VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

G-Crawler

Citat från: Gunnar skrivet  8 december 2012 kl. 18:20:33
Det går  <happy> eftersom jag nu vet att kärnan gick att få ur så måste ju en mindre detalj, vikten, gå att få dit <evilgrin> eller hur!?

Jag räknar med att du löser det där helt själv!  lol

Ellis

Som alla andra redan nämnt så är jag inte sen att stämma upp i samma kör! Blev ju kanoners!! Roligt att följa detta bygge!
Vad uppskattar du den slutliga totalvikten på maskinen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Teoretiskt ska den väga 13,4kg. Det kan man faktiskt lätt räkna ut (för de som inte känner till eller har genomskådat hur det förhåller sig) om man vet förebildens vikt och den skala man gör modellen i. Alltså i mitt fall så väger "verkligheten" 33000kg och skalan är 1/13,5. Om jag uttrycker det lite populärt  så är ju skalan 1/13,5 "åt tre håll" dvs längd x bredd x höjd vilket medför att "volymen" på modellen blir 1/13,5 * 1/13,5 * 1/13,5 dvs 1/2460 (cirka). Om vi antar att modellen är gjord av samma "material" som originalet, dvs varje "liter originalmaskin" väger lika mycket som varje "liter modell" så blir modellvikten 33000/2460=13,4kg. Det finns kanske någon av er som har synpunkter på detta och då får ni förstås framföra dem, men resonemanget stämmer faktiskt i praktiken <tumb>

Alltså min maskin kommer att "justeras" så att den väger ungefär så <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Citat från: Gunnar skrivet  8 december 2012 kl. 19:55:00
Teoretiskt ska den väga 13,4kg. Det kan man faktiskt lätt räkna ut (för de som inte känner till eller har genomskådat hur det förhåller sig) om man vet förebildens vikt och den skala man gör modellen i. Alltså i mitt fall så väger "verkligheten" 33000kg och skalan är 1/13,5. Om jag uttrycker det lite populärt  så är ju skalan 1/13,5 "åt tre håll" dvs längd x bredd x höjd vilket medför att "volymen" på modellen blir 1/13,5 * 1/13,5 * 1/13,5 dvs 1/2460 (cirka). Om vi antar att modellen är gjord av samma "material" som originalet, dvs varje "liter originalmaskin" väger lika mycket som varje "liter modell" så blir modellvikten 33000/2460=13,4kg. Det finns kanske någon av er som har synpunkter på detta och då får ni förstås framföra dem, men resonemanget stämmer faktiskt i praktiken <tumb>

Alltså min maskin kommer att "justeras" så att den väger ungefär så <evilgrin>
Ok...för min del hade det räckt med;
- ca 13kg  lol  <beer>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Jo, jag förstår det  <happy>, men någon kanske vill överföra det på något de själva håller på med och då kan det ju vara bra att veta hur man kan göra.

Allt i bästa välmening  <beer>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Svårt att överföra ironi i text...antar att du ändå förstod det
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Jo, jag gissade nog det med, och därför blev det ju antydan till ironi åt andra hållet oxå <hands>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Nu har det gått en hel vecka nästan, hur går det är alla hjulen gjutna nu?
Hittade du någon lösning på defekterna som blev?

Gunnar

#218
Och nu är jag tillbaka...

Jag har modifierat formen lite och så här ser däck nr 2 ut, sjunkningarna i första däcket är nu borta:





Det som syns mellan nabbarna är tunt skägg som blir mellan däckmönstret (silikonformen) och gavlarna. Antingen skär jag bort det eller så får det sitta eftersom det alltid finns sånt skägg här och var på riktiga däck oxå <happy>:




Om nu min kritiske bror godkänner detta så fortsätter jag med de 8-10 ytterligare däck som ska göras innan hållbarheten på komponenterna (gummit) går ut. Det är begränsad lagringstid på oblandad massa (för att inte tala om på blandad  [laugh]). Enligt tillverkaren så återstår det några månader och hur långt efter det det överhuvudtaget går att gjuta tänker inte jag ta reda på utan jag gör slut på smeten.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Alla tummar upp  <tumb> Snyggt som....#%*  <hands>
Måste vara underbart att kunna sitta med ett lyckat slutresultat i näven!?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

G-Crawler

Härligt! Ser ju helt klockrent ut nu!

Vad är nästa steg efter du gjort däcken?

MrLinds

Det där resultatet är hur snyggt som helst. Wow <tumb>

swerecon

Grymt snyggt. Misstänker du kommer få tillverka fler framöver. <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

#223
 <tumb> Gunnar,motgångar är till för att övervinnas.

Olof

Mvh, Olof!