Grävmaskin Volvo EC210

Startat av Lumbago, 29 oktober 2013 kl. 12:59:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag har inte byggt något mer på grävaren, men jag hittade www.beltingonline.com och därifrån har jag nu beställt ett gäng kuggremmar och -hjul att experimentera med.

Jag tyckte priserna var bra, men när jag plockat ihop det jag behövde tillkom visst över 30 pund i frakt och dessutom moms...  [angry]

Lumbago

Jag har grejat lite med banden på sistone, men nu tog jag en paus från det, och fortsatte med grävarens överdel istället.



Här har alla motorerna kommit på plats. Motorn till vridningen är en 324:1 från Mikroantriebe, med en 6 kuggars pinjong mot svängkransen som har 30 kuggar, dvs totalt ca 1600:1.

Motorerna till grävningen är två 700:1 och en 136:1. Egentligen skulle det vara tre st 700:1, men de tog slut (efter haverier i andra byggen), och lyckligtvis orkar en 136:1 även om den är i snabbaste laget. För säkerhets skull valde jag att avlasta de utgående axlarna med varsitt 3x6x2,5 mm kullager, för att slippa fler växellådsras. Bygeln av 0,8 mm mässingstråd är till för att styra linorna så det inte blir trassel.




"Locket" passar fortfarande, efter lite filande. Synd att det är tjock metall och inte tunn plast...




Här har jag börjat löda in anslutningarna på mottagaren, Deltang Rx43-32-v5. Den har tre inbyggda ESC, och måste således kompletteras med ytterliger tre separata. Alla kablarna ska också få plats nånstans, det här blir trångt...


Provkörning:
http://youtu.be/LKVuDvfZmn4

MrLinds

Jisses vad trångt. [cranky]
Vart har du plats för batteriet då?

tsa

Hej Lumbago.
Vilken kamera och objektiv använder du för att ta de eminenta bilderna, har du extra belysning, de är perfekta. Har själv inte kommit så långt med Kalmarlastaren, återkommer når jag kommit vidare.
Hälsningar
Tore

Lumbago

http://youtu.be/CYKXOYL3E-0

Nu har jag även fått någorlunda ordning på underredet. Först byggde jag ett helt nytt underrede av mässing med kullagrade kuggremshjul med fjäderspänning, men det blev inte så bra som jag tänkt mig.

En enklare och bättre lösning var att använda orginalchassit och -hjulen, och bara byta banden mot kuggremmar. Det fungerar förvånadsvärt bra, trots att kuggdelningen inte är exakt samma på hjulen och remmen. Nu behövs bara något som hindrar banden från att vandra av hjulen i sidled, och kanske något som ger bättre fäste mot marken. Jag har testat att limma två kuggremmar "rygg mot rygg", men det blir tyvärr för stelt.


Lumbago

Citat från: tsa skrivet 19 november 2013 kl. 16:37:33
Vilken kamera och objektiv använder du för att ta de eminenta bilderna...

Tack! Kameran är en gammal enkel kompaktkamera, men den har iaf ett makroläge som tycks fungera. Belysningen är nog det viktigaste, och det är en stark halogenlampa på nära håll (Ikea skrivbordslampa). Och stativ, såklart.

Citat från: MrLinds skrivet 19 november 2013 kl. 16:28:12
Jisses vad trångt. [cranky]
Vart har du plats för batteriet då?

Jo det är trångt. Det blev ännu värre sen med ytterligare ett fartreglage och eltejp som isolering runt allt...  [cranky]
Jag gör kablarna korta jag vågar, men jag vill ju absolut inte göra dem för korta...

Batteriet är ett 80 mAh och det sitter i underredet. Där sitter även fartreglagen till drivmotorerna.


MrLinds


Lumbago

De senaste dagarna har jag jobbat väldigt intensivt med grävaren, men tyvärr har statusen bara gått från "nästan färdig", till... "nästan färdig".  [angry]

Jag har fått banden att fungera helt tillfredställande. Jag har limmat fast små gummiklackar på varannan kugge, så att banden inte kan vandra i sidled längre. Klackarna är ca 1,5 x 2 mm och totalt är det 108 st. Ett riktigt pilljobb, och nånstans efter 78 st började det bli långtråkigt.  [sleep]





Banden monterade. De visade sig ta i pinjongen till svängen, så jag fick göra dem något smalare efter att bilden togs. Bredden är nu helt skalenligt knappt 7 mm (= 600 mm i 1:1). Jag kan nog leva med att utsidan på banden är slät, men jag måste måla över texten. Undrar vilken typ av färg som fäster på detta gummi?

I och med allt testande på slutet har jag plockat ihop och isär grävaren flera gånger, och varje gång måste linorna i armen träs om. Här är bilder på hur det går till:



Linan till skopan fästs i änden på cylindern.



Länkaget nitas ihop och linan träs igenom här...



...och här, bakom fästet mot stickan.



Linan till stickan börjar här.



Båda linorna går in under armens fäste.



Genom mässingbygeln och kullagret, och säkras med en knut.



Linan till armen går genom ett hål i överdelen.



Alla linor på plats! Ska man öppna igen måste åtminstone linan till armen bort, och det går inte att knyta upp knutarna. Bara att klippa och trä en ny nästa gång man stänger.

Det visade sig tyvärr vara ett misstag att montera en svagare 136:1 planetväxel till stickan. Den fungerade utan belastning, men med skopan i grushögen orkade den inte längre. Som tur var kom fler motorer från England i brevlådan, men det var ett rent helvete att byta motorn, eftersom den sitter mitt i grävaren fastlimmad mot bottenplattan och de andra motorerna, med ett ormbo av ömtåliga AWG32-kablar över sig.

