Byggtråd Scania R620 - en nybörjares bekännelser

Startat av Spirit, 20 december 2015 kl. 00:44:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

Tack för det Ukko. :) Som sagt, det är själva poängen med tråden - att vara en nybörjares iakttagelser.

Kan tillägga att nu är det beställt servonaut M20+ tillsammans med ett set lysdioder från den där danska firman. <tumb>


V8 or bust!!

Ukko

Citat från: Spirit skrivet 27 december 2015 kl. 18:20:39
Kan tillägga att nu är det beställt servonaut M20+ tillsammans med ett set lysdioder från den där danska firman. <tumb>

Väldigt intressant. Jag funderar på samma upplägg. Det finns ju de vanliga funktionerna direkt ur M20+, dvs de vanliga ljusen på en bil. Köpte du satsen anpassade till bilen med färdiga plattor för fram- och baklysen eller lösa dioder?

Vilken radio blev det?

Mullis

Staget som många av oss köpt gör så att det blir mer styrutslag än vad det är original.  <tumb>
Själv så tog jag bort de plast flärparna som sitter på ovansidan av bakre axeln och då fick lite längre fjädringsväg.  <tumb>

S20+ kommer jag ha också tillsammans med Truck Puller 3 motor, dioderna har jag tillsammans med x antal meter tunn kabel som jag kommer löda ihop själv...  [ok]
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Spirit

#18
Citat från: Ukko skrivet 27 december 2015 kl. 21:21:19
Väldigt intressant. Jag funderar på samma upplägg. Det finns ju de vanliga funktionerna direkt ur M20+, dvs de vanliga ljusen på en bil. Köpte du satsen anpassade till bilen med färdiga plattor för fram- och baklysen eller lösa dioder?

Vilken radio blev det?

Jag köpte lösa dioder i en sats, se länk. Vet inte, men jag tänker att den färdiga plattan mer är en bekvämlighetsfråga. Men vi får se, jag rapporterar om det funkar.
http://rcmodeltruck.dk/da/belysningssaet/192-scania-belysningssaet.html


När det gäller radion så börjar jag känna att det är mycket pengar som ska ut nu på en gång, det här bygget drar iväg mycket mer än jag först trodde. Jag ska åka och titta lite i morgon hos en hobbybutik i närheten, de hade lite trevliga saker hemma, och så får vi se om jag kommer till skott. Futaba 10J ligger nära till hands just nu, den går på cirka 3000 med mottagare och jag tror inte jag kommer behöva mer än så. Återkommer med det också när jag satt ner foten.

Citat från: Mullis skrivet 27 december 2015 kl. 22:36:56
Staget som många av oss köpt gör så att det blir mer styrutslag än vad det är original.  <tumb>
Själv så tog jag bort de plast flärparna som sitter på ovansidan av bakre axeln och då fick lite längre fjädringsväg.  <tumb>

S20+ kommer jag ha också tillsammans med Truck Puller 3 motor, dioderna har jag tillsammans med x antal meter tunn kabel som jag kommer löda ihop själv...  [ok]

Tack för det. Plastflärparna har jag sneglat på också, det blir i praktiken samma sak som att ta bort "gummistopparna" vilket jag precis gjorde. Nu har jag alltså lite förlängda dämpare + bortplockade gummistoppar. Det ser ut att räcka, det enda jag är fundersam över är om det blir för snäva vinklar för kardanen mellan axlarna när skillnaden är som störst. Jag nöjer mig så länge nu, tills jag plockat ihop bilen och ser vad resultatet blir.

Styrstaget håller jag ögonen på, liksom ombyggnadstråden i FAQ... ännu en sak att komma till skott med :)
V8 or bust!!

Ukko

Joo, det satte stopp på bygget sist, dvs att det snabbt bygger på väldigt mycket med kostnader.
För man vill ju köpa rätt grejer på en gång och bra kvalitet.
Det jag behöver för att komma vidare är radio, servon samt fartreglage.
Lite OT igen.   :)

Följer med spänning tråden här.    8)

Spirit

#20
Rapport från senaste inköpen - jag har satt ner foten när det gäller radion och nu beställt en Futaba 14SG. :) Det tar säkert en bit förbi nyårshelgen innan den dyker upp tyvärr, åh, alla dessa i-landsproblem...  ;)
Apropå 10J som jag tänkte, jag kände när jag tittade på den att jag inte kommer bli nöjd pga för få 3-lägesbrytare och dessutom tyckte jag den medföljande mottagaren var otillräcklig (bara 8 vanliga kanaler).

Och så har jag ordnat en första ack och en laddare, det blev LiPo 7.4v.  <tumb>

Med alla beställningar som är gjorda så ska bilen i alla fall rulla, ljudet får vänta ett tag. Men det är väldigt mycket modellbygge kvar innan dess, skoj!  <tumb> Enda orosmomentet är lackeringen... [shock]
V8 or bust!!

Spirit

Hade redan börjat så smått med att lacka vissa ramdetaljer, men nu kommer de första karossdelarna. Frontluckan lackad i gun metal, och resultatet blev faktiskt riktigt bra - ser faktiskt mycket bättre ut på riktigt än på bild. Vågar mig nog på hytten snart... nervöst!
Vändskivan är också lackad men jag insåg mitt nybörjarmisstag direkt efteråt, den kommer se för j-lig ut efter första användning... <stup> Får nog slipa den ovanpå.



Valde att lacka med Tamiyas egna sprayburkar. Har grundat med Vallejo primer, också denna på burk. Airbrush kanske jag provar på någon gång i framtiden, men inte på detta bygge.

När det gäller färgen på hytten så står jag och velar mellan Tamiyas standardfärger som visas på paketen (Mica red eller Racing blue). Lite tråkigt att köra med originalförslagen kanske, men jag gillar dem faktiskt, smakfulla båda två... lutar åt den blå just nu, men vi får se.
V8 or bust!!

Mullis

#22
Blir ett bra val angående sändare, Spirit. Antingen 14SG eller Spektrum DX18 (begagnad) för mig, båda lär man ha två mottagare om man vill utnyttja alla kanalerna och då är Futabans mottagare lite dyrare av dem.
Lack, ja...
Har förkärlek till blått så funderar på blå, men min R620 är grön med svart nederdelar.  <happy>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Olof

Hur tamiyas originalröda färg ser ut på färdig Scania kan du se här på forumet!
Kika in Eirike93s 25,25m bygge!
http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=265.
Mvh, Olof!

Spirit

Citat från: Mullis skrivet 29 december 2015 kl. 00:08:52
Blir ett bra val angående sändare, Spirit. Antingen 14SG eller Spektrum DX18 (begagnad) för mig, båda lär man ha två mottagare om man vill utnyttja alla kanalerna och då är Futabans mottagare lite dyrare av dem.

Om jag förstått saken rätt, så kan man skaffa s.bus servon, och ställa mottagaren i ett läge så att man får 8 vanliga kanaler samt att man sätter servon på s.bus? Sen hänger det väl på hur det går att programmera sändaren i övrigt... Så då borde det väl bli för dragbilen 2-3 servon plus 8 kanaler att göra annat med?

Men jag kan ha förstått detta fel... då blir det att skaffa ytterligare mottagare en dag, precis som du säger.
V8 or bust!!

Spirit

Och då blev det en till nybörjarfråga... nu sitter jag med en LiPo som vid mätning ger 8.4 volt istället för de 7.4 som står på den. Servonauten (M20+) verkar kunna hantera det, men hur är det med lysdioderna som kopplas till den? Kommer de drivas med 7.2v ut från servonauten, eller kommer de få 8.4v som mest? Måste jag ta höjd för detta när jag monterar motstånd?
V8 or bust!!

rcmicke

Låter udda med 8.4 men om så är så måste man ta hänsyn till det på dioderna

Olof

#27
Räkna med spänningen vid fulladdat, så slipper du oroa dig! :)

7,4V är nominell spänning för ett LiPo iallafall :)
Mvh, Olof!

Thomsson

Spirit,det låter som att du är på gång med att börja räkna på motstånd.
Då har jag följande att meddela.
Det är inte så petnoga. <tumb>
Om du räknar ut att du behöver ett visst motstånd i en krets för belysning så
kommer det att lysa galet starkt.(Räknat med nån ledcalc)
Vill man tona ner t. ex. ett halvljus så bör man använda sig av ett motstånd
på kanske 1-3Kohm nånstans,beroende på vad man vill uppnå.
Om man tar en krets med två vita ledar och 8,4V så rekomenderar ledcalc 100ohm,
vilket enligt mig bara passar värsta strålkastaren.
Köper du 470ohm,1Kohm och eventuellt 2Kohmare så kommer du kunna
labba dig fram till vad som blir bra.
Nu kan det ju vara så att du vill ha maxat ljus,då ska du följa ledcalc.
Fram med lödkolv och motstånd och labba lite,det är rätt kul när man kommer i
igång med belysningen.

Spirit

Tack för tipsen, jag räknar från 8.4v och labbar mig fram därifrån.  <tumb> Exempelvis kanske det inte blir så snyggt om halvljuset upplevs lysa exakt likadant som helljuset. Servonauten har kommit, nu väntar jag bara på radion så börjar mixtrandet på allvar. 8)
V8 or bust!!