På't igen: Volvo EC 460

Startat av Lumbago, 28 november 2013 kl. 00:58:20

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Volvo EC 460

Nu har jag börjat bygga på nästa grävmaskin. Fyra dagars paus var lagom, sedan började det klia i fingrarna. Tanken är att det ska bli en Volvo EC 460 men jag kommer att utgå från Herpas modell av Liebherr 954. Den har rätt grundmått, och jag kommer bara att byta ut/bygga om de mest karaktäristiska delarna, så som hytten, detaljer på överbyggnaden, motvikten och (eventuellt) stickan samt skopans länkage. Det blir kanske inte en 100% exakt modell, men skala 1:87 är ganska förlåtande. Egentligen kan jag tänka mig en Liebherr också, men Herpas modell är röd och det duger faktiskt inte. Ska jag ändå lacka om kan jag lika gärna lägga lite mer jobb på utseendet och få en Volvo!

Målsättningen är att det här bygget ska vara enklare, gå fortare och vara roligare än när jag byggde min EC 210, och dessutom har jag tänkt att slutresultatet ska bli betydligt bättre på en rad punkter. När jag byggde EC 210 kändes det ständigt som att jag var på gränsen till det praktiskt möjliga, men i den här modellen är marginalerna betydligt större. Dessutom är den av plast! De punkter jag vill göra bättre jämfört med förra grävaren är främst:

- Snyggare underdel, helst helt utan synliga motorer mellan banden
- Högre markfrigång
- Bättre funktion på banden
- Större batterikapacitet
- Inredning i hytten
- Belysning

Dessutom ser jag längre räckvidd och större skopa som fördelar, då det tar lite väl lång tid att fylla en lastbil med den lilla grävaren.

Jag vet inte mycket om grävmaskiner i 1:1, men jag förstår att EC 460 är en rejäl maskin med en vikt kring 46 ton. Rätt besvärlig att flytta, och inte direkt något man använder när man dränerar om villagrunden eller när kommunen byter fjärrvärmerör! :)
Jag antar att man snarare använder den här storleken av grävmaskin i grustag och vid stora anläggningsarbeten, typ motorvägsbyggen? Även rivningsarbeten, om man tittar på Youtube. I 1:87 blir ju allt smått, men den här passar nog bra i mitt grustag.

Jag kommer att bygga "förra modellen" av EC 460 som tillverkades 2000-2001, av två skäl. Dels är den snyggare, och dels kan jag använda hytten från Motorart EC 210. Hytten är annars en detalj som jag tror är svår att scratch-bygga.

Här finns ett foto på förebilden: http://www.volvoce.com/SiteCollectionImages/VCE/History/07__crawler%20excavators/04%20Volvo,%20-C-series/V%20EC460/V_EC460_566x305.jpg


Grundmodellen från Herpa.



Oändligt mycket plats, iaf jämfört med EC 210!



Jag har nästan en hel extra skrotad 954 att ta delar från, om det behövs.



Första steget blir att lacka om hela grävarmen inklusive hydraulcylindrar, innan jag börjar fixa gummitrådar och fiskelinor. Lika bra att lacka bottenplattan också, när man ändå håller på. Här är delarna som ska lackas.



Alla leder hålls ihop av små plastsprintar som är lätta att trycka ur. Mycket bättre än Motorarts nitar som måste borras bort. Sprintarna ska inte lackas nu, de får lite grå färg på sig efter slutmonteringen.



Här har jag satt fast alla delar som ska målas med klädnypor och/eller tunna stålstrådar, på bitar av markisolering. Jag har även torkat av alla delar med T-sprit för att få bort ev fingeravtryck, så att färgen ska fästa så bra som möjligt.



Jag använder Tamiyas sprayfärg, och kulören är TS-67 "IJN Grey Sasebo". Kanske något ljusare än orginalet men den får duga. Att spraymåla ser jag mest som ett "nödvändigt ont", då jag varken tycker det är speciellt kul och det inte brukar bli värst bra när jag gör det.



Jag har hittat en måttskiss i en broshyr från Volvo, som jag lyckats skriva ut i exakt 1:87, och som jag använder som "ritning". Jag läste att Gunnar bl a använt Volvos broshyr till sina mästerbyggen, och då duger det definitivt åt mig!



