uträkningen var rätt. 8x metalltätade fanns med i den färdiga satsen, dom får gå till växellådan. Resten är gummitätat. Se också de två originallagren (brons?) högst upp till vänster, känns skönt att få utbytt.

Inget fotografiskt mästerverk detta, två lager är skymda i stora påsen också :)

V8 or bust!!

Olof

Mvh, Olof!

ConnyWa

#4
Kul att du börjar. Jag har ingen lastbil än (iaf inte tamiya) men har lite insikt i och med trådar och mycket crawling och lite trailkörningar med hemma byggda lastbilar i annan skala.

Kolla in ebay. Köpte mg996 servon för 47kr styck till dörren. 13kg på 6v matning och drev i mässing tror jag det var. Finns även bättre men vill bara få fram att man KAN komma billigare och bättre undan där.

Motorn som följer med kitet är en standard 27t om jag fattat rätt. De varvar ca 14000rpm vid 7,2v.

Truckpuller 3 motorn varvar 6600rpm vid 7,2v. Alltså är det en motor med fler lindningar än 27t.
Den kostar 349kr ex frakt ungefär.

Alternativ är hpi 55t som ex Habo hobby säljer för 149kr ex frakt.
Det är en 55t motor och varvar ca8000rpm vid 7,2v.

Även rc4wd.com säljer motorer med högre lindningar (från 27t-ca80t) för runt 200kr ex frakt.
Skillnaden mot truckpuller motorn är väl kullager vs bussningar och renoverbar endbell men å andra sidan kan du köpa två motorer med olika lindningar och välja den du vill ha för nästan samma pris.


Och vill du bygga 6x6 är jag säker på att info och hjälp finns här i forumet!

Man blir bara mer och mer sugen på tamiya lastbil när så många bygger!

Spirit

Tack för tips! Nu hade jag ju redan beställt servon och motorn, men jag kommer säkert att uppdatera åtminstone servona en gång så jag ska kika på det där framöver.

Se nedan växellådan med Truckpullermotorn installerad. Eftersom detta är en nybörjartråd, så kan jag berätta att motorn bara var att skruva dit, man behöver inte modifiera någonting!  [dance1]



V8 or bust!!

ConnyWa

Snyggt. Truckpullern är ju lite bättre kvalité! Kan på skojs skull nämna att en rc4wd 80t varvar 5500rpm vid 7,2   Således borde truckpullern vara runt 70t. Kan vara bra att veta om du vill byta åt något håll.

Spirit

Min urgamla fyrkanalare får lämna in nu tror jag, när jag ser alla finesser och kanaler som modernare anläggningar har. :)

Därför kommer så radiofrågan smygande... efter goda råd och lite läsning, så tänker jag investera i EN kvalitativ radio, oavsett om jag bygger några fler modeller eller inte. Ska det kompletteras så kan jag köpa någon enklare modell då...

Jag vill gå på erkänt och bra märke, det var tal om spektrum DX18 och den ser oerhört trevlig ut, men jag vill inte lägga riktigt de pengarna. Känner att smärtgränsen går kring 4-5000. Gissar att 10-14 kanaler kan räcka väldigt långt. Har hittat en Futaba T14SG om jag lägger mig i övre häraden av den budgeten. Finns det något bättre bang for the buck som ni kör med, men som fortfarande är kvalitetsradio och 10+ kanaler? Gärna billigare.
V8 or bust!!

swerecon

Utan att ha torrt på fötterna så kan jag säga att det är en bra radio du tittat på. Dock har jag ingen koll på vilka möjligheter det finns i den att själv välja vilka knappar som styr vilken kanal, antal möjliga egna mixar, inställningar för servon osv. För egen del tycker jag det är viktiga saker för att kunna styra modellen på bästa sätt efter eget tycke och smak. Är riktigt trevligt att kunna mixa t ex oljepumpens varv beroende på spakutslagets längd på en grävare. Eller kunna välja en återfjädrande knapp på radio  till heljusblink/tuta . Men allt är en smaksak.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Spirit

Den verkar ha en momentan switch, ser direkt tuta där. Behöver man fler tro?


  • Two assignable rotary knobs
  • Six assignable three-position switches
  • One assignable two-position switch
  • One assignable momentary two-position switch


V8 or bust!!

jimmy

Hej!

Jag håller också på att bygga en Scania r620 och istället för att eventuellt köra med Tamiya ljud så kanske detta är något du gillar:

http://www.beier-electronic.de/modellbau/produkte/usm-rc-2/usm-rc-2.php?sprache=gb

Jag har beställt en sådan modul och har kollat en del på Youtube. Finns filmer både från företaget och privatpersoner som använder ljudmodulen. Det är även ljus med.
När jag kollat runt om denna modul så är det bättre V8 ljud och annat än Tamiya ljudet. Sedan att man själv kan byta ut ljudfiler och massa annat gör inte saken sämre.

Ville bara tipsa lite då de flesta verkar inkörda på Tamiya  [play].

Lycka till med byggandet och uppdatera med mer bilder  :)

Olof

Skulle nog säga precis tvärt om. Mycket fler som kör Servonaut än Tamiyas MFU. :)
Men Beier är absolut ett kompetent alternativ. MFUn går i min värld bort. Inte bra på något mer än att kontakterna är klara.
Mvh, Olof!

jimmy

Citat från: Olof skrivet 24 december 2015 kl. 15:09:28
Skulle nog säga precis tvärt om. Mycket fler som kör Servonaut än Tamiyas MFU. :)
Men Beier är absolut ett kompetent alternativ. MFUn går i min värld bort. Inte bra på något mer än att kontakterna är klara.

Ja kan vara så men de flesta klipp på youtube har ändå Tamiyas. Men ofta är klippen några år gamla så många har säkert bytt :).

Spirit

#13
Jaha, då har jag fått ihop det troligen enklaste i byggsatsen - ram, axlar osv.  <tumb>

Men jag är en smula förvånad över ett par detaljer som känns väldigt ogenomtänkta i en annars så gedigen byggsats.

1. Framaxeln.

Av allt som kan tänkas ta i, så är det just styrstaget som är det första som tar emot när axeln fjädrar i botten.  [dont] Verkar inte så begåvat, jag förstår att många bygger om styrningen. Jag gissar att ombyggnaden som beskrivs i FAQ-delen av forumet, löser den även det här problemet? Nästa som tar i tycks vara servot, men det flyttar man ju på vid samma ombyggnad... Styrgeometrin verkar också jättekonstig, men det får jag titta på sen.




2. Bakfjädringen.

Fjädringsvägen känns rent löjlig. Axlarna kan röra sig lite grann, men bladfjädern används i princip inte alls som fjäder på plant underlag, eftersom axeln tar i gummistopparna på ramen direkt. Åt andra hållet tar de fejkade stötdämparna emot, så att axeln inte heller kan röra sig ner från ramen. Pilarna visar den minimala fjädringsväg som är mellan axeln och gummistopparna, det är bara ett par mm.






Jag gjorde ett första försök till lösning genom att förlänga "stötdämparna", då kan axlarna röra sig lite mer men bladfjädern är fortfarande overksam på plant underlag. Det är också så att om jag tar i en enda millimeter till så kommer kardanen att bli för kort och hoppa ur när främre axeln är i sitt lägsta läge.

Ett alternativ tänker jag kan vara att ta väck gummistopparna på ramen, men då vet jag inte om hjulen kommer ta i skärmarna senare eller om det får någon annan effekt?

Se nedan hur den totala rörelsen blir efter förlängningen av stötdämparna, är väl lite mer än 1cm skillnad mellan axlarna. Finns det någon enkel eller smart patentlösning på det här? Hur gör ni gamla rävar?


V8 or bust!!

Ukko

Har inte svar på din fråga, men roligt att följa tråden.
Jag skall väl komma igång med mitt bygge och du kommer säkert svara/fråga många av frågor som en nybörjarbyggare kan råka ut under bygget. Keep up the good work!
<tumb>