VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SWE IROC

Trist att det inte blir som du vill efter allt jobb och tid du lagt ner, men du har ju provat i vartfall, hoppas det går bra med fräsen nu då.  ???
Mvh // John

Ricardo

En liten tanke, när formen fylls och töms på luft, kan något som vibrerar formen få bubblorna att släppa?
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Thomsson

Det var synd med luftbubblorna men går det inte att "spackla" hålen med gummimassa?
Har du hittat något köpedäck som kan tänkas passa?

scaniavabisl56

vakumm sug massan innan  du skal använda den  så gör trelleborgs gumi

G-Crawler

Låter jobbigt detta med däcken, du har då tålamod iaf!  <tumb>

Detta med att göra egna däck måste vara riktigt svårt, känns som du säger att det är värt att köpa färdiga däck ist, hur mycket är det som inte stämmer med dom färdiga däck som finns att köpa mot dom krav som du har?

Gunnar

Citat från: Ricardo skrivet 14 november 2012 kl. 22:42:37
En liten tanke, när formen fylls och töms på luft, kan något som vibrerar formen få bubblorna att släppa?

Tyvärr hjälper det inte för bubblorna är små och "smeten" är som kylskåpskall sirap. Alltså, en del av bubblorna hinner flyta upp men "orkar" inte ta sig igenom ytspänningen så de har ett mycket tunt skinn utanpå sig...

Citat från: Thomsson skrivet 14 november 2012 kl. 22:44:51
Det var synd med luftbubblorna men går det inte att "spackla" hålen med gummimassa?
Har du hittat något köpedäck som kan tänkas passa?

Spackla är väl teoretiskt möjligt men jag gissar att det kommer att synas lika väl som om man låter det vara som det är...
Jo jag har hittat däck som passar nämligen Liebherrmodelle har till sin lastare. De är ett par mm för små både utvändigt och i fälgen men det skulle gå. De har visserligen inte det mönster jag vill ha men det får jag väl acceptera i så fall :-\

Citat från: scaniavabisl56 skrivet 15 november 2012 kl. 01:05:39
vakumm sug massan innan  du skal använda den  så gör trelleborgs gumi

Hjälper inte i detta fall, jag har provat det. Massan är som sagt för trögflytande så bubblorna hinner inte ut på den tid man har på sig innan massan börjar hårdna tyvärr. Möjligen att man skulle kunna blanda komponenterna under vacuum så att det inte kommer in någon luft i massan, men det är för krångligt <megamad>.


Men var bara lugna <happy>, jag har löst det <hands>: I mitt senaste prov gjorde jag en provisorisk rund form som har rätt ytterdiameter och tjocklek på sidor och slitbana, utan mönster förstås, och bara 20mm bredd. I denna har jag centrifugalgjutit ett "däck". Genom att ha formen sittande på en vertikal motoraxel och låta den rotera medan jag häller i smeten och tills den hårdnat så mycket att inga luftbubblor kan flytta sig längre. Med hjälp av centrifugalkraften kan man få massan att "väga" mycket mer än tyngdkraften plus eventuellt vakuum kan åstadkomma och därmed kommer luftbubblorna att tvingas in mot centrum med mycket större kraft än bara tyngdkraft och eventuellt vakuum. Fungerar utmärkt <happy>. För att slippa få en svart rand på väggarna i hobbyrummet lade jag en uppochnervänd spann över formen och de visade sig vara tur <bounce> (eller skicklighet <evilgrin>) för det blev en ordentlig rand inuti den av det som inte fick plats i formen.

Resultatet då? Jo gissningsvis försvann 95% av alla bubblor och de få som inte "hann ut" hamnade längst in mot däcksfoten där de inte syns innanför fälgkanten <happy> Så nu är jag rätt förtröstansfull igen, och börjar på allvar med den riktiga formen <beer>.

Tack för ert engagemang :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Hej Gunnar.