Motorbytet ledde till att några kablar måste bytas, ytterligare några andra gick av och när jag åtgärdat detta uppstod mystiska glapp på minst två nya ställen. Detta är statusen just nu, och bästa lösningen blir att löda loss samtliga kablar från Rx och ESC, och börja om från början...

Mottagaren här även haft en del riktiga konstigheter för sig, t ex fungerade helt plötslig endast kanal 1 och 5, och endast tillsammans. Det löste sig lyckligtvis genom att gå in i prgrammeringsläget och göra en reset, men jag vet inte vad det beror på. Jag hoppas att det också beror på nån glappkontakt nånstans.  [conf]

Jag hoppas att jag får grävmaksinen färdig snart. Jag har nu lagt ner så mycket tid, arbete och tankemöda på den att det börjar bli löjligt.  [cranky]

Gunnar

Sicket dj....a pilljobb, jag beundrar ditt tålamod <tumb>

Vad gäller banden så hade jag (innan jag läst färdigt ditt inlägg) tänkt säga att nu är det då bara "ribborna" utanpå banden att limma dit. 1x1 mm och 7mm långa... men så skrev du att du skulle måla över texten och då tänkte jag att det vore väl bättre att med fint slippapper slipa bort den så får du ju samtidigt en lite mattare och strävare yta (att limma ribborna på <tumb>).

<happy> <happy> <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Tack Gunnar!
  <happy>

Självklart är det bäst att bara slipa bort texten. Det är visst du som kommer med alla bra idéer om banden! Att använda kuggremmar var ju också enkelt men jag hade nog inte kommit på idén själv.

Får se om jag fixar ribborna senare (100+ små gummibitar igen..). Jag är lite orolig att banden blir för stela. Ribborna behövs inte för greppet men det vore inte fel om markfrigången ökade (från 2 till 3 mm!).




Olof

Vit kapellfärg brukar funka bra att måla däcksidor på lastbilar (1:1)
Så hittar du någon svart sådan borde det kanske funka.  :)
Mvh, Olof!

Lumbago

Nu är den äntligen färdigbyggd, klar och fungerande!   [dance] [dance1] [play] <beer> [dance1] <hands>

Jag lödde som sagt loss nästan alla gamla lödningar (motorerna som var anslutna direkt till mottagaren fick sitta kvar) och började om. Jag har ändrat och förenklat komponentplaceringen något, och de tre fartreglagen ligger numer i hytten. Jag använde lackad 0,3 mm koppartråd istället för vanlig kabel på flera ställen, och hade nu plats att skarva vissa kablar, vilket är lite enklare i vissa lägen än att dra dem direkt från t ex mottagare till ESC. Sista "millimeterjakten" blev att byta ut de tjocka plastrutorna (ca 1 mm) mot overheadfilm för att få in fartreglagen i hytten!

Tack Olof för färgtipset! Men jag valde ändå att gå på Gunnars idé att slipa av banden. Texten "Made in Germany" satt hårt men det gick!  ;)



Pågående lödningsarbete



Isolerat och klart. Titta noga, det här sista gången jag tar av locket! (Skulle inte tro det, men man kan alltid hoppas...)



Föraren har det lite trångt med tre fartreglage i hytten, och jag var tvungen att kapa av hans högerarm för att han skulle få plats på bredden. Är det därför han bara kör en funktion åt gången? ;)



Så här ser undersidan ut, och det stora runda är såklart lipot, 80mAh från Hobbyking. Det vita i hörnet är en liten "hylla" av plasticard där jag petat in kablarna för att de inte ska släpa i marken. Ingen strömbrytare (än?), batterikontakten används till av/på och till laddning såklart.



Det färdiga resultatet. Den ser ju iofs bara ut som innan jag började bygga, men nu är den RADIOSTYRD! <hands>

Film:

http://youtu.be/r-xzUdZIEbg


100% färdig är den egentligen inte. Hyttens bakruta och avgasröret ska limmas dit. Eventuellt ska jag göra räfflor på banden på något vis. Kanske belysning? Det finns en kanal över och det går att programmera styrningen av det i mottagaren.

Det är förresten kanske lite tidigt att ropa hej, jag har bara kört en halv laddning ännu.
Jag är rädd att driftsäkerheten kanske inte är på topp...


MrLinds


SWE IROC

All kredits!  <tumb>

Otroligt att du lyckas klämma in allt i den lilla maskinen, jag skulle inte lyckas med hälften med mitt dåliga tålamod och fadande syn.  :) Tycker det är nog så jobbigt i 1/14 ibland.
Mvh // John

Gunnar

Jag håller med de 2 föregående talarna  <tumb> <tumb> <tumb> <tumb>

Och jag fortsätter med förslag... Jag har använt så där små tandremmar i mitt yrkesliv några gånger, men jag hittar ingen överbliven för tillfället, MEN skulle det inte gå att med en Dremel el.dyl. slipa bort gummit på utsidan ner till corden (eller nästan) och lämna ribborna kvar. Corden är ju urstark så även om man råkar slipa av lite på den så håller den ändå. En annan fördel skulle ju vara att banden blir betydligt mindre styva om man får bort lite material på utsidan. Om man hänger bandet på en rund pinne som sitter i ett skruvstycke, och sedan en tyngd i bandet så borde det inte vara svårt att slipa... gissningsvis lättare än att limma dit något smått i alla fall :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar