VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ellis

Helt otroligt snyggt  <tumb>
Blir otroligt imponerad av det du åstadkommer...dessutom glad att du delar med dig av dina "misstag", även om det inte är många. Det betyder ju ändå att du är mänsklig  lol
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rille

Ser ju ut att ha blivit bra det där :)

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

krankillen

Herre jösses vilket bygge!! tänk att ha en tiondel av det kunnande med maskiner.  <hands> <hands> <popcorn>

Gunnar

#514
Då ska vi se vad som hänt sén sist...

Tanken var att börja med stänkskärmarna men eftersom jag tänkte göra dem av 1mm plåt så kom ju frågan om hur jag bockar och då kom ju frågan om jag skulle tillverka min tänkta bockmaskin... Men den, bockmaskinen alltså, är inte riktigt "färdigtänkt" ännu så då fick det bli lite arbete med hytten istället.

Problemet/svårigheten är oftast inte att tillverka detaljen eller vad det nu kan vara utan att veta HUR den egentligen ser ut i verkligheten, om man bara har broschyrer och foton att utgå ifrån... Hytten är modifierad (liksom det mesta i detta projekt) ett antal gånger men nu får det duga vad avser de detaljer jag visar idag.

Det började med svepet (nederdelen av plåt) som jag förstås glömde att fotografera... så här ser det dock ut i cad:




Ämnet är 72x414mm 1mm järnplåt


Bottenplåten... ser ut så här för att hela hytten ska gå att sätta dit/ta bort utan att behöva bry sig om servo och kuggsegment till styrningen.


Fräsningen av de båda B-stolparna. I fordonssammanhang brukar man kalla hörnstolpen mellan framdörr och vindruta för "A-stolpe" och sedan fortsätter man bakåt på fordonet med "B-stolpe" osv. Men bilden visar alltså de båda B-stolparna...




Det sista fick jag fräsa i en andra uppspänning...


Här är delarna. Skruvarna som håller stolparna är M5 insex som jag gängat M3 invändigt så att M5-skallen är distansen mellan hytten och maskinen (dessa är ju i verkligheten gummidämpare) och sedan skruvas hela hytten underifrån med de 4 M3-skruvarna. De båda B-stolparna har varsitt 3,5mm hål borrat på längden/höjden (129mm) för att få upp sladdarna till belysning så småningom.






Och så provmonterat på maskinen då <tumb>









Taket tänker jag gjuta i harts precis som motorhuven. Det blir cirka 11mm tjockt med ursparingar på undersidan för saftblandarelektronik och sladdar till strålkastarna. Urtagen för strålkastarna fram och bak fräser jag ut i den massiva delen av taket. Bilder kommer så småningom...

Utanpå hyttens nederdel kommer så småningom (förhoppningsvis) kosmetikan i form av de mjuka formerna, i brist på bättre namn, som då limmas utanpå svepet.

Eftersom taket är enkelt demonterbart går det lätt att, långt in i framtiden, sätta dit instrumentbräda, stol och chaufför, men som sagt det lär dröja ett bra tag...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#515
Ska vi ta taket då...

Ämnet inför första skäret:


Och efter första skäret...


Det måste ha blivit något fel här  [vogel], det blir inget tak av det här...


Efter att ha skjutit även denna detalj framför mig ett tag så tog jag tjuren vid hornen och med ren envishet fick jag omkull honom. Bekymret, som Rille helt korrekt påpekade för länge sedan, var att bakljusen inte sitter så djupt in som jag först ritat. Det var mer jobb än jag trodde att få till det men skam den som ger sig, så till slut blev jag nöjd.  <tumb> Nu fräser vi undersidan då...






Nu återstår lite puts av bl.a några små radier som jag inte ville fräsa och så lack med epoxi. Därefter ska den tjänstgöra som modell när jag ska sandgjuta den riktiga motvikten, men det kommer bilder senare på det. Nu väger den 193 gram och den färdiga blyklumpen kommer att väga 4,5 kg. Det är nog egentligen lite mer än skalenlig vikt men det skadar nog inte. När klumpen är gjuten ska den sidan som pekar framåt i maskinen fräsas med stor radie, men för att förenkla gjutningen och slippa delad form så är den alltså än så länge helt plan.


Och så några bilder när det hela sitter på maskinen  <happy>











Och slutligen en cad-bild...



Ellis, har du upptäckt att jag gjort ett litet fel nu igen? Maskinen stannade mitt i ett av programmen och jag var tvungen att starta om, vilket jag tyvärr gjorde utan att kolla att nollan inte flyttat sig [angry] Indirekt mitt fel eftersom jag borde kollat det...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#516
Kul att kunna hjälpa till, ser betydligt bättre ut nu än tidigare ;) Vill man vara petig fattas ju vissa detaljer och så ännu men det är småsaker

Gunnar

Ja, det fattas ju urtag för reflexer på sidorna och undersidan/bakåt + lite annat på undersidan. Urtagen på undersidan finns med flera utseenden, vi får se om jag gör något... Sidoreflexerna måste jag fräsa urtag för i efterhand annars går inte modellen att dra ur sandformen, det blir baksläpp, men de bakåt går ju att få till. Sedan sitter det ju en infälld varningstext under det vänstra bakljuset, vad det nu står på den... men den skiter jag nog i.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


Gunnar

#519
Jaha... motvikten är lackad med epoxi men inte slipad ännu och därför inte heller gjuten förstås. När det blir gjort står skrivet i stjärnorna så jag fortsatte med skärmarna istället <tumb>. