Byggtråd Scania R620 - en nybörjares bekännelser

Startat av Spirit, 20 december 2015 kl. 00:44:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

#30
Radion kom, så jag prioriterade inte lysdioderna utan gjorde i stället den omtalade ombyggnaden av styrservot. Bra beskrivet i FAQ här på forumet, så det behöver jag inte upprepa.

Men det blev kanon!! <tumb>. Det enda som behövde köpas var ju styrstaget från Carson, men det är ju fullt möjligt att tillverka ett själv också om man vill. Sedan var det bara att vända styrningen bak-fram och klippa ut ett par plåtbitar som jag fäste servona i. Jag rätade också ut staget som går mellan servot och växellådan, det ville gärna ta i fästet annars.

Inte nog med att styrutslaget blev bättre utan även styrgeometrin ser nu ut som den ska, dvs innerhjulet svänger mer än ytterhjulet.  [dance1] Av någon konstig anledning var det ju tvärtom från början...   ??? Och så blir det lite mer optimalt utnyttjande av utrymmet i chassit!

Servot till växellådan vill gärna brumma lite grann på 1:an och 3:an trots noggrann justering, jag gissar det beror på att det får kämpa lite mot fjädrarna i växellådan... funderar på om man kan plocka bort dem eller göra någon annan modd.

V8 or bust!!

Spirit

#31
Nej, jag ledsnade fort på att pilla med lösa lysdioder i baklyktorna, särskilt när jag såg hur snyggt det blir med 5 separata lampor istället för 3.    ::):-\

Så jag beställde från dansken igen:
http://rcmodeltruck.dk/da/belysningssaet/2358-scania-baglygte-print-72v.html


Det var inget dumt paket alls som kom, det var korten med dioder på men också isoleringsplattor och "avskiljare" för att bygga om 3-kammarlyktan till 5-kammare.






Limmade fast avskiljarna och målade, sen klistrade jag på glaset. Jag glömmer det ofta, men man ska alltid provmontera INNAN man limmar, det tåls att upprepas hur många gånger som helst. Höger och vänster hål i lyktan är nämligen för små, och behöver borras upp till 7mm, men trots den tydliga instruktionen så läste jag inte ordentligt... <stup> Mycket enklare att läsa ordentligt först och ta upp hålen innan man limmat dit avskiljarna och lyktglaset, jag lovar!  :) Bilden är tagen innan modifieringen...






Och så här blev slutresultatet, bilden tagen precis när varningsblinkern är på. Allt tänt utom bromsljuset alltså. Riktigt nice - jag rekommenderar detta lilla paket!  <tumb> Försökte mig på en film också, men det enda den visar är hur svårt det är att hålla kameran och radiostyrningen samtidigt :)



Nu går bygget vidare...  :)
V8 or bust!!

joppe

Hej Spirit! roligt att följa din byggtråd,sitter här med likadan byggsats å tycker det är en gedigen byggsats. Har kollat runt ett flertal timmar här på forumet och blir mer å mer taggad av det här med lastbilsbyggande http://www.rclastbilar.se/forum/Smileys/aaron/smiley-dance017.gif Bra med alla tipps å råd här på forumet, som du sagt så vill man ju göra rätt ifrån början http://www.rclastbilar.se/forum/Smileys/aaron/happy0065.gif har också köpt trackpuller 7.2v och sevanot m20 å kullagersats. sitter och bygger om styrstaget för som du visat så är det inte helt optimalt original! Beställde motorn och servon från Habo hobby men det har tagit lite väl lång tid över en vecka sedan jag betalat grejerna! Den Danskafirman verkar funka bra. En fråga till Conny Wa hur funkar det att beställa från ebay? finns mycket saker där. Med vänlig hälsning joppe

Spirit

#33
Det här är status på bygget idag, ihopsatt för provkörning och så här långt funkar allting som det ska.  <tumb>



Testat bakfjädringen, som ni minns så förlängde jag "stötdämparna" till max genom att plocka ut den lilla plastringen, och så tog jag bort gummistopparna som satt på ramen. Det är på vippen att det blir för snävt för kardanen mellan axlarna, så det var tur att jag inte skar bort plastflärparna som nämndes tidigare. Möjligt att det då också hade kunnat ta i skärmarna...

Nöjd till tusen med radion, som sagt så blev det en Futaba 14SG, den kommer räcka långt! Även till någon drönare framöver  ;) Konstaterade också att Servonauten bara tar två kanaler, och då får man ju både motorstyrning och alla standardlysen på dessa två kanaler = många över!  <tumb>

Blått blev det också, som synes... men det här med lackering av hytten är ju inte roligt.  [angry] Kändes inte som nåt lustfyllt arbetet direkt, mest bara nervöst över att sabba bygget. Men ok, det gick över förväntan bra. Alla större delar är målade, och skönhetsfelen är faktiskt ganska få.  <hands>

Lesson learned: Målade med Tamiya sprayburkar, och det var sista gången!  <whip> Färgen är riktigt bra, det är inte det. Men det är på tok för små (och dyra) burkar, exempelvis gick det åt inte mindre än 4 burkar av det blå. Priset är en sak, men så små burkar har också en förmåga att ta slut utan förvarning mitt i målningen. Nästa bygge kommer jag använda någonting annat.

Men jag måste ju också berömma Tamiya för en annan sak... deras maskeringstejp är outstanding!! <tumb> Blöder ingenting, värd varenda krona!
V8 or bust!!

Spirit

Då börjar själva "grundbyggsatsen" närma sig färdig. Hytten lackad och många av dekalerna på plats, det ska kopplas lysen och sådant också. Men jag ser det som dragbil v1.0, för sen kommer förstås finlir och löpande förbättringar, jag ska försöka få till en vettig inredning i hytten och så småningom ska det också bli ljud. Mer bilder kommer lite senare!

Men tills dess har jag en fråga... mitt största problem hittills har varit dekalerna. Det är ju inte vattendekaler som brukligt är i byggsatser, utan helt enkelt klistermärken - vilket är betydligt svårare att få snyggt tycker jag. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet.

Hur gör ni, finns det några bra knep för att sätta dit dem snyggt?  [conf]
V8 or bust!!

Ellis

Citat från: Spirit skrivet  5 februari 2016 kl. 12:13:47
Då börjar själva "grundbyggsatsen" närma sig färdig. Hytten lackad och många av dekalerna på plats, det ska kopplas lysen och sådant också. Men jag ser det som dragbil v1.0, för sen kommer förstås finlir och löpande förbättringar, jag ska försöka få till en vettig inredning i hytten och så småningom ska det också bli ljud. Mer bilder kommer lite senare!

Men tills dess har jag en fråga... mitt största problem hittills har varit dekalerna. Det är ju inte vattendekaler som brukligt är i byggsatser, utan helt enkelt klistermärken - vilket är betydligt svårare att få snyggt tycker jag. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet.

Hur gör ni, finns det några bra knep för att sätta dit dem snyggt?  [conf]

Det funkar om man tar liiiiite diskmedel med lite vatten på ytan där dekalen ska sitta. Då får man lite tid till att justera dekalen, när den sitter som den ska så pressar man ut vattnet bakom  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Spirit

Okej, här kommer lite bilder... bilen i stort sett "klar" (har nu insett att den blir aldrig klar, vilket kanske är själva poängen med hobbyn)

Och så behöll jag originalnummerplåten just nu, för att riktigt betona amatörmässigheten.  ;)

Kvar att fixa just nu:

  • Solskyddet, som inte blev bra i lackeringen...
  • Inredningen är ju bedrövlig, man kan på bilderna se servonautens gröna diod genom fönstret.  Men det är ett helt projekt i sig.
  • Måste ordna så jag kan slå på/av ljus/parkeringsljus/helljus på nåt bättre sätt, med brytare på radion. Servonauten lämnade nåt att önska där.
  • Kabeldragningarna blev inte 100%
  • Måste täcka för dioderna fram, dom lyser upp insidan under hytten
  • Och SEN kommer vi till alla förbättringar som jag vill göra, extraljus, michelingubbar o en massa roliga saker




















Det här med stoppanordningen när man tippar hytten är väl ett av de få exemplen på totalt hjärnsläpp hos Tamiya-folket. Vem vill ha ett par skruvar i sidan på hytten och en jävla stång som sticker upp inuti hytten?  [dont] Ska givetvis åtgärdas... Muttrarna på backspeglarna är inte heller så tjusigt.




Och INGEN Scania är ju komplett utan denna... :)

Nu är det också dags att börja grunna på vad den här dragbilen ska släpa omkring med för typ av last... hmmm... dessa i-landsproblem :)
V8 or bust!!

joppe

Snyggt! Håller själv på att lacker mina delar, och en fundering det här med dekalerna är det någon här som har klarlackat över sina dekaler? Jag använder Hagmans klarlack,om dom tål det? Ja det borde väll gå sätta en typ fiske lina i bakkant som tilltstop för hytten så man slipper de där skruvarna själv har jag spacklat igen hålen. Roligt å följa byggtrådarna här på forumet, blir säker fler last bilar efter denna! Joppe!

Spirit

Tackar! Jo, det här byggandet ger mersmak. Den här bilen har ju hållit mig sysselsatt nån timme här o där i ett par månader, riktigt roligt.
V8 or bust!!

Spirit

#39
Nu har jag en fråga, jag har som sagt satt in en Servonaut M20+ och lysena är kopplade till den - funkar bra, men jag känner att jag slog i kapacitetstaket direkt, så att säga.

Dels är jag inte nöjd med växlingen av hel/halvljus (vill kunna släcka helljus utan att släcka allt, och så vill jag gärna ha fler lägen, t.ex. enbart parkeringsljus. Och det lär väl snart komma extraljus eller annat som jag vill kunna slå av och på separat. Ljustuta vill jag ha också.

Radion har ju fler kanaler, så det är inte där begränsningen sitter (ännu). Men jag gissar att jag inte kan koppla rakt in i mottagare? Vad behöver jag för att komma vidare med, säg, 4-5 ljusfunktioner till?

EDIT - Jag läser ju inte FAQ ordentligt...  <whip> MM4 verkar vara svaret på min fråga, men om jag formulerar om... finns det alternativ med fler funktioner? Servonaut verkar inte ha det...
V8 or bust!!

cege

CTI ps4a kan vara en bra metod. 4 funktioner på en kanal.
ps4o och ps4u kan man sätta ihop med en förgrening då får man 8 funktioner på en kanal.
Bra om man har en trelägesbrytare.

Jag har M20+ och en ps4a, ps4a använder jag till heljus och saftblandare.
Funkar för mig.

Servonaut har en MM4 som gör ungefär samma sak för dubbla pengen.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Spirit

#41
Tack, du hann svara medan jag editerade mitt inlägg... ska kasta en blick på CTI-modulen då!  <tumb>

V8 or bust!!

Spirit

Har nu beställt CTI-modulen hos dansken.

Måste passa på att berömma den firman. Vet inte om dom är billigast alla gånger, men j-lar så snabba i sina leveranser! Riktigt nöjd med deras service hittills!!  <tumb>

Samtidigt hade jag en del bryderier kring strömmatningen till mottagare och servonaut, men det avhandlas i en annan tråd, länkar dit för att hålla ihop alla mina nybörjarfunderingar:
http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=1434.0
V8 or bust!!

cege

Du har möjligheten att träffa honom på Tångaträffen i Vårgårda sista helgen i maj.
Han besöker oss med sin butik då.

Det kommer mer info om träffen snart.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Spirit

Sådär, CTI PS4a på plats! Nu är det som jag vill ha det!  <tumb> Helljus och dimljus oberoende av det andra. Och två utgångar till att sätta extraljus på sedan!

Men hur får man till en ljustuta på momentan brytare??

https://www.youtube.com/watch?v=en4sC9nWy_U&feature=youtu.be



Som synes har jag också lagt elektroniken platt, planerar att lägga ett hyttgolv med inredning ovanpå.
V8 or bust!!