Renovering av R470

Startat av Ellis, 24 november 2012 kl. 10:35:12

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Har nu påbörjat tillverkning av en takbåge.



Plattor för saftblandare på plats.



Sisådär på ett ungefär. Är väl lite sné å skev, men det ska väl gå att rätta till.

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rikard

Snyggt, varför köpa färdigt när man kan bygga själv :)
Scania R 620 6x4 Highline

Ellis

Nu är arbetet igång igen, har varit stillastående ett tag nu.
Håller på att löda ny belysning då MFU:n ska väck och ersättas av M20+ och SMX. Belysningen kommer nog ske i två etapper, satsar på en "grundbelysning" till en början. Har lite bråttom att få den på rull.... Utökad belysning i form av extraljus, saftblandare, sidomarkering etc. kommer om jag hinner innan den 23/3  <whip>
SMX:en har inte behagat att dyka upp än så vi får väl se när ljudet kommer till rätta...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Gjort en ny takbåge, båge nr. 3 för att vara ärlig. Fortfarande inte 100 nöjd men denna får duga sålänge. Första varianten gjordes i 4mm mässingsrör men denna är gjord i 5mm mässingstång.
Provmontering, ska få lite färg också. Vet bara inte vilken färg....silver, svart eller röd  [conf]


Bågen fästes med en M3 skruv underifrån (hade ingen M2-tapp :()
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Takbågen målad, monterad å klar. Hade den först helröd, men tyckte inte det blev riktigt bra. Fick bli såhär istället och fortsätta i backspeglarnas mönster.



Även fortsatt med eldragning, fick bli lite kontakter var stans för att underlätta underhållsarbeten  [ok]


Hatar nämligen när man inte kan ta isär vissa delar pga elkablar... Fick även bli en kontakt till hytten, så att även den kan lyftas av helt  <tumb>

Avslutningsvis en liten ljus-film. Här syns även krypströmmen jag inte blir av med via multiswitchdecodern, den syns på halvljus och extraljusen på taket. (Ingen jätte bra videokvalité dock ;))
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

MrLinds

Snyggt, sen lösningen där med kontakter är suverän. <happy>

Ellis

Börjat jobba med lite "detaljer" nu när det elektriska verkar vara på plats och fungerar.

Fixat till lite durkplåt...




På andra sidan ligger M20+, visar ingen bild på det än....skäms lite över det nuvarande ormbo som finns där  [cranky]

Någonting kommer även täcka mittendelen, men vet inte hur jag ska göra med servo å vändplatta än...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Får damma av denna tråden lite...

Jag har fått göra om låsanordningen till vändskivan eftersom originalarmen gått av.
Fäste ett miniservo direkt under skivan och styr låsningen via en wire. Denna lösning gör att det bara är till att backa under ett släp utan att öppna låset...när kingpin sitter i läge så låser den automatiskt  <tumb>



MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Smart och enkel lösning.  <tumb>
Mvh // John

cege

Bra lösning, tittar också på något liknande för att få rent.

Var hittar du kontakten till hytten?
Finns den med 6 sift?
Har för mig att Actros har visat något sådant förut.

/Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Ellis

Citat från: cege skrivet  3 mars 2014 kl. 19:36:35
Bra lösning, tittar också på något liknande för att få rent.

Var hittar du kontakten till hytten?
Finns den med 6 sift?
Har för mig att Actros har visat något sådant förut.

/Classe

Kontakten är en MPX och den har sex stift. Den finns hos dom flesta butiker, tror jag köpt från Hobbyking.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

cege

Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Inte mycket till uppdatering men dock så betydande  <hands>

Har fått ordning på strömbrytare och volymknapp, istället för att ligga löst och skumpa runt...


Har också satt dit magnetlås till "durken"...Blev inte helt nöjd men det får duga så länge.




Fick även lite sällskap ute i boa...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare