VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Ja tjockleken i 1:1 blir ju 135mm och det är kanske den tjocka delen på själva kroken på din bild. Det fixar vi på nästa skopa <tumb>. Det är nog oxå så att mitt fäste är högre (avståndet mellan nedre och övre fixering) än vad det är i verkligheten, men det får vara tillsvidare.

Men nu ska jag ner i källaren och fortsätta med skopan <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#391
Och nu kan jag visa lite mer av skopan, men först ett TACK (igen) till Ricardo som fick mig att prova med lödning m.h.a varmluftspistol <tumb>. Det går bra, det tar lite tid att få upp temperaturen, åtminstone på så stora delar som dessa, men det blir jämn och bra värme och ingen risk för att det blir FÖR varmt och slår sig <happy> <happy>. Pistolen jag använt är på 500/1500W. 500 är inte tillräckligt utan jag har använt 1500W och ett munstycke som är 23mm i diameter för att inte värmen ska sprida sig så mycket från själva lödstället.
Jag började med att hårdlöda ändarna på slitstålet mot gavlarna och svepet. Därefter, fortfarande med hårdlod, övre hörnen på gavlarna till svepet för att det skulle hålla formen medan jag tennlödde, plus förstås för att få lite extra styrka där det behövs.
Nästa steg var förstärkningsbalken, hårdlödd i ändarna till gavlarna. Och efter detta tog jag till migsvetsen och loppade dit krokarna vid balken och slitplåtarna på undersidan. Svetsade gjorde jag för att undvika att balken krökte sig om jag hårdlött bara på ena sidan.
Först efter detta tennlödde jag och som sagt det går bra <tumb>. Inför sista gaveln tog förstås tennlodet slut, men efter LITE slipning med roterande fil på några ställen så visar jag resultatet. Det som saknas, oxå p.g.a brist på lod är ju förstärkningen ovanpå krokarna och det plattjärn som sitter på skopans övre framkant.


















Vikt 1,25kg, vilket skulle innebära att originalet väger lite över 3 ton... rejäla grejer <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Kanonfint!Riktigt fina "svetsfogar"  <hands>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rille


G-Crawler

Snyggt!!

Tyckte den såg lite liten ut, kanske bara är bilderna dock, såg nästan ut som om den var innanför däcken?

Anders

Fästet och skopan blev riktigt snygga  <hands> Du måste berätta hemligheten med hur du har bockat svepet i skopan med en så perfekt radie!!!
/Anders

Gunnar

#396
Citat från: G-Crawler skrivet  6 april 2013 kl. 16:44:49
Snyggt!!

Tyckte den såg lite liten ut, kanske bara är bilderna dock, såg nästan ut som om den var innanför däcken?

Det är nog en synvilla... den är faktiskt något lite bredare än vad den skulle vara. Originalet är 3400 och min är 3470mm omräknat, fast det är slitstålet så själva skopan är nog rätt så exakt. Och den sticker ut cirka 5mm på vardera sidan utanför däcken, så som sagt det är nog bilden som ljuger lite.

Citat från: Anders skrivet  6 april 2013 kl. 22:36:58
Fästet och skopan blev riktigt snygga  <hands> Du måste berätta hemligheten med hur du har bockat svepet i skopan med en så perfekt radie!!!

Det är inget märkvärdigt alls <tumb>. Om man tittar på en fullskalaskopa så är radien gjord genom att göra ett antal "mindre" knäckar i plåten m.h.a en s.k. kantpress (man trycker en knivformig stans ner i en v-formad dyna, med plåten emellan förstås, för er som inte sett denna maskin. Googla kantpress.).
Jag har gjort i princip likadant: Jag tog bort den rörliga backen i mitt maskinskruvstycke och det som blir kvar då är enkelt uttryckt en liggande U-balk med cirka 80mm mellan flänsarna.

Bilden på skruvstycket som skulle visas här hittar jag inte efter bytet av Photobucket till Picr.de 2017-07-15

På denna lade jag min plåt och ovanpå den ett tjockväggigt rör utv. Ø60. Ett par klossar på röret upp till fräshuvudet och sedan vevade jag upp bordet för hand (inte bokstavligt för hand utan med den elektroniska handratten <tumb>), tills plåten såg ut precis som ett U. När man sedan sänker bordet och tar bort plåtbiten så fjädrar den tillbaka, hur mycket beror på hur hårt material man använde. Efter att ha varit 180 grader när den satt i dynan blev den kanske 120 när jag lossade den. Efter lite laborerande med mellanlägg (masoniteremsor) på dynkanterna och ny pressning med Ø55mm så lyckades jag få det med rätt radie när plåten plockats ur <happy>. Radien på "verktyget" dvs rundstången/stansen var ju 55/2=27,5 och den färdiga radien på plåten blev 38.
Med vanlig 1mm järnplåt hade det nog gått att bocka detta över en rundstång i ett skruvstycke men absolut inte med den plåt jag fick tag i, det orkar man inte så styv är den.

Om nu någon undrar om jag inte går illa åt min fräsmaskin på detta sätt så kan jag säga att den ju ska tåla en hel del på bordet och att bocka plåt i en så bred dyna som denna resulterar inte i mer än några 100kg. F.ö löser ju säkerhetskretsar ut om maskinen blir överbelastad <tumb>.

Balken tvärs översidan på skopan är dock bockad i en liten verkstadpress men med riktiga kantpressverktyg. För att få skarpa bockar får ju dynans spår inte vara för brett, i detta fall var den 10mm, och då blir kraften som går åt betydligt större...

Det var det hele... <happy>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Jag har ju sett att fullskala skopor är bockade i kantpress då man ser alla små "knäckar", särskilt tydligt syns det när färgen precis börjar slitas bort. Jag har provat att bocka en plåt i radie i små steg i en enkel kantvik från JULA men det var svårt att få det bra. Det största problemet var att veta hur mycket man ska bocka varje litet steg för att få den radien man önskar, att JULA's kantvik är lite klen och bockar med sämre "skärpa" ju närmare mitten man har abetsstycket gjorde inte saken lättare heller. Jag har även testat att böja en plåt runt en rundstång i ett skruvstycke med hjälp av ett vinkeljärn och två tvingar men den metoden rekommenderar jag endast om du har ett psyke av stål för jag höll på att bli tokig på kuppen.

Jag gillar din fräs  [worthy]
/Anders

Gunnar

 [laugh] [laugh] [laugh] Jag förstår din frustration [laugh] [laugh] [laugh]

Med min metod har jag ju full kontroll, jag kan ju "veva" upp och ner bordet hur mycket eller lite jag vill...

Även jag har dock provat att bocka i små steg och jag håller med om att det INTE är lätt. På "riktigt" har de ju styrda kantpressar som både styr pressbalkens rörelse och matar fram plåten mellan de olika bockarna.

I den verkstadspressen jag använt till balken styr man kraften, max 10ton, med hjälp av en fotpedal jag gjort och som fungerar som en överströmningsventil. Alltså ju hårdare jag trampar på pedalen ju högre tryck får jag på cylindern, enkelt men fungerar mycket bra och det är ju säkert oxå för så fort man lättar på foten så minskar kraften. Tar man bort foten helt så drar returfjädern tillbaka cylindern.

Men det är förstås lite svårt att bocka exakt med denna metod så därför har jag tänkt att göra fästen för bockstans och dyna som jag kan montera i min fräs och på så sätt bocka mina småbitar med full kontroll hädanefter <tumb>.

Ett annat sätt jag har sett är ju att ha en vanlig handpumpad hydraulisk domkraft i ett enkelt presstativ och bocka med kniv och dyna ,under full kontroll även här.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ja bockar med kniv :D visserligen lite skillnad med plast och 1:50. Brukar lägga 2,5mm mellan varje. Då får man en fin böj.
Sen får man även utseendet som verkligheten att man ser bockningen i "plåten"

Gunnar

#400
Citat från: Rille skrivet  7 april 2013 kl. 22:01:36
Ja bockar med kniv :D visserligen lite skillnad med plast och 1:50. Brukar lägga 2,5mm mellan varje. Då får man en fin böj.
Sen får man även utseendet som verkligheten att man ser bockningen i "plåten"

SÅ stora krav har jag definitivt INTE. Det jag vill ha är en funktionsduglig "leksak" som, när man tar ett steg tillbaka, ser ut som en riktig och uppför sig som en riktig. Det kommer att saknas massor av smådetaljer som jag inte har varken kunskap eller tålamod att återskapa på min maskin.
Men jag beundrar de som lägger ner det arbete som krävs för den sista finessen.
Framförallt beundrar jag det arbete/utséende som Thomsson skapar med sin "vädring". Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha min maskin "vädrad", men det ser mycket verklighetstroget ut <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

e21242

Ett jätte fin arbete. Vad det gäller vädring så finns det alltid nyleveranser av fordon även i grusgroparna.  <hands> [laugh]

Gunnar

Citat från: e21242 skrivet  8 april 2013 kl. 10:00:48
Ett jätte fin arbete. Vad det gäller vädring så finns det alltid nyleveranser av fordon även i grusgroparna.  <hands> [laugh]

Yes, det var räddningen: Jag har naturligtvis en NY maskin <happy> <happy>. Om några år kanske den är mogen för vädring <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

e21242

Citat från: Gunnar skrivet  8 april 2013 kl. 10:59:38
Yes, det var räddningen: Jag har naturligtvis en NY maskin <happy> <happy>. Om några år kanske den är mogen för vädring <evilgrin>.

<tumb>

MrLinds

Citat från: Gunnar skrivet  8 april 2013 kl. 10:59:38
Yes, det var räddningen: Jag har naturligtvis en NY maskin <happy> <happy>. Om några år kanske den är mogen för vädring <evilgrin>.
Om några år borde den ha "vädrat" sig själv annars har den ståt i bokhyllan för mycket [dont] [laugh]