VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Ja det var ju ett välgrundat påstående <tumb>. I bokhyllan kommer den dock aldrig att stå, möjligen på en hylla i källaren. När den väl har tagits i drift kommer den aldrig att vara så ren om hjulen att den får följa med in i lägenheten utan den får hålla tillgodo med källaren som sagt, basta lol
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

nalle

Citat från: Gunnar skrivet  8 april 2013 kl. 10:59:38
Yes, det var räddningen: Jag har naturligtvis en NY maskin <happy> <happy>. Om några år kanske den är mogen för vädring <evilgrin>.

Men om du skulle "råka" göra en till identisk maskin kan du ju alltid vädra den ena ;)

MitzuRazing

Gunnar! Nå er det lenge siden siste oppdatering, tastaturet har tørket opp og verden er klar for noen nye bilder fra deg  <drool>  [snack]

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#409
Då är det dags för en uppdatering igen <tumb>.
Men först vill jag hälsa till min "gamle" medarbetare Conny, som jag träffar om jag är på min verkstad under hans arbetstid. Även han har nu påpekat för sin gamle (bokstavligt talat gamle) arbetsgivare att nu är det ett bra tag sen det visades något nytt här  <tumb>. Håll tillgodo Conny och ni andra  <happy>.

Det blir först hydraulpump, som ser ut så här. Jag har valt att göra en konventionell kugghjulspump därför att den blir kompaktare än de Jung-pumpar de flesta tycks använda. Jung-pumparna är ju s.k. innerkugghjulspumpar dvs ett mindre kugghjul roterar inuti en större kuggkrans typ planetväxel.:



Och "genomskinlig" så kan man med lite god vilja se hur den ser ut inuti:



Med pumpbotten ditsatt:



Från ett annat håll, kulan man ser ska vara fjäderbelastad och ska förstås tjänstgöra som överstömnings eller tryckbegränsningsventil, beroende på vad ni vill kalla den:



Så här ser det ut monterat i hydraultanken, pumpen är alltså helt nedsänkt i oljan. Därmed behöver jag inte ha några tätningar runt axlarna utan det som ska smörja axlarna bara "läcker ut" i tanken igen. Motoraxeln har jag bytt mot en som är tillräckligt lång för att räcka ner genom hela pumpen, så det ena kugghjulet sitter direkt på den. Som synes sitter pumpen i det bortre hörnet för att så småningom, eventuellt, kunna kompletteras med en likadan till. Ventilblocket gör jag med två identiska "halvor" som först ska matas parallellt från samma pump, men som sagt, eventuellt av två separata pumpar. Det större hålet bredvid motorn är justeringen av hydraultrycket.



Ett tvärsnitt genom tank och pump, som bl.a visar överströmningsventilen:



Och så här blir det i maskinen. Tanken är inte gjord ännu men meningen är att det ska bli 2mm luft mellan tank och maskinchassiet. Jag tänker klistra några remsor fönstertätningslist på utsidan av tanken och bara trycka ner den i chassiet. Allt för att det ska bli så lite oljud som möjligt:




Pumpen är tillverkad och provkörd med vanlig motorolja. Den är nästan ljudlös <tumb>, även vid 12bar, vilket gläder mig mycket. Jag har för tillfället bara en manometer som går till 10bar men nålen går i stopp och då blir det cirka 12bar, redan vid motorn på "tomgång" om jag klämmer ihop slangen lite lagom med en tång. Så trycket är säkert inga problem. Det återstår nu att mäta flödet vid lite olika varvtal och tryck, men då vill jag ha fixat en ordenlig tank. Nu har jag bara hållit i motorn och sänkt ner pumpen i en burk med olja... Och sedan kommer förstås frågan hur bra den kommer att fungera i det långa loppet... Den som lever får se...

Nu ska jag ta några bilder på pumpen så ni får se hur det blev i verkligheten, men det blir lite senare ikväll eller imorgon...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Funderade just på detta idag att det var ett tag sedan det uppdaterats, och nu har det kommit. Kul se att det går framåt.

Gunnar

#411
Och så de utlovade bilderna från verkligheten. Först ihopsatt, eller snarare inte isärplockad igen efter provkörningen. Nippeln till vänster hör inte dit, den ligger där bara för att pumpen inte ska tippa ikull, och nippeln till höger är utloppet från pumpen. Den sistnämnda är en vanlig luftkoppling och sådana ska det INTE vara sedan, men det var vad som fanns till hands... ;):







Från undersidan, här syns de båda axlarna, den högra är motoraxeln. Hålet lite ovanför och mellan axlarna är inloppet i pumpen:



Och med bottnen/locket borttaget ser det ut så här. Själva pumphuset är 10x25x35mm och kugghjulen är Ø11x2mm tjocka:





Här syns även manometern som inte kunde fortsätta på andra varvet p.g.a. pinnen som stoppar visaren <happy>:



Här är ett av kugghjulen urplockat med sin axel:



Som sagt, kugghjulen är bara Ø11mm och 2mm tjocka:




Om nu någon tycker att dessa kugghjul ser lite annorlunda ut än de som sitter i era växellådor och på motoraxlarna osv., så beror det på att dels blir det för stort spel i "vanliga" kugghjul för att kunna pumpa med dem och dels för att spelet mellan hjulen och mellan hjulen och pumphuset måste vara mycket litet för att inte förlusterna p.g.a. inre läckage ska bli för stora. Utan att försöka förklara mera så är den väsentliga skillnaden att pressvinkeln på pumphjulen är ökad från 20 grader till 30. Detta bara som en förklaring till de som haft något teoretiskt att göra med kugghjul <tumb>.