Jag har följt ditt bygge med stort intresse fråns starten och är mycket imponerad av de fina delarna du tillverkar, särskilt intressant är dina experiment med att tillverka egna däck.
Luftbubblor är alltid ett gissel när man gjuter och tyvärr ser man ju inte dem förrän gjutmassan stelnat och formen är isärtagen. Jag hade tänkt föreslå avluftning av gjutmassan i vaccum men såg att du redan gjort försök med det.

En annan teknik som jag använt vid gjutning med silikon är att med en ganska styv pensel "måla" på gjutmassa i vinklar, hörn och andra små detaljer där det gärna uppstår luftbubblor. När man fyllt i känsliga ställen går det bra att fylla formen som vanligt, Detta har fungerat bra för mig men det silikonet jag gjutit med har varit mer lättflytande än kylskåpkall sirap.

Det vore väldigt intressant att få se lite av tillverkningen av formarna men detta är kanske hemligt.
/Anders

Gunnar

#172
@Anders: Jag vet inte om du har noterat det, men det är inte silikon jag använder utan polyuretan. Mitt "misstag" var, kan man kanske säga, att jag tog rådet att använda en annan PU-kvalite än den jag först tänkt mig. Den jag hade tänkt först har betydligt lägre viskositet, men den jag blev rådd att ta istället har betydligt bättre egenskaper vad gäller hållfasthet och slitage. Det hade nog inte haft någon praktisk betydelse, men nu har jag ju den massan som går åt till de 10-12 däck jag ska göra så den ska användas.

Att fylla formen i 2 steg s.a.s. som du beskriver tror jag är svårt. Då måste ju formen vara isärtagen och hur ska den ligga för att inte massan ska rinna iväg innan den hårdnar, det tar cirka en timme. Betänk oxå att jag har ett ihåligt däck till skillnad från ett massivt. Formen ser ut så här i genomskärning. Bilden finns även lite tidigare i denna tråd:



Men till er alla: fortsätt komma med idéer, jag har inte alla förslag till lösningar utan är definitivt öppen för fler förslag <tumb>

Däcksgjutningen tror jag dock kommer att lyckas nu <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Min tanke var inte att försöka fylla däckmöstret så mycket att det riskerar att rinna iväg utan bara lägga i ett tunt lager för att motverka bubblor i hörnen.
Din däcksform är mycket mer komplicerad än något jag sysslat med och att den i så fall måste monteras ihop med gjutmassan delvis applicerad kanske blir för krångligt.

Det låter bra att du har haft framgång med centrifugalgjutningen, det är nog ingen dum idé alls.

Jag ser fram emot att se det första färdiga däcket <tumb>
/Anders

Citgho

Hur blir det om du borrar små små hål vid däcksmönster och text så att du gjuter med överflöd så att säga?
Nu är inte jag nån gjutningsexpert men tänkte om det går att i princip flytta ut luftbubblorna utanför själva däcket. Du skulle förvisso få sånna där små strån som sticker ut lite här och var men sånna är ju lättare att trimma bort än en bubbla

Gunnar

@Citgho: Jo lufthålen har varit på tapeten oxå, men det blir flera olika problem med det. Dels gäller det att placera dem rätt, dels att göra dem lagom stora och dels att helst få med sig hela "tappen" ut ur hålet när man avformar.

Men ett helt annat problem är följande: För att kunna göra den här formen så gör jag i princip 2 däcksidor och en slitbana och en kärna till insidan. Däcksmönstret/slitbanan kan göras genom att, på ett eller annat sätt, fräsa ut mönstret inuti formen. För att kunna göra det måste man dela formen i ännu fler delar och man måste oxå komma åt att fräsa nere i de små "nabbarna". Det skulle kräva ännu mycket mer jobb plus att jag inte har maskinutrustning som klarar det.

Det jag gör istället är att jag svarvar en "plastskiva" som är precis lika bred som slitbanan och har samma välvning, fast utan själva mönstret. Sedan kommer jag att fräsa själva mönstret i den välvda ytterytan, i princip en tand (dvs ett spår mellan 2 däcksnabbar) i taget. Det är det jag gör stickeln jag nämnde tidigare till. Jag fräser alltså med stickeln både släppningen och bottenradien i spåren samtidigt. Jag ska visa bild när jag kommer så långt <tumb>.

När jag på detta sätt fräst ett däck utan de välvda däcksidorna så har jag något jag kan gjuta av för att få den honform jag sa att jag inte kunde fräsa. Denna avgjutning görs genom att mitt plasthjul läggs i ett rör som är 20mm större invändigt än vad plasthjulet är och mellanrummet fylls med silikon. När detta har hårdnat kan jag ta bort plasthjulet och slänga det för nu har jag det riktiga innerformen med däcksmönstret. När det hela monterats ihop ser det ut som bilden några inlägg högre upp visar.

Men i silikonmönstret är det svårt att få till små lufthål så det är nog uteslutet. Men som jag tidigare sagt så funkar det med centrifugalgjutning, så det är det som gäller tillsvidare <tumb>

Om någon funderar på hur jag får bort kärnan inuti det färdiggjutna däcket så får jag kränga av däcket. Hålet i däcket är 47mm och det ska krängas över kärnan som är 115mm (!) men det går. Jag har provat att materialet går att tänja ut så mycket utan att brista och det gör det, håller alltså <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#176
Nu har jag åtminstone lyckats göra min stickel. Enkelt om man vet hur man ska göra, men det visste inte jag :-\. Hursomhelst, med hjälp av en TYSK bruksanvisning till en dylik slipmaskin så begrep jag, och nu är det inte så knepigt längre <tumb>. Så här ser stickeln ut, som en liten spade kanske!?



Och lite provfräsning i samma plast som jag sen ska köra i. Inget märkvärdigt på något sätt men så här blev det:





Med denna fräs/stickel behöver jag alltså inte köra fram och tillbaka i spåren mellan däcksnabbarna utan det räcker med en sväng för att spåret ska få sin riktiga form.

Nu blir det alltså att först fräsa/svarva ämnet för att göra däcksmönstret i. Men innan dess blir jag tvungen att göra en dorn att fästa ämnet i, men det blir först imorgon.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Patrik

Ju mer jag läser desto mer beundrar jag ditt arbete. Helt fantastiskt


Gunnar

#179
Då är det dags för lite fler bilder. Gångna veckan har jag varit tvungen att ägna åt "försyndelser" från min yrkesverksamma tid, dvs hjälpa en kund med en maskin jag byggde för några år sedan. Man blir aldrig fri  >:(.

Hursomhelst så har jag fått lite gjort nu i helgen... Jag har svarvat mitt "däcksämne" och fräst mönstret. Svarvningen gjorde jag i fräsen eftersom ytan är välvd, men jag hade glömt kameran hemma då... I princip gjorde jag likadant som när jag svarvade fälgarna tidigare i tråden.

Men fräsningen framgår av bilderna, först när jag kommit en liten bit:


Här är första sidan klar:



Och här är den andra sidan oxå klar:



Jo, ni ser rätt, hjulet lutar lite för att fräsen ska arbeta så "rakt" ner i slitbanan som möjligt.

Och så här ser det ut efter ett bar timmars gradning av allt fnas. Det är inte klart än, utan det ska gås över ytterligare en gång. Det får INTE finnas något kvar som kan hamna i avgjutningen <tumb>:




Det som återstår på denna biten är de smala spåren som ska vara där jag ritat med tusch, men det får bli imorgon. Därefter ska jag göra lite arrangemang så jag kan provgjuta av mönstret i silikon.

Det var allt för idag ;).

Det har visserligen gått ett dygn nu men jag tycker sista bilden på däcksämnet ska hit oxå:



Det var allt för idag oxå  <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar