Volvo BM 642 (lagt på is)

Startat av oeland, 25 mars 2013 kl. 20:39:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oeland

Bygge av Volvo BM 642.
Planerna för detta bygge började för snart ett år sedan. Fick dock nöja mig med att dregla i forumet fram tills nu :)

Här är en skalenlg bild på hur den kommer se ut. Får även fungera som mall.


Jag valde att köpa en donatorbil för att jag fick motor, fartreglage, växelåda samt drivaxlar för en bra peng.
P.g.a. avsaknad av diverse häftiga verktyg har jag valt att arbeta i styreneplast.
Då jag aldrig gjort det innan kommer jag förmodligen att göra många misstag och lära mig allt eftersom.
Ett första försök att få armarna att fungera kommer bli m.h.a. servon.

Donatorbilen en Losi Mini Rock Crawler anlände i fredags :) Denna hade bra förutsättningar då axelbredden stämmer ganska bra skalamässigt.
Även fartreglage och motor är ju anpassade för krypkörning så dessa känns lovande. Är dock lite ösäker på hur de kommer klara nötandet i en grushög.



Jag packade upp den och provade att den fungerade. Sedan började det klia i fingrarna.
48h senare var den i delar :)



Delarna ovan kommer troligen att bli över.
Min första idé var att bygga "de gula detaljerna" runt chassit och bara låsa fjädringen fram.
Detta gav jag dock upp iom att hjulbasen på bilen var 21 cm och den skall bli 17cm.
Samt bakaxeln kommer få ett mera verklighetstroget spel nu.

Skalenliga däck har hittats på rc4wd.com dock har de ej beställts ännu.
Tanken är att få den körbar med originaldäcken först.
Jag kommer få använda varenda hjärncell jag har för att lösa utväxlingen då det är samma motor till drivningen fram och bak.


Just går jag lös på styreneplast och limmar lite här och där :)
Bild på detta kommer imorgon.

Eirike93

Spännande, ska följas! :)

Tänk på att om du ska ha 4wd, så kommer det bli en hyfsat stor skillnad i utväxling mellan fram- och bakdäcken, m.t.p storleken!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

oeland

Citat från: Eirike93 skrivet 25 mars 2013 kl. 20:41:08
Tänk på att om du ska ha 4wd, så kommer det bli en hyfsat stor skillnad i utväxling mellan fram- och bakdäcken, m.t.p storleken!

Därför jag inte beställt däcken ännu :) Måste leka av mig lite innan jag går bet på det.

Gunnar

"innan jag går bet på det".... Det gör man inte. Man gör och gör om tills man fått det som man vill <tumb> <evilgrin>.

Lycka till :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

Citat från: Eirike93 skrivet 25 mars 2013 kl. 20:41:08
Spännande, ska följas! :)

Tänk på att om du ska ha 4wd, så kommer det bli en hyfsat stor skillnad i utväxling mellan fram- och bakdäcken, m.t.p storleken!

Glöm inte du behöver den något viktiga mittdiffen isf, vilket jag tvivlar på att donatorbilen har...
Kul att se någon bygga den gamla sexförtitvåan !  <happy>
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

oeland

#6
Citat från: Ricardo skrivet 25 mars 2013 kl. 21:16:21
Glöm inte du behöver den något viktiga mittdiffen isf, vilket jag tvivlar på att donatorbilen har...
Kul att se någon bygga den gamla sexförtitvåan !  <happy>

Det är spärrat fram, bak och i mitten på donatorn. Mina planer är att det skall förbli så. Borde väl funka bara jag hittar den magiska kombinationen av drev?

Eirike93

Med rätt utväxling så fungerar det självklart att fördela kraften 50/50 mellan axlarna! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mad Max

Wow!! Häftigt bygge. Kom ihåg när jag var liten och snöplogen kom, det var en Volvo Bm 642. Tyckte och tycker det är en häftig maskin.
Det här ska följas  [snack]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ricardo

Självklart går det att ändra utväxlingen på dom 2 utgående axlarna, tänkte bara att det är lättare att använda en mittdiff...  [blah]
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Jag håller med Ricardo. Det är ju en strålande idé att låta mittdiffen ta hastighetsskillnaden <tumb>. Men den kan inte spärras för då funkar det inte och är de andra diffarna oxå spärrade så kommer det inte att gå speciellt bra att svänga. Alltså inga permanenta spärrar <fight>.

Kör "varenda hjärncell" en sväng till så blir det nog bra <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

oeland

Jag har skurit ut endel bitar nu. Dessa är dock det enda jag har limmat ihop än så länge.
"Motorhuven" tänkte jag göra löstagbar för att kunna dölja delar av elektroniken där.
Hytten kommer troligen att limmas ihop med ramen för ökad vridstyvhet samt för att underlätta infästningen av framaxeln.



Ellis

Ser bra ut! Vad blir det för skala?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

oeland

Citat från: Ellis skrivet 26 mars 2013 kl. 18:02:37
Ser bra ut! Vad blir det för skala?

1:14 så klart :) därav mitt kanske konstiga val av donatorbil. Det var svårt att hitta axlar som inte var alldeles för stora.

oeland

Jag fick lite gjort i påskhelgen :)

Bakaxeln har modifierats något för att kunna monteras och få en mer naturlig rörelse.
P.g.a. styrenen inte ville fästa riktigt i den svarta plasten fick jag bygga lite tokigt. Men det funkar.
Hade från början tänkt köpa en till axeldel med hål för drivaxel och sätta kulagren där på istället för en närmare montering. Men då hade jag behövt hitta lager med 11m hål vilket hade betytt att de skulle varit ännu större yttermått på :( Detta blev en kompromiss som funkar men inte ser så snygg ut. Men det man inte ser har man inte ont av :P
Lagren hittade jag fasttjärvade i ett par trasiga styrhubbar till min Cen Matrix :)



En ram har även fixats. Flexar ganska friskt då den är tom. Men blir mer och mer stadig allt eftersom grejjerna sätts dit.
Ringen i plast uppe till vänster gjordes av styrene värmt över ett ljus och sedan böjt runt lagren. Inge glapp och lätt att få isär.


Provmontering utan att dra åt skruvarna ger en ide på axelspelet. Fick även modifiera servots position/montering då det var lite för stort och tog i ramen.
Behöver jag utrymmet senare så kan jag skaffa ett mindre då :)



Behöver få hem lite skruvar så jag kan skruva fast det främre fästet för axeln.
Sedan skall motor petas i och axlarna kortas/tillveka nya. Har dock inte bestämt mig ännu om jag skall montera motorn förskjutet frammåt eller bakåt.
Anledningen till att den kommer bli förskjuten har med utväxlingen att göra. Har inte bestämt mig för om jag skall dreva om fram eller bak.
Har även funderat på Ricardos förslag gällande att sätta en diff i mitten men skall försöka undvika det om jag kan.
Jag är mer orolig för att den skulle bli bak/framhjulsdriven då än att jag skulle få problem att svänga.