Grävmaskin Volvo EC210

Startat av Lumbago, 29 oktober 2013 kl. 12:59:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag har äntligen börjat bygga en radiostyrd grävare i 1:87. Från början tänkte jag bygga Herpas Liebherr 954, men jag har just konstaterat att allt bör få plats i Motorarts Volvo EC210. Inget ont om Tyskland, men en Volvo är en Volvo! :) Dessutom vill jag ju göra en så liten grävare som möjligt, och Liebherren ser nästan löjligt stor ut bredvid lastbilarna. Motorarts modell är tyvärr delvis i metall vilket knappast underlättar, men det ska nog gå ändå. EC210 finns tydligen som hjulgrävare också, ett alternativ att överväga om jag inte får banden att funka bra.





Så ser den ut. Den är inte stor! :)





Storleksjämförelse med Liebherr 954.





Alla komponenter som måste få plats, från vänster: Drivmotorer till grävfunktioner och band, kugghjul till vridningen, drivmotor till vridningen, mottagare och ESC, lipo (osäkert vilket jag kommer att använda). Det blir garanterat trångt, men det borde gå.





Första steget blir att göra skopan fungerande, tyvärr svårt att fota. En fiskelina drar i skopan för att att gräva, och inne i hydraulcylindern sitter ett gummiband som retufjäder. Det är egentligen ingen "bra" konstruktion, eftersom det blir enorma förluster och säkert 90% av kraften försvinner i vinklarna tråden passerar och i returfjädern, men det kommer iaf fungera...hoppas jag. :)




Lumbago

Så här går det till när jag bygger en fjädrande hydraulcylinder. Kolven byts ut mot en ihålig, som jag lött ihop av två mässingsrör. Jag borrar ett hål i botten på cylindern och drar den tunna gummitråden igenom alltihop, som på bilden. Sedan sträcks den och säkras med knutar i bägge ändar. Det är lite lurigt att få lagom spänning på gummitråden, och oftast får man göra om det några gånger innan det blir bra. Ganska pillrigt och tålamodskrävande. :)




"Provgrävning":

http://youtu.be/rCQfjnwL_-I

MrLinds

Tuft [ok]
När du löder dom där använder du vanligt lödten?

Lumbago

Japp, alldeles vanligt lödtenn.

Lite mer testande:

http://youtu.be/PAcigxVAUsc

tsa

Hej Lumbago.
Har själv köpt denna grävmaskinen + dragbil + trailer på GeKå:s för 50 kr, det är inte klokt att man kan få detta så billigt. Grävmaskinen är som du nämner liten, och jag förstår inte hur du skall få in alla drivmotorer i chassit, lycka till med detta!
Vem levererar dina planet-, snäckväxlar resp. kugghjul?. Snäckväxlarna ser ut so Mikroantriebes men planetväxlarna kan jag inte identifiera.
Vänliga 1:87-hälsningar.
Tore Svensson

Lumbago

Citat från: tsa skrivet 30 oktober 2013 kl. 10:05:58
...jag förstår inte hur du skall få in alla drivmotorer i chassit, lycka till med detta!
Tack! Det ska precis få plats...tror jag :)

Citat från: tsa skrivet 30 oktober 2013 kl. 10:05:58
Vem levererar dina planet-, snäckväxlar resp. kugghjul?

Snäckväxlarna och kugghjulen kommer mycket riktigt från Mikroantriebe. Planetväxlarna du ser på bilden kommer från http://www.precisionmicrodrives.com/

Tidigare har jag även köpt planetväxlar från http://www.gizmoszone.com/
De är liknande men längd och tjocklek på utgående axel skiljer. Kan rekommendera båda ställena, levererade på ca en vecka.

Lumbago

Motgångar!



Idag har jag lagt ner mycket jobb på att göra banden motoriserade, men jag får det inte att funka. Gummit är nog för tjockt och hårt för att det ska gå. Antingen slirar drivhjulet eller så orkar inte motorn driva bandet. Jag har redan lyckats ha sönder en planetväxel och funderar nu starkt på att skippa banden och bygga ett underrede med hjul istället.

Jag har även jobbat lite med vridningen av grävarens överdel, men det vill sig inte med kullagret jag tänkt använda. Måste nog skaffa ett axielt lager istället och kanske ett annat drev.


Kan hända jag tar en paus från det här bygget ett tag...  [angry]

tsa

Hej Lumbago.
Synd att du fått problem. Förmodar att du har ett lagrat brythjul i motsatt ände mot drivhjulet, för att minska bandets friktion mot bandställets ände.  Bryt- resp. drivhjul bör vara så stora att bandets insida ej ligger an mot bandställets över- och undersida. Man måste ju ha en viss bandspänning för att drivhjulet skall få tillräcklig friktionskraft och får då kanske problem i andra änden i stället. Skulle förmoda att banden är av någon mjukgjord plast som inte är lika flexibelt  som gummi. Kan du ev. invändigt slipa ner tjockleken på bandet för mindre böjmotstånd vid ändhjulen?Skulle vara kul om du kan fortsätta med ditt projekt.
Lycka till!
Tore Svensson

Lumbago

Brythjulet (nu lärde jag mig ett nytt ord!) är inte problemet. Det är visserligen inte kullagrat, men det snurrar lätt och banden tar inte i någonstans. Banden är för tjocka och stela, och dessutom helt släta på insidan, så att drivhjulet vill slira, och när jag ökade spänningen på bandet gick växellådan sönder istället.

Jag har jämfört med Herpas band, och de är tunnare, mjukare och räfflade på insidan. Herpas drivhjul har även vassare tänder som greppar bättre. Eventuellt går det att korta av Herpas band och använda till Volvon, men jag vet inte vilket lim som ger tillräckligt starka men mjuka fogar i gummi.

En annan lösning som jag överväger är som sagt att göra ett nytt underrede med hjul istället för band.

Gunnar

Vad gäller lim så kan du nog använda blixtlim (cyanoakrylatlim). Det används, har själv gjort det flera ggr, för att skarva ihop oringar till specialdimension eller där man inte kan få dit en "hel" oring. Det förvånar mig varje gång att det håller, men det förutsätter att man gör det på rätt sätt. Men sen kan man undra om dina band verkligen är av gummi som oringarna eller av någon plast som är svårlimmad...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Citat från: Gunnar skrivet  2 november 2013 kl. 16:31:24...blixtlim (cyanoakrylatlim)...

Tack för det tipset! Jag trodde skarven blev hård med cyanoakrylat men jag ska definitivt testa. Du skriver "rätt sätt", hur? :)


Så här ser iaf "fabriksskarven" på Herpa-bandet ut:



Om jag behåller delen med piggarna kan jag göra nya hål i den kapade delen, och få till en likadan skarv. Delen som ska bort är ca 2 cm, och den kan jag använda till att testa olika limmer på innan jag gör den riktiga skarven.

Gunnar

Med rätt sätt menade jag bara att delarna ska vara "raka" så att anliggningsytorna passar ihop. En oring, tillverkad av ett gummisnöre skär man bara rakt av och limmar ände mot ände, och det tror jag mera på när det gäller ditt band oxå. När skarven är omlott som det ser ut på bilden blir den ju ännu styvare och det var ju en nackdel. Sen ska förstås ytorna som limmas vara rena, inget fett från exvis fingrarna...

En annan lösning som kanske skulle gå är en ut-och-invänd tandrem. De finns ju med väldigt små tänder, men kanske inte så små. Jag får ingen uppfattning om hur stort bandet egentligen är.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Citat från: Gunnar skrivet  2 november 2013 kl. 20:04:59
...rakt av och limmar ände mot ände...

Oj, det hade jag nog inte vågat testa om du inte rekommenderat det. Om det håller borde det ge en flexibel skarv även om limmet blir hårt.  <tumb>

Citat från: Gunnar skrivet  2 november 2013 kl. 20:04:59
En annan lösning som kanske skulle gå är en ut-och-invänd tandrem.

Bra idé med tandrem!  <tumb> Fast ut-och-invänd vet jag inte, jag vill ju ha grepp både mot drivhjulet och mot marken. Greppet mot marken kan man kanske fixa genom att göra nån sorts räfflor på utsidan av remmen själv.

Banden är 6,5 mm breda och axelavståndet ca 40 mm, så remmen är väl knappt 100 mm lång. Hjuldiametern är 7,5 mm. Undrar om man kan hitta tandremmar och hjul i den storleken?

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Lumbago

Jag såg att både Hobbytronik och Conrad har, men minsta remmarna är 120 mm, dvs ungefär 20 mm för lång, precis som remmen från Herpa-grävaren...  [cranky]