Beier USM-RC-2

Startat av Ukko, 15 januari 2014 kl. 19:54:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Intressant pryl.
Någon som gjort några fina installationer med den?

Det som jag är intresserad av är:

Hur enkel och bra fungerar ljus delen?
Verkar som man klarar av att belysa bilen med det nödvändiga med bara den inbyggda delen.
Är Servonaut fartreglage bra till denna?
Räcker 6 kanaler att styra det mesta? Om jag kollat rätt så bör det fungera att göra det. Dvs styra ljudet (starta/stoppa), beslysningen samt några servo styrningar.
Ljudet för Euro trucks?

Denna kommer ju med engelska i programmet, som styr allt, vilket borde göra det enklare att hitta rätt bland alla dessa inställningar.
Det mesta är dock på tyska på nätet och youtube. Om man vill få lite tips och trix.



Ukko

Någon som kör med dessa produkter?

1. Soundmodul USM-RC-2
2. IR-Lichtmodul SM-IR-16-2

swerecon

Jag har wn ljudmodul, bara testat koppla upp den men inte satt mig in i hur den exakt fungerar. Laddade ner nya ljudfiler häromdagen för Scania.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Citat från: swerecon skrivet 21 januari 2014 kl. 21:57:53
Jag har wn ljudmodul, bara testat koppla upp den men inte satt mig in i hur den exakt fungerar. Laddade ner nya ljudfiler häromdagen för Scania.

Återkom gärna då du har fått igång den och testat lite, lite sugen på en likadan.  :)
Mvh // John

swerecon

Var i kontakt med Beier för ca 6 månader sen, skickade ljudfiler som dom skulle mixtra med. Men det är väldigt knepigt att få till rätt ljud, rätt längd osv så inte ens dom lyckades. Dom gör det gratis mot att dom får lägga upp det på hemsidan. Annars är modulen kanon.
Dock behövs det fortfarande ett fartreglage.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Ok, men hur är ljudet för euro truck som följer med?
Är det något att ha?
Jag vill bara ha en mustig V8 ljud med turbo.
Sedan om det är från en Scania, Volvo, MB eller MAN, spelar inte så stor roll för mig.  8)

Om det blir en sån här, då blir det väl en Servonaut M20+, bara den fungerar ihop med denna.
Då kan man ju använda dess ljus del till bilen också.

Eller har ni någon billigare farthållare med "segheten", som simulerar lastblisegenskaperna?
Man vill ju inte ha en hetsig, spinnande lastbil, när man skall backa osv.   ;)

swerecon

Fartreglage finns det många, är dock ingen expert i ämnet men det räcker med en S20, lyset styrs också från Beiermodulen. Du kan ladda ner ett Demo på deras sida för att se vilka inställningar och funktioner du kan göra med modulen, tex virtuella växlingar osv. Den är väl värd sitt pris med grymma möjligheter, inget snack om den saken.

Det jag ser som ett problem är att man måste lägga grymt med tid för att få en bra ljudbild. Dock är det många som använder modulen men bra ljud, dock väldigt få som lägger upp filerna och delar.

Man skall heller inte glömma att ljudmodulen är inte allt för att få en bil med skönt ljud i. Valet av högtalare, placering av högtalare, anslutningar högtalare/ljudmodul osv osv.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Men original ljudet är inte så bra, eller?
De har väl MB, Scania och MAN i alla fall. På hemsidan kan man lyssna på dessa, dock tror jag man inte får känslan hur det fungerar på plats.
Du har säkert rätt där med kring komponenterna.
Frågan är om deras egna val är bra, vilket jag tror och borde vara anpassade till deras produkt.
De säljer ju högtalarna, kablarna osv. också.

swerecon

Tror absolut deras prylar är bra, dock krävs det en hel del programering och inställningar. Men då kan du få allt precis som du vill, t ex om du vill att blinkers ljud spelas när bilen blinkar, en dörr som öppnas eller stängs osv osv, inga begränsningar :)

Deras standardljud är väl inget större fel på, allt är en fråga om smak :) Men det är inget ordentligt V8 ljud i den, då är servonaut bättre i standard, men som sagt, med kunskap och tid kan du få det riktigt bra med Beier.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Jag förstår.
Ljud som följer med, verkar denna "bäst" http://www.beier-electronic.de/modellbau/service/soundbeispiele/Truck%20-%20Scania%20V8_1.mp3

Har man ingen lastbil själv, kan det vara svårt att få till ljuden.
Undrar vad chaffören skulle säga, om man gick fram och frågade om han kunde starta bilen några gånger samt varva motorn.
8)

Servonaut?   ;)

Ukko

Grymt!  <tumb>
Hur kan jag ha missat din tråd.... tycker jag har läst allt...
Snygg bil och lösningar.
Hade du laddat upp denna ljud till dem, det lät bra?
Intressant med bygget (som jag inte startat än) är att man får ta upp elektronikläran igen.   8)
Kommer inte ihåg så mycket, men det finns ju färdiga kablage också.

Hur ställer du ljudnivån? Har du deras volymvred?

Du använde en annan farthållare.
Du har en annan motor också. Fungerar det bra?
Så att man kan krypa fram utan att det blir hetsigt eller ryckigt?

Kanske lite OT, men är det bara Servonaut som har att man gasar åt ett håll både vid körning fram och bak?
Och att man kunde ha neutral. Samt att växlingen sker med att föra spaken ner och åt höger/vänster, beroende om man skall framåt eller bakåt.
Tycker att det är "coolt" med att det blir lite som en riktigt växling mellan fram och back.  :)

Olof

Snåla inte på fartreglage vad du än gör!
Milsvidd skillnad på vanliga reglage och Servonaut.
Vill du ha neutral och växling som du pratar om rekommenderar jag deras M20+
Mvh, Olof!

Ukko

Olof, jag förstår.
Undrar bara hur mycket motorn mjukar upp körningen tillsammans med en vanlig fartreglage.
Som jag nämnt tidigare,
man får nog alla sina behov med ljus funktionerna, i fall man går på en Beier och en M20+.
Då har man ju två enheter som har möjlighet att lysa upp tillvaron.   8)

Tanken var att eventuellt köra allt annat Beier, förutom M20+.
Då kan man kanske köra alla vanliga ljus på Beier som via IR överförs till släpet också.
Sedan de som man anser vara lastbils specifika, via M20+.
Kan det fungera?

Olof

Har ingen erfarenhet av Beier men det låter som en bra kombo!  <happy>
Mvh, Olof!

SWE IROC

Citat från: swerecon skrivet 21 januari 2014 kl. 22:03:31
Var i kontakt med Beier för ca 6 månader sen, skickade ljudfiler som dom skulle mixtra med. Men det är väldigt knepigt att få till rätt ljud, rätt längd osv så inte ens dom lyckades. Dom gör det gratis mot att dom får lägga upp det på hemsidan. Annars är modulen kanon.
Dock behövs det fortfarande ett fartreglage.

Har du testat att använda det medföljande ljudprogrammet själv för att få till bra ljud?
Har lyssnat på flera av deras ljud men blir inte riktigt klok, klipper man ut ett par sekunder av ursprungs klippet, tex blinkers, startögonblicket och lägger in det i olika grupper med programmet?

Flera av motorljuden låter väldigt syntetiska och loopar tycker jag, skulle vara kul med egna ljud då nästan alla kör med servonauts standard annars.
Mvh // John