VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

@ Iccccie: Jadå, för länge sedan, och de flesta av Werners andra filmer oxå. Den modellen han byggt är i annan skala (större) fast jag kommer inte ihåg vilken. Och den är väl gissningsvis 5 år gammal nu, men imponerande i en del avseenden, men mindre i en del andra. Men det är ju schysst att han kan spola av den med vattenslang efter användning, det visar han i nån av sina filmer ;D.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#181
Och nu har jag gjutit slitbanedelen som den vita plastbiten skulle vara till  <tumb>. Centrifugalgjutning som resulterar i 10g (10 gånger tyngdkraften populärt uttryckt) här blev det fel, det ska vara 100g och här framgår det hur jag gjorde det  <evilgrin>. Motorn med formen är tyvärr fotad efter själva gjutningen eftersom jag i vanlig ordning glömde fotografera i rätt ordning, men det får ni acceptera. Ni blir oxå gamla <happy>:



Med lossade skruvar och spänningen på topp:



Och när locket är avlyft ser det ut så här:





Den grisskära ringen med "ekrarna" är själva ingjötet, och centrifugalkraften tvingar silikonet genom "ekrarna" in i själva formen. På undersidan finns motsvarande "ekrar" fast här mynnar de i hål i bottenplattan för att luften i formen ska kunna komma ut någonstans. Så här såg det ut när jag krängt av det från plastbiten. 309 gram väger det tydligen :), 288 gram teoretiskt utan ingjöt o ekrar:







Och en närbild med ingjöt osv bortklippt, här finns förbanne mig inte tillstymmelse till luftblåsor  <hands>:




I morgon ska jag försöka svarva/fräsa fram de riktiga däckssidorna till formen, men tyvärr kommer jag nog inte att hinna gjuta det första däcket förrän på måndag eller tisdag. Sedan måste man vänta ett helt dygn innan man avformar och får se resultatet, men det blir nog bra det med <tumb>.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Det där resulltatet ser kanon ut <tumb>

G-Crawler

Ja nog är det bra imponerande detta, nu vill jag se DÄÄCKKK! :)

Gunnar

Jag måste väl få DÄCKA lite först  <bounce>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

Jag vill bara rätta till ett fel jag gjorde angående centrifugalkraften: Jag räknade fel i hastigheten... centrifugalkraften blir i storleksordningen 100g, dvs cirka 100 ggr vikten vid stillastående. Med andra ord blir det rätt bra krafter inuti röret som hindrar massan att hamna på hobbyrummets väggar <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

#188
Lägesrapport  <tumb>.

Veckan har erbjudit vissa problem i detta projekt, men jag börjar med det som funkat (dock avsevärt försenat jämfört med vad jag trodde).
En bild på kärnan som ska göra hålrummet inuti däcket. Svarvad i fräsen, en sida i taget. Plasten är vanlig PVC, och spånen stod som en lång fontän framför maskinen när jag gjorde det. Det hamnade dock inte på bild tyvärr.



Så formen till däcksidorna. Bilderna visar gravyren, själva formen svarvades precis som kärnan, i fräsen.





Den här gången har jag använt en speciell tryckluftsdriven turbinslip som gör 70.000 rpm och en slipad stickel, där själva spetsen bara var 0,3mm bred. I mina tidigare prov hade jag fräst med ett 1 mm dubbhålsborr direkt i frässpindeln, som bara gör 3150 rpm.






Och nu då det som inte gick fullt så bra som jag hoppats. Skratt är tillåtet  <happy>. Nedanstående bild visar alltså resultatet av första provgjutningen i den färdiga formen. Mer än så blev det inte, men det var inga luftbubblor i mönstret  <bounce>



Det visade sig att det inte gick att hälla massan ner i centrumhålet i formen och det visade sig att jag inte hade en halvtimme på mig innan det började hårdna  >:(. Massan vart nog lite för varm medan jag blandade den och metoden att fylla formen är nu ändrad. Jag hoppas kunna göra ett nytt försök i eftermiddag  <tumb>, och resultatet kommer i så fall att visa sig imorgon.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Citgho

Hoppsan, fattas visst lite däck till mönstret  <poke>

Men så är det med trial & error metoder, man lyckas inte alla gånger =) Och så länge man vet vad som gått fel är det ju lugnt.

Men klackarna ser ju fina ut iaf  <tumb>

Gunnar

#190
Inte perfekt, men klart godkänt som första riktiga gjutning  <tumb>. Efter att ha gjutit klart alldeles innan På spåret i tv igår kväll fick det centrifugera till kl 22.30. Efter det har formen legat över natten på värmeelementet, så vid 8-tiden idag kunde jag inte hålla mig längre och här kommer bilderna  <happy>













Jag har lite problem kvar att lösa med luftfickor som syns till vänster på näst sista bilden, men jag har mina misstankar om orsaken  <evilgrin>. Detta är dock inte små blåsor i gummit utan det har varit en ficka där luften inte kommit ut. Själva gummit verkar helt fritt från blåsor  <tumb>.

Nu ligger däcket, med kärnan kvar i, på elementet några timmar till innan jag vågar kränga av det  :-\. Sedan ska det provmonteras på en fälg, bilder kommer så småningom.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

scaniavabisl56

vakum sug formen med formen på en spis platta värme + vakum eller blanda massan låt den böjra stelna och gör en  form där man  pressar massan till sin form

scaniavabisl56

att gjuta en stomme sen klär man den vulkaniserande gummi av typ som närman regummerar ett däck och gör en en form med de önskade mönstret MICHELIN TIRE / How a tire is made 

scaniavabisl56


G-Crawler

Jäklar va grymt fint det vart! (förutom den lilla skavanken)

Väldigt imponerande att göra sina egna däck, men vill man ha exakt i skala så lär man väl! :)

Hoppas du löser det där med luften som vart kvar, har tyvärr ingen ide, men jag tror på dig! :)

Ser fram emot bilder med däcken monterade på fälg!