VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#90
Nästa tempo, svarvning av utsidan vilket i detta fall är sidan som hamnar inuti däcket <happy>.

Jag hade tur för jag kom på att gängan på en ER25 fräschuck är M32x1,5 så därför kunde jag gänga dit mina ämnen direkt PÅ chucken (utan muttern förstås). I och med detta slapp jag svarva en speciell dorn att fästa ämnena på och som i sin tur sitter i fräschucken. Det enda jag behövde göra var en distans eftersom gängan på chuchen inte gick ända fram till flänsen. <tumb>.



Med monterat ämne:



Under bearbetning, 1000rpm och mellan 50 och 100mm/min i matning beroende på var på konturen jag är:



Färdigsvarvad, blev ju förbannat snyggt om jag får säga det själv <hands>:



Och här är hela högen igen:



Då är det insidan nu då....  Jag tycker det är lite krabbigt med programmen när man ska svarva i fräsen, det är både bakvänt och uppochner har jag en känsla av. Det fungerar sällan vid första försöket, utan man får justera en del i programmet för att det ska bli som man tänkt sig <evilgrin>. Men problemen är till för att övervinnas.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tåffår

Respekt!!  detta ser jo kjempebra ut.
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Ricardo

Detta bygge kan sammanfattas med ett ord: RESPEKT!
Nästan så man funderar att lägga sina pågående projekt på hyllan efter ha kollat in hjullastaren...   :)
Önskar att jag hade sådana färdigheter med fräsar, svarvar mm.
Följer tråden med stort intresse.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

G-Crawler

Sjukt fint, riktigt tyskstuk på den, kvalitetsmässigt alltså! :)

Jäkligt bra förklaringar och bilder, en riktig byggtråd, snyggt jobbat!  <tumb>

Gunnar

#94
Och då fortsätter jag med fälgarnas insida, dvs den som syns på det färdiga hjulet.

Jag börjar med att sätta min fräsdorn/fixtur i svarven (istället för den stora ordinarie svarvchucken) för att skrota ur inför nc-svarvningen i fräsen. Turligt nog har jag tillgång till en svarv med insatskona för iso40, och det är lättare att svarva ur detta manuellt.




Så nu kan finsvarvningen i fräsen börja  <tumb>. Jag får väl erkänna att det tog en god stund att komma underfund med hur det programmet skulle se ut >:(. Men till slut gick det som synes och nu är det oxå dokumenterat till nästa gång hur man gör det  <happy>. Först det grovsvarvade ämnet:



Och sedan några bilder på själva svarvningen. Jag gjorde först en hållare för svarvplattan eftersom vi inte hade någon där plattan hamnade i en vinkel som tillät svarvning åt de håll som behövdes. De här 3 bilderna är tagna snett underifrån som ni ser. Stålet sitter ju rakt uppåt i skruvstycket.







Och det färdiga resultatet, som ju oxå blev bra  <hands> :




Nu har jag tagit hem alla 10 fälghalvorna för att svarva upp hålet i mitten och justera tjockleken på den flänsen där alla 24 bultarna ska hålla hjulet vid navet. Detta gör jag i vår egen lilla svarv i källaren ;D, och imorgon ska jag då borra 240 1,7mm hål för M1,6. Bultarna M1,6x12 har jag beställt från Knupfer i Tyskland, tillsammans med en massa annat som behövs till våra maskiner. Beställdes i söndags kväll, och i måndags kväll kom jag på att jag glömt beställa en dimension, varför jag mejlade och frågade om de kunde lägga till detta på den tidigare. Det gick tyvärr inte för den ordern var redan skickad på måndagen, snabb leverans minst sagt. Gissningsvis får jag det hela imorgon onsdag.

 
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Jag vill också kunna göra så. Men jag har 30år att lära mig på. <wow> <tumb>

Gunnar

CitatJag vill också kunna göra så. Men jag har 30år att lära mig på

Ja, och om 30 år är jag nog död och då har du fortfarande många år kvar förhoppningsvis  <happy>.

Carpe Diem som dom säger  <hands>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Trail Jero

Jamen...
Nu skal vi holda andan uppe i den här underbara tråd. Inge mera prat om döden och andra tråkigheter.

Jag har följt denna tråden från start, och måste bara säga <wow>.
Riktigt snygt, och grymt kul att se när proffs jobbar.
Enda nägativa är att du bara gör en. Jag vill ju också ha en.......
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Gunnar

#99
Igår kväll svarvade jag fläns och hål som jag sa i mitt senaste inlägg.

3 bilder på detta. Den som tittar noga på "stålet" ser att jag klämt fast en svarvplatta (hårdmetall slipad för aluminium) direkt i stålhållaren. Så får man ju egentligen inte behandla hårdmetallplattor  :'( men eftersom jag glömde den jag hade gjort för nc-svarvningen på "jobbet" (där jag har min fräs) så fick det bli så ändå. Det gick dock alldeles utmärkt att svarva så som bilderna visar:







Nu har jag förflyttat mig till min fräs (jobbet). Jag lånade med mig svarvchucken från vår "hemmasvarv" och satte försigtigt fast den i skruvstycket i fräsen:



Plastbiten ligger där för att fälgen inte ska hamna i "jacken" i chuckbackarna:



I ett tidigare inlägg sa jag att jag skulle visa ett sätt att ta ut centrum på en rund detalj i fräsen (jag hade då glömt att fotografera detta). Nåväl 2 bilder får visa hur det ser ut. Man kan antingen vrida chucken för hand eller köra maskinen på lågt varv. Man flyttar sedan maskinspindeln i X och Y tills visaren står helt stilla. Nu befinner man sig mitt i centrum på detaljen och kan skriva in de koordinater (oftast X=0 och Y=0) man vill i maskinens koordinatsystem. Det finns flera varianter av en sån här mätklocka och flera andra metoder oxå förstås  <tumb>:





Då är det dags att borra 24 st Ø1,7-hål. Borrar gör jag för hand med pinolen. Maskinen bara förflyttar sig till nästa position när jag trycker på en knapp, och väntar på nästa knapptryckning när jag borrat hålet.



Här är de färdigborrade:





2 bilder som visar vad jag utgick ifrån, nämligen en aluminiumbit som var 30X75X690mm. Jag sågade ur den till 10 bitar 30x66x66 som jag visat lite tidigare i tråden <evilgrin>:




2 färdiga fälgar, med hålen gradade, uppallade framför cad-originalet <happy>:



Ämnet (30x66x66) vägde 350gram och den färdiga fälghalvan väger 29gram. Snacka om slöseri med material  [laugh].

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

#101
Eftersom fälgarna är klara och inga passande däck finns att köpa så är det nu bestämt att jag gjuter egna <happy>.

Här är förlagan, fotad ute i Braås. Egentligen är det inte det däcket, men jag fotograferade det för loggans skull. Mitt har ett annat mönster som heter GP4-D och som satt på den maskinen jag plåtade på Swecons mässa våren 2011.



Här är mitt, ni kanske har sett det innan men inte med text på <hands>. Det ser enkelt ut men jag har kämpat med denna text ett antal timmar  >:(. Men nu är den där och jag har räknat ut hur formen ska göras oxå. Så småningom kommer bilder på detta med.

Bilden som skulle vara här hittar jag inte när jag länkar om från Photobucket till Picr.de 2017-07-14

Nog för idag  <happy>!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Kommer du göra den helgjuten eller med däckväggar? snyggt.

Gunnar

Det blir ihåligt. Jag ska göra kärnan bytbar eftersom jag inte vet hur tjocka väggarna och slitbanan behöver vara för att det ska fjädra lagom mycket. Så det blir till att provgjuta ett däck och testa... <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Coolt <tumb> visa gärna massor med bilder från hur du gör.