Volvo BM 642 (lagt på is)

Startat av oeland, 25 mars 2013 kl. 20:39:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HillBillyBoy

spännande bygge deta <tumb>


Mvh// Lars-Åke.

Gunnar

Jag missuppfattade nog det där med diff mellan fram- och bakaxel... jag trodde att det redan fanns en sådan där och då hade ju problemet egentligen varit så enkelt som Ricardo sa :-\. Men finns inte den diffen så ska du förstås dreva om och då har du ju konstant fyrhjulsdrift och då tror jag inte det blir några större problem varken med styrning eller drivning <tumb>. Rent teoretiskt, hmmm...., blir det väl lite skillnad när man svänger eftersom din modell svänger med ett hjulpar så bakhjulspåren kommer inte att gå i framhjusspåren, medan det i en "modern" lastare svänger i midjeleden dvs nästan mitt emellan fram- och bakaxel så den "spårar" väl bättre och därmed med mindre hastighetsskillnad.

Jag tycker mig se SKV:n på några av dina bilder oxå <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

krankillen

en sådan åkte jag i när jag var liten. tyckte hjulen var såååååå stora!!

oeland

Citat från: Gunnar skrivet  2 april 2013 kl. 09:10:55
Jag tycker mig se SKV:n på några av dina bilder oxå <happy>.

Jajjamensan! Jag använder den dock bara som arbetsbänk medans jag limmar. Har ju en lämpligt placeras fläkt ovanför :) Har inte testat löda med den ännu dock.

oeland

Citat från: krankillen skrivet  2 april 2013 kl. 20:33:45
en sådan åkte jag i när jag var liten. tyckte hjulen var såååååå stora!!

Jag hade också nöjet att åka med en sådan när jag var liten. Såg den även ploga hemma på gatan så fort vintern kom när jag var mindre.

oeland

Skuvade ihop monstret för att kunna ta en testrepa idag. Ville kontrollera så allt fungerade enligt plan. Fortfarande originaldäcken på så ingen förändring är gjord på utväxlingen ännu.
Testdrive of early stage remote controlled Volvo BM 642 project

Lite väl hastig montering gjorde att motorn hamnade lite i kläm under ramen. Iom att det bara skulle köras en testrepa blundade jag för detta och körde på.
Efter några minuters körning lossnade dock ena sidan. Inte hela världen då jag endå skulle förstärka här. Mina tillfälliga kardanaxlar av 2mm styreneplast höll dock bra.


oeland

Någon här som kan hjälpa mig med med hur monteringen av följande fälgar fungerar?

Framfälgar
http://store.rc4wd.com/6-Lug-Wagon-19-Single-Steel-Stamped-Beadlock-Wheel-White_p_2421.html

Bakfälgar
http://store.rc4wd.com/Diesel-Front-Semi-Truck-Stamped-Beadlock-Wheels-2_p_1848.html

Måste jag köpa med ngn form av wheelhub till dem eller inkluderas det?
Samt går det få drivning på Diesel-Front-Semi-Truck-Stamped-Beadlock-Wheels öht?

Tänkte bolla frågan här innan jag mailar butiken. Tacksam för svar.

Actros861

De första fälgarna ser ut att monteras direkt på axeln utan någon sexkantig hylsa, om du kollar 4:e stora bilden så ser du att det är ett spår i den på baksidan. Motsvarande pinne som passar i det spåret måste du ha på dina drivaxlar om det ska gå.

De andra fälgarna är gjorda för lastbilarna så det är bara sätta lager i dem sen passar de på en lastbil.
Det bör att få dem till att driva också med detta kitet. Med viss reservation om du har sprintar i drivaxlarna. Har du inte det kommer troligen inte någon av fälgarna passa :(

http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=3267
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

oeland

Citat från: Actros861 skrivet 10 april 2013 kl. 03:23:13
De första fälgarna ser ut att monteras direkt på axeln utan någon sexkantig hylsa, om du kollar 4:e stora bilden så ser du att det är ett spår i den på baksidan. Motsvarande pinne som passar i det spåret måste du ha på dina drivaxlar om det ska gå.

De andra fälgarna är gjorda för lastbilarna så det är bara sätta lager i dem sen passar de på en lastbil.
Det bör att få dem till att driva också med detta kitet. Med viss reservation om du har sprintar i drivaxlarna. Har du inte det kommer troligen inte någon av fälgarna passa :(

http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=3267

Tack Actros.
Jag mailade butiken för att vara säker. Lastbilsfälgarna skulle inte fungera enligt dem. Så dessa är nu strukna från önskelistan.

Mina planerade framfälgar "Lug Wagon" som för övrigt skall vara samma modell som Thomsson har på sin Ural har tyvärr fått nytt utseende.
Den modellen som levereras med Worminator trucken är en äldre modell och där följer det med en baksida till fälgarna. Dessa fälgar är numera 8 ekrade och levereras utan baksidan :(

Avvaktar lite med fälgar och däck för att eventuellt snubbla över ett billigare alternativ.

Just nu väntar jag på ett paket med sprutor :) Ett experiment av budget hydraulik.
Ursprungsplanen var att sätta servon direkt på hävarmarna till skopan men detta ger en ryckig och svårkontrollerad rörelse. Min teori är att jag kan koppla ett servo på en spruta som flyttar rörelsen till en annan spruta :) d.v.s. ett hydrauliskt system utan pump och ventiler. Om detta funkar och får plats återstår att se.

Gunnar

Vad gäller hydraulcylindrar utan pump...

Exakt det gjorde jag på min första "riktiga" båt (vattenskidbåt i skala 1:1) på 70-talet. En vindrutetorkarmotor fick via en gängad stång trycka kolven i en cylinder med olja, som via slang leddes till en cylinder på akterspegeln för att justera trimplanen. Det fungerade utmärkt <tumb>. Jag gissar dock att du kommer att få problem med stickslip, dvs att kolven mer eller mindre fastnar i cylindern och plötsligt lossnar när kraften från servot blivit tillräckligt stor. Ju mindre diameter och längre slaglängd, ju mindre problem föreställer jag mig.
Hoppas det lyckas <tumb> <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

oeland


fredrik123

Den ena personen ser ljuset i tunneln, den andra ett tåg, och lokförarn ser två idioter på spåret...

oeland

Citat från: fredrik123 skrivet 27 november 2013 kl. 06:57:29
Säg till om du vill sälja... <tumb>

Finns inget att sälja då delarna användes till mitt andra projekt :)

fredrik123

Den ena personen ser ljuset i tunneln, den andra ett tåg, och lokförarn ser två idioter på spåret...