VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jagheterjoakim

Ser jävligt bra ut !! Ska bli kul att se den färdig! :)

flightace

Till våran volvo EC140c fick vi med original bättringsfärg och den spär jag med standard förtunning,inga konstigheter,,lackat en hel lundbergare med den och den e benhård,,snudd på som pulverlackad,,grym färg asså :-)

Gunnar

#527
Eftersom jag behöver fundera lite på en sak så visar jag det mesta av vad jag gjort sen sist, men först ett svar till Rille

Citat från: Rille skrivet  6 juni 2015 kl. 12:23:40
Ska du göra nya taket nu när du sett hur det är på H så du om du vill, kan sätta arbetsljus åt sidan också?
Det taket kom ut 2013 på G-serien så det är inget som inte finns åtminstone.

Vi får se... eftersom inget av taket ännu är tillverkat och det tydligen fanns även på G-serien så kanske det blir den nya varianten  :-\ , jag tycker den nya är snyggare och jag tror jag vet hur jag ska göra strålkastarna. Vi får se...


Till "verkligheten" då. Jag ville börja med att montera hydrauliken därför att jag tyckte det verkade besvärligast och krävde mest plats för fingrar mm <tumb> Men eftersom jag ville vara absolut säker på att allt var tätt så fick det bli provmontering och provtryckning på bänken. Alla slangnipplarna som jag svarvat är noggrannt avfettade liksom blocken de ska sitta i och sedan limmade med Loctite 542:


Före provtryckning med luft i en bytta med vatten...



Det var inte alldeles enkelt att montera detta... jag fick göra en tunnväggig hylsa som gick att trä över slangen och dra åt muttrarna. Nu är det de riktiga slangarna som monterats och de är tillräckligt långa för att räcka hela vägen till ventilblocket respektive lyft- och tiltcylindrarna.



Men hur i ... ska jag få ner allt här?



Vi väntar med det... för allt skulle ju provtryckas på bänken först <tumb>




Och det var tätt... inte en enda droppe kom ut, men i och för sig körde jag inte med mer än 12-13 bar för jag ville inte krabba med att koppla in den elektroniska manometern som klarar högre tryck. Nåja, jag är inte orolig <evilgrin>


Och så börjar vi montera i maskinen då... trångt vart det men det gick, men nu är de 2+2 slangarna till redskap där oxå och det enda som fattas nu är
2 klena slangar till redskapslåsningen och sladden till diffspärrservot... :


Här syns oxå stödlagret för kardanaxeln.







Och på väg bakåt...



Och framme vid ventilpaketet, allt anslutet utom de 2 klena slangarna till redskapslåsningen. Om någon undrar varför slangarna korsar varandra och inte går raka vägen s.a.s så beror det på att de måste kunna flexa när framdelen svänger relativt bakdelen.


Och avslutningsvis några bilder med cylindrar och lyftarmar monterade <tumb>









I morgon ska jag ge mig i kast med redskapsfästet... det som är kvar innan lack. Kolvstängerna ska kapas och de små cylindrarna ska monteras ihop och dit och förmodligen ytterligare något jag glömt :-\

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Mycket fint, Gunnar.  [worthy]  [worthy]  [worthy]  [worthy]  [worthy]
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

G-Crawler

Mycket fint, kul med lite färg på, ser framemot mer!  <tumb>

Gunnar

#530
Det var ett tag sedan jag fyllde på den här tråden...

Maskinen hade fått ligga på rygg lite för länge så jag satte dit hjulen och radion och sa till den att jag lyfter ner dig från bänken men sen får du minsann visa att du fixar trösklar osv ut till källaryttertrappan där det är en sida utan trappsteg, för att ta upp och ner cykel exvis. Denna "backe" lutar 2,5m på 4m horisontellt så det är ju rätt brant... inga problem, inte ens på högväxel. Sen blev det grushög, gräsmatta, kantsten osv... inte för att detta skulle vara roligt utan för att jag ville kolla justeringen på hög/lågväxel och diffspärrarna så att jag slipper att plocka isär när det väl blir "allvar"... det var nog förståndigt för bägge behövde justeras. Lågväxel hade en tendens att "kugga över" och bakaxelns diffspärr kopplade inte ur alltid och då blir det svårt att svänga (ännu värre blir det ju när 4kg motvikt oxå hamnar där bak). Det om detta.

Då kommer några bilder på dagsläget... innan jag sätter dit hydraulaggregatet vill jag ha allt under maskinen klart och detta innebär några skydd över kardanaxlarna mm, mest för att knutarna ju inte har några tätningar och därför behöver skyddas lite extra. Först utan skydd...






Och sedan skydden då, 1mm järnplåt:



Monterade, dvs det främre ligger löst eftersom jag måste in där med de båda Ø2mm slangarna till redskapslåsningen, men det bakre behöver jag förhoppningvis inte lyfta på ett bra tag...





Och så har jag äntligen gjort färdigt redskapsfästet <happy> Det fungerar som tänkt även om det (i vanlig ordning) var rätt besvärligt... återstår att se hur det trivs i grusmiljö. Nu har jag bara kört låskolvarna med 3bar tryckluft, men sen har jag ju 20-25 bar oljetryck så det borde gå även med lite skit ivägen <tumb> På dessa bilder har jag inte fått dit de riktiga sprintarna, för de är inte målade än...





Och slutligen skopan:







Nu ska det förhoppningsvis inte dröja så många dagar innan hydraulaggregatet kopplas in så man äntligen kan se, inte OM utan HUR det rör sig, om det ser naturtroget ut.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Fin fint! Antar att hydraulslangarna inte ska sitta på det sättet i lastaren när allt är klart?
Färgskillnaden mellan last armar och fäste/skopa, ska det vara så?

G-Crawler

Grymt fint!!

Älskar redskapsfästet, skruva ihop resten nu så vi får se lite jordförflyttande! :)

Gunnar

#533
Citat från: Rille skrivet 24 juli 2015 kl. 09:45:03
Fin fint! Antar att hydraulslangarna inte ska sitta på det sättet i lastaren när allt är klart?
Färgskillnaden mellan last armar och fäste/skopa, ska det vara så?

Slangarna ska se ut som bilderna nedan visar med några smärre justeringar. Tillsvidare är anslutningarna på redskapsfästet pluggade... jag vet inte riktigt vad för kopplingar jag ska ha där ännu.
Vad gäller färgen så kommer den ur samma sprayburk så jag tror det beror på ljuset i källaren i kombination med kamerablixten. Eller så har jag inte fått på lika mycket färg, för armarna har ju varit lackade i en månad vid det här laget, och fästet är nylackat. Förhoppningsvis ser det riktigt ut i dagsljus <tumb>

Citat från: G-Crawler skrivet 24 juli 2015 kl. 11:26:33
Grymt fint!!

Älskar redskapsfästet, skruva ihop resten nu så vi får se lite jordförflyttande! :)

Det fattades 4 överfallsmuttrar till slangnipplarna som jag nyss gjort, så med lite tur blir det olja i cylindrarna i helgen <happy>

Och så bilderna då...









Kvällsmacka och  [sleep]


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#534
Nu har det blivit måndag em och jag har inte fyllt på olja än [conf], men det har aldrig varit närmare än nu ;)

Det tar en förb... tid att pilla dit allt så det blir som man vill, men vad jag nu vet så är det bara slangarna för redskapslåsningen som ska anslutas på ventilblocket och det borde inte ta någon längre stund. Det som däremot definitivt kommer att ta mer än en stund är att programmera sändaren så att det åtminstone går att manövrera allt, även om det inte kommer att bli som jag önskar i första vändan...
Men eftersom jag har fotograferat lite mer och bilder lär ju vara det viktigaste i en sån här tråd så kommer det lite fler nu:
Varenda led i maskinen är tätad med o-ringar som pilarna visar och smord med fett vid monteringen <tumb> Nej, jag har inte monterat centralsmörjningen ännu  <evilgrin>

























Och avslutningsvis 2 bilder där man ser lite mer på samma gång:





Som maskinen står nu väger den 9kg utan skopa, till detta kommer 4kg motvikt och då är vi faktiskt uppe i skalenlig maskinvikt oxå, men det är nog mer tur än skicklighet  <evilgrin>

Nu ska de sista slangarna dit!

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Hur fint som helst!  <tumb>

Hur är det med slangarna och nipplarna, behöver du ingen hylsa över slangen och nippeln, tänkte om dom tål trycket utan att åka av?

nalle


Gunnar

Citat från: G-Crawler skrivet 27 juli 2015 kl. 21:37:02
Hur fint som helst!  <tumb>

Hur är det med slangarna och nipplarna, behöver du ingen hylsa över slangen och nippeln, tänkte om dom tål trycket utan att åka av?


Det sitter hylsor på dem <tumb>, fast de är så små att de knappt syns. Titta noga på första bilden i ovanstående inlägg. Slangen är ju bara 2mm och hylsan är gissningsvis 4 och 4mm lång. För du menar väl inte mina överfallsmuttrar som sitter på alla 4mm slangar?


Nu kan jag oxå meddela att hydraulaggregatet är inkopplat och jag har provkört. Inget läckage i maskinen men en av anslutningarna till redskapslåsningen droppar något lite... får undersöka och fixa imorgon. Den (redskapslåsningen) går långsamt om jag inte varvar upp pumpmotorn rätt mycket så det är nog en hel del motstånd i de klena slangarna men det är inget att göra åt... jag trodde att det bara skulle klicka till så var de ute eller inne :-\

Nu står den med skopan horisontell och exakt 150mm över bordsytan för att förhoppningsvis få bekräftat att den inte sjunker tills imorgon.

Sedan blir det till att mixa pumpvarvtal med spakrörelser  ???, hur nu det ska gå till...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#538
Citat från: G-Crawler skrivet 27 juli 2015 kl. 21:37:02
Hur fint som helst!  <tumb>

Hur är det med slangarna och nipplarna, behöver du ingen hylsa över slangen och nippeln, tänkte om dom tål trycket utan att åka av?


Jag kanske missförstod dig... här kommer en delförstoring och ett förtydligande <tumb>. "Dubbelpilarna" visar originalhylsorna. Den grova slangen till vänster har en bit 3/2 mässingssrör i övre änden som tjänstgör som hylsa och 2mm-slangen går inuti. Den grova slangen går bara ner till den nedre pilen och den finns där bara för att 2mm-slangen inte är styv nog för att få sviveln att röra sig när redskapsfästet/skopan tippar. Den grova slangen garanterar alltså att inte den klena slangen viker/kinkar sig <tumb>



För övrigt kan jag meddela att skopan fortfarande är horisontell och 150mm över bordsskivan när nu natten har passerat <happy>. Alltså är det tätt även i ventilerna, men trycket i systemet är nog inte så högt i och för sig utan last i skopan... Jag roade mig med att kolla i broschyren och om jag fattar rätt så lyfter en L220 med standardarmar cirka 25 ton inklusive skopa... det blir i min skala cirka 10kg varav skopa och redskapsfäste väger 1,7kg. Det låter rätt mycket, man förstår att det behövs mycket motvikt.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Aha, ja men då förstår jag!  <tumb>

Dom där små 2mm kopplingarna som var invändiga, vart kommer dom ifrån? Eller har du gjort själv?

Ska bli mycket intressant att se lite ute bilder och film på den.