Många mått stämmer lyckligtvis exakt mellan 954 och EC 460, t ex alla mått i underredet, överdelens längd och hela bommen. Skaftet/stickan (vad heter det egentligen?) är mycket kantigare och ser helt annorlunda ut, så får jag nog tillverka en helt ny, men det kan jag skjuta upp tills maskinen börjar färdig i övrigt.


Jag har en stor hög med små små roliga mekaniska och elektroniska komponenter liggande här, och ännu fler är på väg från Kina, England, Tyskland och Polen. Det här blir roligt!  :)

Lumbago

#1
Det kanske verkar lite korkat att börja på en ny grävmaskin precis när den första blev klar, men jag ska förklara hur jag tänker. För det första är det väldigt kul att bygga, både att tänka ut konstruktionen och sedan få det att fungera i praktiken, och jag måste ha ett nytt byggprojekt. För det andra är jag inte helt nöjd med första grävaren, och det finns saker jag vill göra bättre. För det tredje är ett av målen med mitt modellbygge att köra inför publik på mässor och dylikt, och då är det bra att ha två grävmaskiner: en igång och en på laddning. För det fjärde är jag lite orolig för driftsäkerheten, och med två grävare fördubblas ju chansen att minst en ska fungera hela tiden. Förresten kan jag bygga väldigt många modeller i 1:87 innan jag ens kommer i närheten av vad en 1:14 kostar!



Delarna som lackats blev hyfsade. Jag lade på två lager klarlack också. Nu skulle jag kunna börja sätta gummitrådar i hydraulcylindrarna, men det känns inte så spännande eftersom jag gjort det förr och vet exakt hur det ska göras. Jag lägger de lackade delarna åt sidan så länge och börjar med underredet istället.



För att driva banden har jag tänkt använda sånna här små snäckväxlar från Mikroantriebe, i kombination med planetväxlar från Precision Microdrives. Snäckväxlarna har utväxling 15:1, och planetväxlarna finns med 25:1 eller 136:1, dvs totalt 375:1 eller 2040:1. Jag testar om den orkar med 375:1, för jag tror att 2040:1 blir för långsamt. EC 210 har utväxling 700:1, och den känns lagom snabb. (Man skulle så klart kunna ta reda på hur fort grävaren går i verkligheten och sen räkna ut rätt fart/utväxling, men jag orkar inte det just nu...)



Ett annat alternativ är att koppla den lilla snäckväxeln till en motor med växellåda från Mikroantriebe, på det här viset (fast lite rakare). Då blir det friare att välja utväxling, och det går att använda samma axel hela vägen, men å andra sidan tar det mer plats och markfrigången blir lite sämre.



Snäckväxeln är öppen på två sidor, och det blir nog inte så bra om det kommer in grus. Jag har gjort två bitar av Plasticard att limma för.



På plats. Plasticard-bitarna sitter med lite superlim. Det gällde att vara försiktig, lim i dreven blir inte bra!



Planetväxelns utågende axel är 2 mm och D-formad, medan snäckväxeln har en 1 mm axel, så nån sorts koppling mellan dem behövs. Jag försökte fixa en övergång av små bitar ihoplödda mässingsrör, men jag lyckas inte få det tillräckligt rakt. Då kom jag på att testa med en liten fjäder istället. Mycket enklare, men kommer det att fungera? Utan belastning är det inga problem, men vi får se vad som händer när bandet kommer på.



Det här kugghjulet kommer jag att använda som svängkrans. 35 kuggar, modul 0,5.

Lumbago

#2
Nya tag! Kombinationen planetväxel och snäckväxel fungerar inget vidare trots en del experimenterande, så jag överger den idén.

Idag var MrLinds här och tillsammans "serietillverkade" vi 4 st 700:1 vinkeldrivningar av motorer och drev från Gizmoszone samt några bitar mässing. 2 st till min grävare och 2 st till MrLinds bygge, som han får presentera själv i en egen tråd.

Jag hade visst råkat köpa fel drivmotorer från Gizmozone, som vid en jämförelse visade sig vara större, långsammare, svagare samt även dyrare än de MrLinds köpt. Som tur var hade jag några andra gamla drivningar "på lager", som gick att använda.

MrLinds har en fantastisk talang i att borra rakt för för hand! Jag har beställt en pelarborrmaskin att använda till det här, men han har redan fixat alla hålen.  [worthy]




Alla delar till vinkeldrivningen.



Provmontering i chassit.



Båda drivningarna på plats. MrLinds bygge till vänster.



Som vanligt god ordning på arbetsbordet!   [conf]


Lumbago

"Spottar ut" är kanske att ta i, men visst går det framåt!  :)

Håller med, det är synd att du bor där du bor ;)
Det är trevligt med byggdagar, som blir byggkvällar, och ibland nästan byggnätter... :)

Lumbago

#4
Dags att göra Hydraulcylindrarna fjädrande! Det är lite pill, men egentligen inte speciellt svårt, när man kommit på rätt teknik. Så här går det till:



Det som behövs är cylindrarna av plast, mässingrör att gör en ny kolv av, samt 0,5 mm gummitråd från Panduro.



Öglan i änden på kolven gör jag av ett 2 mm rör. Det är viktigt att innerdiametern är något större än sprinten som håller fast öglan i stickan/skopan, eftersom gummitrådens knut också hamnar inne i öglan. Jag börjar med att borra ett hål nära änden på röret.



Själva kolven gör jag av 1 mm mässingrör, och här har jag kapat till en lagom lång bit. (Kameran lurar ögat så det ser ut som jag mätt helt fel)



Jag trär en 0,5 mm pianotråd genom kolven, och in i hålet i det grövre röret, för att träffa rätt när jag löder. Viktigt att använda en metalltråd som lödtenn inte fäster på!



Delarna fixeras, och löds ihop.



Så här blev lödningen. Jag drar lödspetsen längs det grova röret när jag tar bort den från lödningen, så hamnar det mesta överskottstennet där.



Jag kapar det grövre röret, och när man filat till det här lite snyggare är kolven färdig.



Jag borrar ett hål i botten på plastcylindern.



En gummitråd träs genom cylindern och kolven. Lika bra att ta till en lång tråd, så blir det lättare att knyta,



Stoppknuten görs, och dras in i öglan.



Jag gör en stoppknut till i andra änden, som jag håller runt spetsen på t ex en pincett. Jag spänner tråden, och känner på kolven. När jag tycker den fjädrar "lagom" drar jag åt knuten.

Det här momentent är det mest kritiska, och man vet inte om det blev just "lagom" förrens cylindern sitter i den färdiga grävmaskinen och man kan provköra. Risken finns att man får göra om det då. För lös spänning gör att stickan/skopan inte går tillbaka ordentligt, och för hård spänning gör att motorn inte orkar.



Cylindrarna till både stickan och skopan är klara. Öglan på skopans kolv gjorde jag något större (av 2,5 mm mässingsrör), för här ska förutom gummitrådens stoppknut, även fiskelinans knut rymmas.





MrLinds

Perfekt beskrivning <tumb>

Det va en himla snygg drivning du fick till <evilgrin>

Lumbago


Lumbago

Jag har börjat bygg om överdelen, för att den ska se ut som en Volvo istället för en Liebherr.



Volvons överbyggnad ska vara 2,5 mm lägre än Liebherren. På gränsen till vad man kan låta passera, men jag bestämde mig för att åtgärda det. Fram med sågen!



Efter mycket filande, en del plasticard och spackel ser det ut så här. Det ska spacklas och slipas lite till.



Jag har fått till formen på motvikten hyfsat, men hur ska jag göra urtagen för bakljusen? De ska se ut så här, som på EC210, fast lite större.

Rc-1zu87

Idag fick jag en fråga ang denna EC460 om att göra dekaler. Visst kan jag det var mitt svar, och kände att nu får jag pyssla lite. Sådana här uppdrag brukar vara tålamodskrävande för att göra vector filer från en pdf. Men ibland ska man ha en himla tur eller så är det skicklighet. Gjorde två-tre snabba sökningar och vips fick jag fram Volvo som .eps och text font för EC460. Straxt efter hade jag både Volvo och EC460 klart för att monteras på arket som ska tryckas senare. Nu ska bara färgerna bli rätt och kontroll av storlek.




Lite trådkapning och sidospår....

För att nu inte dra för stora tankar och slutsatser kan jag meddela följande. Ja, jag har tillgång att göra vattendekaler. Jag har frågat om 1/14 och det kan vara genomförbart, men jag jobbar hest med 1/87. Nästa fråga ni har är om jag kan göra dekaler till andra och nja, visst men jag har lite krav.

1. Det som önskas göras ska vara helst redan i vector format.
3. Är det från foto, ska det vara rakt från sidan och bra upplösning och bra ljus och inte överdrivet med smuts på objektet.
2. Jag kan inte göra detaljrika vectoriserningar utan jag kommer nära. ca: 70-80%
3. Räkna med lång leverans.
4. Jag kan bara göra detta när jag har inspiration. Och det är långt mellan gångerna, sist gjorde jag det för 1 år sedan.



Lumbago

Tack så jättemycket för att du vill hjälpa till! Rätt dekaler är verkligen pricken över i på en sån här modell.  <tumb>

Den lilla dekalen på hytten är inte så viktig. I bästa fall behöver jag inte ens lacka om hytten, om jag får till exakt samma färg på resten av överbyggnaden. I annat fall är den ändå så liten så den knappt syns. :)

Lumbago

Nu har jag gjort klart mekaniken i överdelen!  :)



Den här mässingsplattan har blivit till efter mycket sågande, filande, borrande, bockande och lödande. Här sitter röret som går ner i svängkransen, och genom bygeln som sticker upp ska linorna till grävningen dras. Det råkade visst bli två hål för svängmotorns axel, varav det ena (det först borrade) sitter fel, medan det andra är rätt och ger lagom drevspel.



Plattan sitter på här på undersidan, tillsammans med ytterligare en midre platta med en bygel till. De fyra skruvarna håller grävmotorerna och den lilla koppartråden hjälper till att hålla lagren.



Här är alla motorerna monterade, och linorna (provisoriskt) dragna ut i grävarmen. Grävmotorerna är inte limmade, de sitter med en dubbelhäftande tejp mot bottenplattan och hålls fast av mässingsplattan ovanpå.

Cylindern till stickan är lagom hårt fjädrande, men den till skopan var för hård och fick göras om. Det kan tyvärr hända att jag skadade en planetväxel när jag provkörde med för hård belastning. Den gav ifrån sig dåliga ljud då men nu verkar den funka. Fler är på väg från Kina och eftersom den inte är limmad är den ju lätt att byta sen om det behövs.



Locket passar! Ovanpå motorerna finns ett 2,5 mm högt utrymme för elektroniken. Det borde räcka...väl?

Skruv/tejp-fastsättningen av motorerna "kostade" 1,5 mm på höjden jämfört med att limma dem direkt, men jag tror det är värt det.



Med hytten på kan man börja ana hur det kommer att bli. Nästa sak att fixa är att löda in mottagare och övrig el, men jag är lite osäker på var jag ska placera lipot. Hög markfrigång, tomrum mellan banden och hög batterikapacitet är önskemålen, men jag får nog skippa något av det, frågan är bara vad?

Lumbago

Nu går det framåt med stormsteg!

http://youtu.be/8L-HnWyP4zc

http://youtu.be/q8W6GZZ9o6c

Elektroniken har kommit på plats i grävaren, och den är nu fullt körbar! Istället för en mottagare och flera fartreglage, valde jag att sätta in två mottagare, med vardera tre inbyggda fartreglage. Efter lite funderande kom jag fram till att det varken blir dyrare eller tar mer plats, och det sparar in en hel del på kabeldragningen.

Mottagarna är en Deltang Rx43d-3-v5 och en Rx43d-32-v5, där den ena har fartreglagen på kanal 2, 3 och 4, medan den andra programmerats om så att de hamnar på kanal 5, 6 och 7. Rx43d-3-v5, som egentligen är till för en stridsvagn, sitter i nederdelen och har en inbyggd styrmix för bandmotorerna. Den funkar mycket bra! Överhuvudtaget känns den här grävaren lättare att styra än EC 210, både att köra med banden och att gräva.  <tumb>

Kanal 1 är fortfarande ledig, men den kommer att gå åt när MrLinds ska få som han vill! (Lyse!)

Lipot är ett 110 mAh från Micron Radio Control i UK. Hårdvaluta, eftersom de inte får skicka lipo med post längre.




Gott om plats i överdelen, bara lite tight på höjden. Jag har inte ens behövt göra kablarna så korta som möjligt. Om jag rensar lite i "ormboet" framför motorerna kommer ljuskortet att rymmas där utan problem.




Underdelen med lipo, mottagare, ladduttag och dubbla strömbrytare, eftersom jag måste kunna slå igång mottagarna var för sig vid programmering och bindning. Det var nervöst och besvärligt när jag lödde min första Deltang för typ ett år sen, men nu har jag gjort så många att det "går av bara farten". Här har jag ju dessutom bara använt hälften av utgångarna.



Batteriet täcks av plasticard. Inte jättesnyggt, men med lite grå färg på tänker man inte på det så mycket. Det här är ju bakänden!



Jag har dremlat lite på rumpan och nu ser det ut så här. Bakljusen blev bra, men ytan i mitten måste jag försöka göra slätare, eftersom det ska sitta en dekal där.

Nu längtar jag faktiskt efter att få lacka! Men först ska motorhuven på ovansidan byggas av plasticard.

Lumbago

Jag har kört en del för att ta reda på strömförbrukningen och därmed max körtid. Det finns ju ingen cut-off som skyddar lipot, så det gäller att hålla koll på tiden och vara försiktig. På 25 minuter förbrukade jag 32 mAh, vilket skulle ge en total körtid på 1 h 25 m, med 110 mAh. Dock vill jag ju inte köra helt slut på lipot, hellre ha stor marginal. Dessutom tror jag strömförbrukningen kommer stiga när jag blivit bättre på att köra. Som det är när nu kör jag väldigt sällan mer än en motor åt gången, och det blir en del "tankepauser". Men 45 minuter körtid borde inte vara något problem.

Jag är iaf väldigt nöjd med bandens hastighet. En enkel uträkning (30000/700*8*3,14*60*87/1000000) visar att det (åtminstone teoretiskt) motsvarar 5,6 km/h i skala 1:1.

Idag gick tyvärr ena kabeln till skopans motor av, precis där den går in i motorns hölje, när jag satte på överdelens lock aningens lite för hårdhänt. Det blir ett motorbyte igen, inte speciellt svårt men ganska irriterande...

Lumbago

Efter ett snabbt och enkelt motorbyte fungerar grävaren kladerfritt igen. Jag passade även på att snygga till linornas dragning lite. Över till arbetet med det kosmetiska istället.



Av lister och ark av plasticard har jag byggt den här motorhuven, helt enligt ritningens mått. Det hade gått att fuska och göra huven ett par millimeter bredare, och på så vis få in ett litet lipo i den, men nu gjorde jag inte så. Jag ristade även in skarvarna mellan luckorna med en rits, och resultatet blev väl sådär.




Den här dagen lämpade sig bra för lackering, eftersom frun var bortrest och vädret var milt, så att man kan vädra ordentligt.  ;D Först grått, för att täcka alla olika ytor av orginalfärg, plasticard och spackel, och för att motvikten och nederkanten ju ska vara grå.

När färgen torkat syns det att det nog hade lönat sig att göra underarbetet noggrannare. Jag som tycker jag inte gjort annat än spacklat, slipat, spacklat, slipat osv...




Maskeringen görs med Tamiyas maskeringstejp.




Det gula målas med "Camel Yellow". Jag hade hopppats slippa lacka om hytten, men nyansen skiljer för mycket så jag får gå på den också. Hoppas på fler dagar med plusgrader.  :)

Tack till Niklas för goda råda och moraliskt stöd vid lackeringen! <tumb> Att lacka är som sagt inte min grej.

Nu är det inte mycket kvar på det här bygget! Jag väntar på dekalerna från Niklas, och på ett ljuskort från Mikroantriebe. Det skulle visserligen gå att programmera in ljusstyrning i Deltang-mottagarna, men det blir enklare och bättre med ett separat kort.

Stickan och skopans länkage borde också bli mer likt en Volvo, fortfarande osäkert hur. Jag skulle kunna bygga en ny sticka av plasticard, men den fjädrande hydraulcylindern är stark, och jag vet inte om jag kan göra dess fästen tillräckligt starka av plast. Att bygga av metall är betydligt besvärligare för mig.

Lumbago

#14
Nu är även hytten målad!



Samma gula spray som till resten, men det gråa valde jag att göra med pensel den här gången. Jag lyckades även hitta en förare som var tillräckligt smal för att få plats. Rutorna är tjocka.

Nu vill jag helst undvika att peta på grävaren och skada lacken innan jag klarlackat, och det kan jag inte göra innan dekalerna kommit. Däremot går det ju bra att köra medan man väntar!  [play]

Förresten såg jag att det dikuterades resonansljud i en annan tråd. Jag har liknande problem här, med betydligt mer ljud när överbyggnaden sitter på. Bara att leva med, gummiupphägning eller blyingjutning är inte aktuellt!  <evilgrin>