Renovering av R470

Startat av Ellis, 24 november 2012 kl. 10:35:12

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Längesedan jag uppdaterade här...det är ju nästan ett konstant renoveringsarbete som pågår, ibland lite långsammare dock :)
Den största förändringen som gjorts nu (och som tyvärr inte syns) är att elen gjorts om. Det började med att jag satte dit två separata bromsljus istället för att ha kombinerat broms- och bakljus. Det "lilla" jobbet förde med sig att jag drog om all el i bilen. Fördelen med det är att jag nu fått något sånär ordning på det lilla ormboet jag hade tidigare och som ytterligare bonus håller jag nu på att inreda hytten så jag inte behöver köra med tonade rutor längre  <tumb>

Fick bli en skiljevägg i hytten så jag kunde få plats med en del av elektroniken.


Inredningen börjar ta form...


Detta sitter med magneter för att underlätta underhåll


Passade på att byta ut positionsljuset i skärmen. Tidigare hade jag en rektangulär LED på vardera sida. Nu har jag satt ditt tre gula  SMD istället.
Syns dock inte så tydligt :(




Fortsättning följer...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Ser bra ut  <tumb> Ordning och reda!
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Ser bra ut! Var har du gömt högtalaren?
/Peter

Ellis

Citat från: Peteruqh skrivet 16 maj 2015 kl. 13:40:54
Ser bra ut! Var har du gömt högtalaren?
Den setter under 'highline' taket, riktad nedåt.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

För ett tag sedan fixade jag till lite färg på inredningen och klädde golv och vägg i svart tyg. Provade också en speciell teknik för att få lite bättre textur på sätet, vilket faktiskt gav ett bra resultat, snubblade över denna teknik på nätet och var tvungen att prova.

Tog sätet som det var, maskerade lite, sprayade vit högblank lack...


...och strödde sedan över vanligt mjöl. Skakade av överflödet av mjölet och lät det sedan torka.




Sedan tog jag och målade hela stolen med airbrush.






Resultatet blev riktigt bra...ser ut som nåt mockaktigt, vilket jag tycker ger en fin textur på sätet  <tumb>
Såhär i efterhand skulle jag nog kört med en mer matt svart färg...

Målade också instrumentbrädan i samma färgtema som bilens utsida...blev väl sådär, men funkar ändå :)




Eftersom det blev mycket svart inne i hytten så vart det ganska mörkt där inne. Därför blev det även innerbelysning av två 3mm röda LED uppe i taket.


MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Fräckt :) Om man bara blev av med alla kablar så kan man göra det snyggt  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Citat från: swerecon skrivet 18 juni 2015 kl. 19:00:26
Fräckt :) Om man bara blev av med alla kablar så kan man göra det snyggt  <tumb>

Vilka kablar!?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Jagheterjoakim

Riktigt läcker inredning! Snyggt jobbat :)

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mojje40

Såå läckra stolarna blev! du har lyckats ge tråkiga stolar liv.
Den idén kanske lånas!
Har du missat lite mjöl på den ena stolen?


/Morgan

Ellis

Citat från: Mojje40 skrivet 20 juni 2015 kl. 15:42:07
Såå läckra stolarna blev! du har lyckats ge tråkiga stolar liv.
Den idén kanske lånas!
Har du missat lite mjöl på den ena stolen?


/Morgan

Tackar!
Ja jag missade att skära av en del av maskeringen innan mjölet flög på... [conf]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620

det var ju sjukt snyggt och vilken ide <tumb> <happy>

Mullis

Inredningen blev ju jättebra! Grymt snygg och det kommer jag efterapa.  [flower]

Tyget, är det fronttyg till högtalare?
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

#44
Då var det väl dags med en liten uppdatering...har hänt en hel del sedan sist. Det hela började med att jag "bara" skulle byta till ett topline-tak, men som vanligt drog det igång en massa småjobb...
Förutom att jag lackade taket så började jag även att tillverka en belyst skylt till att sätta i fronten på taket. Helt scratchbyggd med 5 LED´s i botten.







Jag återanvände min gamla takbåge men passade på att lacka om den, eftersom saftblandarna nu inte sitter på bågen var jag ju tvungen att sätta dit två extraljusen till. Märkte då också att de nya är något förbättrade än de äldre. Angeleyes effekten läcker inte lika mycket.



Fixade även till antenner, virade runt lite fin koppartråd  runt en anod från en LED.





Nästa projekt var att få till lite belysning i instrumentpanelen. Detta gjordes med fibertråd.





Var bara tvungen att ordna till så blinkers och helljus indikerar på panelen :)
En liten film på detta.
http://vid1265.photobucket.com/albums/jj504/Ellisearl1/Scania/AC9CDD5B-8A95-4983-BF7E-92F7E811C5ED_zpshetgflta.mp4

Fortsättning följer. Fortsätter med att fixa till inredningen i hytten...


Ber om ursäkt för de gigantiska bilderna!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare