VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

e21242

Hej
Det är en väldigt intressant tråd detta.
Får passa på att önska lycka till med bygget.

Nu till min fråga.
Hur mycket kommer bygget att kosta i material och tid tror du?

Mvh
Håkan

Gunnar

#46
Tack för uppskattningen!

CitatHur mycket kommer bygget att kosta i material och tid tror du?
Det där är ju en mycket svår fråga :-\.
Materialet (råmaterialet, stål alu mm) kostar ju knappast något, sedan är det ju kullager, motorer/fartreglage (radion räknar vi inte med) de kugghjul jag inte kan göra själv, däck och det andra som jag inte kommer på just nu, men gissningsvis 3-4000:-.
Arbetet, tja jag måste erkänna att jag har ingen aning, men att göra saker som jag gör det (enstyck kontra serietillverkning) tar tid så 500-1000 timmar kanske, cad-arbetet inräknat. Men skulle man sedan göra en likadan till går det förstås fortare. För mig spelar det inte någon större roll varken det ena eller det andra, jag gör det för att det roar mig. Min salig pappa samlade frimärken, vilket för mig är totalt obegripligt.

Tro inte att Wedico & de andra ägnar sig åt välgörenhet. Jag ser på hur deras konstruktioner är gjorda att de tjänar bra med stålar på sina grejor om man bara ser till vad det kostar att producera en byggsats. Exvis att laserskära ut delar ut en stålplåt kostar småpengar jämfört med om jag (eller någon annan) skulle fräsa ut dem kommersiellt. Tyvärr är det så :'(
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Kan möjligen någon tala om var G-Crawler skaffat snabbkopplingarna till extrahydrauliken på sin grävare. De ser väldigt bra ut i mina ögon.Jag vill inte regga mig på RSB bara för att kunna fråga om detta.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Det kan vara Leimbach kopplingar han har, inte alls säker på att det är så.
Jag kan höra med honom om du vill.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Ja tack, det vore snällt om du frågade vid nåt tillfälle. Det är ju som du vet ingen brådska, tyvärr :'(.- Hade ju varit roligare om maskinen var nästan färdig.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#50
Nu är det dags för en liten uppdatering: Jag har tidigare i tråden nämnt "trådgnist", något de flesta av er aldrig varken sett eller hört talas om  ;).

En trådgnist kan liknas vid en bandsåg, fast sågbladet är ersatt med en tunn mässingstråd. Det fungerar så att en elektrisk generator skickar korta strömstötar till tråden och detta medför att det hoppar gnistor mellan tråden och arbetsstycket (som måste vara elektriskt ledande, dvs vanligtvis en metall) som är jordat på maskinens bord. För varje gnista "bränner" man bort en mycket liten mängd metall ur arbetsstycket (men oxå från tråden förstås). Tråden som vanligtvis är 0,25mm i diameter tas från spole som rymmer cirka 20km (20.000 meter!). Den är förstås förbrukad när den passerat arbetstycket. En sådan rulle räcker för ungerfär 50-60 timmars körning. Kuggsegmentet jag visar här tog lite över 2 tim. Spåret som tråden lämnar efter sig är ungefär 0,35mm brett, dvs ungefär 0,1mm mer än tråden.
Maskinen (den storleken jag visar) klarar 600x400mm och tjockleken på arbetsstycket kan vara 300mm. Det som styr hur fort man kan gnista är i princip hur fin yta man vill ha och hur tjockt arbetsstycket är. Om materialet är exvis 40mmm tjockt går maskinen ungefär 2mm/min, så det går inte fort. Men man kan utan vidare gnista mycket noggranna mått och i princip vilken form som helst som skulle gå att bandsåga. Det går lika bra att gnista i härdat som i mjukt material.

Så här ser maskinen ut:


Här är trådrullen, nästan full med tråden, det är cirka 8kg från början:


Här har den gjort färdigt mitt kuggsegment, som nu lossnat och hänger lite snett som ni ser. Tråden syns tydligt oxå:


Det färdiga segmentet som ska vara utväxling mellan styrservot och framvagnen, eftersom jag inte ska ha hydraulisk styrning på min maskin. Jag vill ha ett bestämt neutralläge (rakt fram) och jag vill inte krabba med proportionalventil till styrningen. Jag plockar ur poten ur servot och sätter den på vridningsaxeln mellan fram och bakvagn. Med detta uppnår jag oxå att svängningsrörelsen går betydligt långsammare och mer verklighetstroget. Ett 16kpcm servo ska driva det hela. Räcker inte det så finns det ännu starkare  8).


Medan man gnistar rinner det vatten runt tråden som dels kyler och dels spolar bort "spånen", därför har min detalj rostat lite och det har jag putsat bort på sista bilden.

Några frågor  ;)?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

SWE IROC

Kul att du visar hur gnistmaskinen ser ut och fungerar, som det sagts tidigare är din byggtråd super intressant då du föklarar allt så noga och detaljerat men ändå på ett enkelt sätt, rena tekniklektionen.  :)

Det här med gnistning tycker jag alltid har känts lite hokuspokus och hemligt, det närmsta jag har kommit ämnet tidigare va då jag lämnade in en mekaniskbränslemängdmätare på en firma som gnistade upp den så den skulle klara av att lämna mer bränsle till min Volvo Turbo på den tiden , men det vart okey och funkade fint.  8)

En sak jag har funderat på mycket är det här med att du mjuklöder ihop delarna, har du gjort det i andra sammanhang, testat hållfastheten på fogar som e mjuklödda? vissa delar är det ju stor belastning på, både både brytande, dragande m,m.

Fick själv någon ide om att kunna mjuklöda ihop flak / containrar till min lastväxare framöver då det blir mycket småplock med balkar och annat som man vill fästa på ett snyggt sätt men ändå få hållbart.
Mvh // John

Gunnar

CitatEn sak jag har funderat på mycket är det här med att du mjuklöder ihop delarna, har du gjort det i andra sammanhang, testat hållfastheten på fogar som e mjuklödda? vissa delar är det ju stor belastning på, både både brytande, dragande m,m.
Ja efter att ha försökt att hårdlöda mina lyftarmar (jag hade alltså en testfog exakt lik den blivande färdiga), men inte lyckats få silverlodet att flyta ut så snyggt som jag ville så tänkte jag att jag gör väl om provet med tennlod och kollar hur mycket fogen tål. Resultatet är att om man har lodspalt så lodet flyter in mellan delarna och det inte bara blir en "utanpåliggande kälfog" så tål det rätt mycket. Gör överslaget på hur stor yta fogen har: i mitt fall Ø25x4mm tjock, det blir över 300mm2. Antag sedan att draghållfastheten är så lite som 1kg/mm2 så tål den fogen en dragkraft på 300kg. Nu utsätts ju inte den fogen vi talar om på lyftarmen för drag utan för skjuvning (vridning är inte rätt uttryck, men då förstår du kanske vad jag menar om du inte vet vad skjuvning är) Alltså kort och gott, om lödningen är riktigt utformad och gjord så tål den mer än man tror  :). En annan sak är att en sluten profil är mycket styvare än en öppen. Praktexemplet på det är en u-profil kontra ett fyrkantrör. U-profilen är hur lätt som helst att vrida och på annat sätt deformera, men ändra den så att de blir ett lika grovt fyrkantrör så blir vridstyvheten kanske 100 ggr större och även de andra motstånden mot deformering ökar markant.
Däremot, för att återgå till lödningen, så om du löder ihop en L-profil av 2 lösa plåtar så tål ju inte den så mycket om man försöker bryta isär lödningen, men återigen det beror på hur stor yta lodet har att binda mot. Det här med hopfogning kan man diskutera i det oändliga... :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Jag säger det igen, underbart tydliga förklaringar.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Hehe roligt att du skulle ta upp trådgnisten idag. I går kväll googlade jag på just det för man hör trådgnist hit och dit, och jag undrade vad det var för något.
Vad körde du för matning och hur lång tid tog biten att göra?
Vad jag läste igår om trådgnist var att det var ingen raketspeed i dom.

Det här är min favorittråd.

Gunnar

CitatDäremot, för att återgå till lödningen, så om du löder ihop en L-profil av 2 lösa plåtar så tål ju inte den så mycket om man försöker bryta isär lödningen, men återigen det beror på hur stor yta lodet har att binda mot
Ett tydligare sätt att förklara det är kanske följande: Tänk dig att du ska limma ihop "vinkeljärnet" av 2 träribbor. Om du i ena fallet bara klämmer ut en limsträng utmed ena sidan, alltså inget lim MELLAN bitarna så blir ju detta mycket sämre än om du lägger lim mellan bitarna och låter torka. I princip detsamma blir det med lödningen, för att det ska bli perfekt ska det finnas en liten spalt som lodet kan krypa in i.

Och för att återknyta till vridstyvhet för en sluten profil, dvs ett rör, så är exvis bom och sticka på en grävmaskin alltid av denna konstruktion av just detta skäl. En grov I- eller H-balk skulle vrida sig vid första "spadtaget" :).
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

CitatVad körde du för matning och hur lång tid tog biten att göra?
Vad jag läste igår om trådgnist var att det var ingen raketspeed i dom.
Man anger ingen matning, utan det sköter maskinen själv på elektrisk väg. Det är ju som jag skrev, så att det hoppar små gnistor mellan tråden och arbetsstycket och maskinen kan ju inte mata fortare än gnistorna hinner "få bort" material för då blir det kortslutning istället och det är detta fenomen som man utnyttjar. Alltså ju högre (tjockare) arbetsstycke ju långsammare går det. En grov tumregel för en gammal maskin som denna är cirka 100mm2/min dvs är arbetsstycket 100mm går den 1mm/min, är arbetsstycket 50mm så går den cirka 2mm/min. Så det går långsamt, ungefär som när färg torkar ;D.
Min bit tog, som jag skrev ovan, lite över 2 timmar.
En modern maskin går bortåt dubbelt så fort p.g.a. effektivare gnistgeneratorer.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#57
Detta var vad jag hann med i förmiddags, vi får se om jag hinner löda ihop det ikväll :-\. Jag måste ju göra själva botten i "lådan" först.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#58
Och så här långt hann jag igårkväll...

Det var lite bökig att få bockarna på rätt ställe och i rätta vinklar, men det gick :)
Bronsbussningarna är hårdlödda på respektive plåtbit.


Bottenplåten upptippad...


Och några bilder när det är provmonterat inför ihoplödningen...






"Flärpen" i bakänden ska motvikten hängas i, samtidigt som gångjärnen för motorhuven ska fästas på dess översida. Den kommer att döljas helt av de andra detaljerna.

Någon gång under dagen hoppas jag kunna löda ihop det hela och hänga dit framvagnen :D. Bilder kommer kanske ikväll  8).

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#59
Då är bakdelen "ihopsvetsad" :)



Och en detalj av mina "svetsar", med färg på kommer ingen att tro annat än att det är just svetsar 8)


Sedan var jag ju tvungen att se om det passar ihop, vilket det naturligtvis gör ;D. Ett fel ska dyka upp INNAN det kommer till tillverkning >:(. Så här kommer några bilder på projektet så långt det kommit idag.






Tyvärr är den lite rostig efter att jag tvättat bort lödvatten och andra flussrester. På en del ställen är plåten mörkare/missfärgad, det är de ställen jag valt att hårdlöda för styrkans skull. Jag ska leta rätt på min gamla sandblästerpistol och ge delarna en omgång, för att sedan få på lite grundfärg åtminstone så ser det betydligt trevligare ut.

Efter detta vet jag inte riktigt vad jag ska fortsätta med :-\, så jag sover på saken :).
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar