Beier USM-RC-2

Startat av Ukko, 15 januari 2014 kl. 19:54:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Jag har inte mixtrat jättemycket med det. Men det finns ett stort antal grundljud man kan lägga in, vissa bör vara korta, andra lite längre. Sen kan du lägga in tillbehörsljud som aktiveras med dom funktioner du kopplar dom till, samma gäller för belysning. Grymma  möjligheter om man sätter sig in i det. Sen kan man finjustera såna saker som vid vilket varvtal den skall växla ljudmässigt, vilket varvtal den skall börja om på igen efter växling osv osv. Ljudmässigt bestämma hur många växlar fram/bak. Bara fantasin som begränsar.

Ladda ner soundstudio demot på deras hemsida, går att fixa med det mesta där, finns även så man kan simulera körning i det programmet.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

#16
Jag tror bara Olof menar väl med sitt inlägg och inte vill att andra ska göra samma misstag som många av oss redan har gjort  :), man snikar och köper en gammal billig radio som egentligen inte är billig pga att att den inte  i närheten klarar av saker som är självklara i en modern radio, lika dant med ett enkelt fartreglage för ett par hundringar, visst bilen kommer funka men nästintill bristfälligt och risken att man tröttnar är stor, annars hamnar grejorna i en låda och man köper nytt bättre reglage / radio och har genast lagt ut en massa pengar i onödan.

Jag tror att om man ska tycka det ska vara kul i längden med RC lastbilar m,m så ska dom bete sig liknade sina fullskala förebilder, och då kostar det tyvärr lite mer.  :D

Jag har provat ett flertal billiga reglage bla Tamiyas, men hittills har inget haft samma körkänsla då det gäller RC lastbilar / maskiner som servonauts, som sagt dyra men de presterar.

Ursäkta offtopic, bara ta bort om admin vill.  :)
Mvh // John

Olof

#17
SWE IROC skriver precis det jag menar.  <tumb>

Och även jag har kört med flertalet andra billiga reglage och inget duger egentligen till lastbil. Skillnaden mellan billiga reglage och exempelvis Servonaut ligger både i komponentval men också programmering. Servonaut är byggda för att bete sig som en lastbil. Trottelkurvor och bromsfunktioner är speciellt anpassade för det. Farthållare och riktigt väl fungerande ljusfunktioner är också något som utmärker dom. Jag som flera andra här kör lastbil i yrket och märker en ofantlig skillnad på reglage och reglage. :)

Och självklart menade jag bara väl, tråkigt att se folk lägga ned hobbyn för dom lägger pengar på fel saker från början.  :)

EDIT: M20+ har Lipocutoff, även S20 har det. (Varningsblinkers och reducerad effekt)  <tumb>
Mvh, Olof!

Ukko

Varför jag frågar så mycket, är för att jag vill ha det bästa jag kan köpa på en gång, utan att behöva ruinera mig.
Jag vill ha allt på en gång, men inser att man kanske får ta det i steg.
Dock med en plan, så att det blir bra efter alla steg.   8)

Men om man med utprovade delar, får samma bra "prestanda" som för med de bästa delarna, då kan man nog kompromissa lite.
Därav min fråga om en truck motor och kanske ett annat passande fartreglage.
När man bygger för första gången en lastbil, är allt nytt och vill inte uppfinna hjulet igen.   ;)

Jag tycker alla synpunkter är välkomna, sedan får man själv välja vilken väg man tar.
Jag vill tacka i förväg alla som hjälper till med sitt kunnande och erfarenhet.
Ni är väldigt duktiga!
Trevlig helg.