VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

@Wikström: Ja det finns mycket att önska... mest av allt inom hydraulik vill jag nog ha proportionalventiler. Men det finns ju inga i storlek som skulle få plats i våra modeller och funktion och konstruktion är så komplicerade att bygga själv är inte att tänka på...

Emellertid... jag gav ett löfte till den som köpte min lastare (alltså bara i tankevärlden) att han skulle få en bergskopa utan kostnad som kompensation för att han fått vänta så länge <happy>. Så då tyckte jag att det kunde vara på tiden <whip>.

Förebilden ser ut så här:




... och efter ett antal timmar vid datorn ser cadmodellen ut så här:








Jag började med krokarna innan jag gjorde cadmodellen därför att de måste ju se ut som på den andra skopan för att passa på redskapsfästet <tumb> Med början i en 10mm tjock stålbit cirka 100mm i fyrkant:


Som ska ha några hål till att börja med...


Fastskruvad i en enkel fixtur...


Och med ena halvan bortfräst...


Och så den andra halvan...


Slutligen äntringsfas på sidorna av själva kroken... för att det ska bli lättare att kroka på den på redskapsfästet <evilgrin>


Efter lite filande ser de ut så här. I nederkanten finns ett urtag vid hålet... det sitter en M3-mutter på redskapsfästet som måste få plats i det urtaget för att låstappen ska kunna gå ut och låsa lol



Innan jag fortsätter med själva skopan ska jag emellertid testa hur jag ska fräsa tänderna. Det får bli i aluminium innan produktionen i stål <evilgrin>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Och nästa steg i tillverkningen... blev inte en tand utan något annat <evilgrin>

Som vanligt börjar det med ett ämne, en ny plåtbit i detta fall, ungefär 2x40x120...


och som vanligt ska det vara fler eller färre hål...




Sedan ska detaljerna, för det är ju flera, fräsas ut och som vanligt skruvar jag fast ämnet på en skrotbit aluminium:




Och först nu har ni, förhoppningsvis, genomskådat vad det ska bli <happy>


Det är detaljerna som håller stängerna i gallret (jag vet inte vad det kan heta i verkligheten) som sitter högst upp på skopan.
Balken som det ska sitta på är gjord... men det blev tydligen inga bilder på detta, men att bocka en plåtbit är ju inte mycket att orda om så nu har jag riggat för att kunna hårdlöda "öronen" på balken istället...



när det är lött...




Rengjort någotsånär från flussmedel mm och med stängerna/rören monterade för att se hur det blev. De är inte fastsatta utan det blir först när hela skopan är ihoplödd för annars är de bara ivägen.





Härnäst blir det gavlarna som faktiskt redan är tillverkade, men det fattas några bilder på tillverkningen... men det kommer om en eller annan dag <tumb>

Men nu har det blivit kaffedags så... [coffe]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Här kommer utlovade bilder på gavlarna. Först en bild på originalet som då ska visa att i verkligheten är varje gavel gjord av en "basplåt" med tre separata ditsvetsade förstärkningar av olika tjocka plåtbitar, där man förstås av erfarenhet vet att påfrestningarna är som störst.


Men så ville jag inte göra dem. 4 lösa plåtbitar/gavel som ska lödas/svetsas dit så det ser korrekt ur bedömde jag som alldeles för krångligt. Alltså är de i mitt fall gjorda ur en enda tjock plåt, 4mm tjock och där jag fräst bort material så det ser ut som det var separata delar. Som tur var hittade jag en plåtbit som räckte till båda gavlarna <tumb> och jag börjar med urfräsning 1mm djupt som så småningom blir insidan i skopan...




... och nu har jag vänt biten och fräser urtagen i flera nivåer motsvarande de olika plåttjocklekarna...



Här har jag nästan fräst ut hela ytterkonturerna så de båda gavlarna hänger nu på 0,3mm på största delen av konturen...och nu vickar/bryter jag loss dem och sedan får jag fila bort "skägget" som blev kvar


Och när det är gjort ser det ut så här


lite snett så ser man tydligt de olika tjockleksskillnaderna, och efter lack ser det ut som originalet... förhoppningsvis


Provisoriskt uppgillrat framför maskinen <happy>



Nu måste jag skaffa lite plåt till svepet för biten jag hade räckte inte och så blir det att försöka sig på tänderna [cranky] innan jag passar in dem i "frambalken" som ska likna både den fasta förstärkningen och de lösa slitdelar som är ditskruvade på originalet.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Det blev lite avbrott i mitt skopbygge pga att jag fick för mig att renovera köket i huset... [conf]

Så här långt var det dock gånget då, dvs svepet var fixat och skopan ihoplödd med silverlod inför "svetsningen" jag gör med tennlod. Tennlödningen får dock vänta tills framkanten med tänderna är klar och ditsatt.






Nu är det emellertid nutid dvs början av Juli och jag har äntligen börjat med skoptänderna, som finns som cad-bild lite högre upp i tråden.
Men nu börjar som sagt tillverkningen... med skruvstycket och materialstoppet.