Kugghjulen har jag trådgnistat ur 2mm hård stålplåt (DOMEX 700) och pumphuset är av aluminium 6082-T6. I riktiga pumpar är hjulen härdade och ofta gjorda i ett stycke med axlarna men husen brukar även i verkligheten vara gjorda av aluminium.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Fint jobbat som vanligt Gunnar!  <tumb>

Men jäklars va liten pumpen är, iaf om man jämnför med min Jung pump som jag har i min Hitachi, vet inte om du skrivit det tidigare men vilket tryck kommer du köra maskinen på?

Gunnar

Den stora skillnaden i storlek beror på 2 saker: Dels är Jung-pumpen lågvarvig (såvitt jag förstår), den är alltid nedväxlad från motorn och det gör att den måste ha ett större deplacement (avgiven mängd olja per varv drivaxeln gör), för att kunna leverera en viss mängd olja per minut exvis och dels kräver innerkugghjulstypen en mer skrymmande lagring av detaljerna, och då blir huset större.

I min pump ska varvtalet, förutsatt att jag räknat och dimensionerat rätt, vara cirka 5000rpm och tjockleken på kugghjulen bara 1mm för att ge en mängd olja som resulterar i de tider Volvo skriver i broschyren vad gäller lyft- och tipprörelserna, och med de cylinderdiametrar och slaglängder som jag har valt. Men som jag skrev ovan, så är tjockleken 2mm och därför borde varvtalet reduceras till hälften. Det är de proven som ska göras närmast, dvs vad ger pumpen för volym per minut i verkligheten. Och vilken ström drar motorn vid önskad/behövlig volym och 20bars tryck.

Vad gäller jämförelsen med din maskin, G-Crawler, så är det väl oxå så att den är s.a.s större och tyngre och då krävs det både större pump och motor... Min motor ger max 130W, och teoretiskt går det åt 8W (!!!) UTAN hänsyn taget till verkningsgrad. Dvs antag att verkningsgraden är så låg (dålig!) som 10% så har motorn ändå mer än tillräcklig kraftreserv <tumb>

Men... när proven är gjorda ska jag redovisa dem, så får ni se vad det blev. För övrigt gissar jag att man får ha några bars högre tryck vid pumpen än det man får vid förbrukaren (cylindrarna) beroende på strömningsförluster i ventiler och slangar.

Ett problem jag grubblar på i detta sammanhang är att eftersom jag har telemetrimöjlighet i min radio så vill jag kunna mäta hydraultrycket med en eller flera sensorer i maskinen och kunna se dem på displayen på sändaren. Men givare för detta har jag inte lyckats hitta, så vet någon något om detta så vill jag gärna veta...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

*Lyfter på hatten*  <happy>
En liten fråga, inloppet till pumpen borde den inte strypa flödet?
Jag tänkte på att en kon(läs tratt) borde minimera turbulens och klämma ut det sista ur pumpen...
Inloppet sitter dock väldigt nära axlarna men det skulle ju en tjockare botten fixa.
Detta är inte riktad som någon kritik, är bara nyfiken... :)
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

#415
Jo, även jag har funderat på pumpinloppet <tumb>. Det  vanliga på en "fullskalapump" är att inlopp och utlopp sitter på hjulens "periferi" s.a.s., men jag har ju dem på "gavlarna" dvs över- resp undersidan. Jag har funderat på att göra inloppshålet lite större, och föralldel kan man ju ha det koniskt/rundat oxå. Det är ju lätt att prova vilken verkan det har... Detta lock är ju enkelt att göra nytt om det inte blev bättre av ändringen man gjorde. Jag har lite små bubblor i oljan som jag inte vet varifrån de kommer så... jag moddar inloppet <tumb>

Men kritik och kritiskt granskande är BRA, det ingår för att slutresultatet ska bli bra <tumb>.


Några timmar senare har jag alltså ändrat/fräst ett större "mjukare" inlopp för oljan i pumpen och en ytterligare förbättring i form av en lite grövre oljekanal, men den syns inte utanpå <evilgrin>. Testning återstår:



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Och här kommer redovisning av pumpens kapacitet <tumb>. Varvtalen är bara uppskattade eftersom jag inte har någon varvräknare. Oljan är vanlig syntetisk motorolja 5W40, som i maskinen ska ersättas med vanlig hydraulolja VG32.

2500rpm, 11,9V, 2A, cirka 0,5meter slang Ø4/2,5 fritt flöde tillbaka i tanken: 100cm3 på 19s dvs lite drygt 300cm3/min.
Dito men med slangen strypt tills trycket är 10-11bar: 100cm3 på 21s dvs lite knappt 300cm3/min. Varvtalet sjönk lite p.g.a. belastningen.

Ökar jag varvtalet blir förhållandena direkt proportionella. Dubbla varvtalet ger dubbla oljeflödet, men inte dubbla motoreffekten... för ögonblicket kan jag inte förklara det sistnämnda... motorströmmen ökar från 2A till 2,8...

Hursomhelst så krävs det 230cm3/min vid cirka 15bar för att lyfta lastad skopa från marknivå till max höjd, och det ska ske på 6,8s som på förebilden. Alltså klarar min pump detta med ett varvtal på cirka 2000rpm, vilket glädjande nog visar att jag räknat rätt <happy>. Och om jag kan mixa pumpvarvtalet till hur många rörelser (ventiler) jag kör samtidigt så är det ingen tvekan om att kapaciteten räcker till allt vad jag kan tänkas hänga på redskapsfästet <evilgrin>.
Med andra ord är jag nöjd och glad, tillsvidare... <beer>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Häftigt med din redovisning av alla siffror! Imponeringen är stor!! [worthy]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mullis

Väldigt fin pump du gjort, Gunnar.  :)
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

MitzuRazing

Helt utrolig, både utførelse og redegjørelse!  <happy>  <happy>  <happy>