Och ämnet innan fräsningen. Måtten är 9x12x40 och det är troligen vanligt maskinstål 1650 som jag hade en bit liggande...


Först skrotning...med en rak 6mm pinnfräs.




Och sedan finfräsning med fullradie 2,5mm dvs diameter 5mm.




Och nu är första tempot på alla 9 tänderna klart. 8 går det åt men jag gör alltid någon mer ifall jag råkar varga någon  lol


Då är det bara att vända biten och fräsa andra sidan...först grov- och sedan finfräsning.






Slutligen får jag vända ytterligare en gång... samma procedur som tidigare, först kontur...






...och radien "ovanpå" för jag gillar ju inte att fila  <fight>


Alla färdiga och ingen varg  <happy> men hade jag bara gjort 8 så hade det nog blivit en med fel på  <whip>





Nu ska framkanten som tänderna sitter på göras av en 5mm tjock plåt med urtag för varje tand, som ska hårdlödas dit. På originalskopan sitter det ju fästen för bytbara tänder men jag har gjort fäste och tand i en bit för det blir alldeles för krångligt annars... det tog för övrigt lite drygt en timme per tand att fräsa dem, dels för att jag körde försiktigt eftersom det i tempo 2 och 3 inte var så mycket att spänna fast på och dels för att det just var tvunget att fräsa med flera uppspänningar.

Kanske är tänderna ditlödda imorgonkväll  :)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Nja, det tog lite längre tid än jag trodde... som vanligt  [vogel] men nu fortsätter det...

Med balken som tänderna sitter på/i...och som vanligt skruvar jag fast detaljen i en aluminiumskrotbit (om den inte går att spänna i skruvstycket direkt förstås)


Fräsning av framkanten


Och fasen


Och så vänder vi biten uppochner för spåren för tänderna och fasen för hårdlodet


Sedan ska det vara en fas på undersidans bakkant också men den gjorde jag på ett enklare sätt (fast detta gjordes senare så jag slapp ta ner fixturen)


Och så här såg det ut då... jag kan ju  inte vrida fräshuvudet fram och tillbaka utan bara i sidled och sedan köra i Y-led... ja, ni förstår


Jag var tvungen att ta till en M3-skruv för att vara säker på att tanden satt fast medan jag hårdlödde och det hade jag inte räknat med  [conf]
Plåtremsan är för att få distansen mellan tanden och den tjocka delen. I spåret som blir när remsan tas bort ska ju själva skopans botten gå in när det monteras ihop.






Men nu gick lödningen bra och jag kan garantera att de tänderna lossnar inte under min livstid oavsett hur mycket jag använder maskinen  <tumb>
Urtagen på de båda yttersta tänderna är för att dessa tänder ska hamna tillräckligt långt isär med avseende på gavlarna... jämför med förebilden lite högre upp i tråden.




Och då kan det hela monteras på själva skopan






Färdigt  <tumb>




Nu återstår att borra hålen i skopans botten för samma skruvar som höll tänderna vid lödningen. I och med alla dessa skruvar så struntar jag i att, som jag tänkt från början, tennlöda/svetsa fast balken. Om jag av någon anledning skulle vilja ta bort balken så är det ju enkelt nu. <tumb>
Det ska för ordningens skull dit några slitplåtar i botten under krokarna också och möjligen något mer som jag inte kommer på just nu...
Utan betydelse men rätt ska vara rätt... tänderna är gjorda av ett mycket bättre stål än det jag trodde först. Det är så kallat kilstål istället vilket tydligt märktes när M3-hålen skulle gängas, jag blev tvungen att borra Ø2,6 istället för 2,5 för att inte riskera att vrida av gängtappen  <evilgrin>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#606
Sådär, då får den vara färdig <tumb>

En jämförelse med den vanliga skopan... Bergskopan väger 1,45kg och den gamla väger 1,3kg


Och några bilder när den sitter på maskinen...  <evilgrin>









Vad som blir nästa steg i detta långtidsprojekt står skrivet i stjärnorna och det har jag inte läst ännu  [conf]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Anders

/Anders

Wikström


Gunnar

Utan att förhäva mig... jag tycker också att den blev bra  :)
(@Rille: såg du att jag bockat den i ett antal små bockar som du saknade på den andra skopan  <evilgrin>)

Maskinen ser definitivt mycket potentare ut med bergskopan  <happy>

Jag ska ta med maskinen ut till min verkstad där jag har en naturgrushög
(det har varit ett grustag innan det blev industriområde för sisådär 35-40 år sedan)
och ta några bilder med riktiga massor till skillnad från 0-4sanden jag har här
hemma i trädgården sedan vi lade plattor på garageuppfarten.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Haha, nej inte det, kommer inte ens ihåg vad det handlade om  :P Men jag förmodar ryggen på skopan? Såg när jag kollade bilderna nu igen att man ser att den är bockad och inte "valsad"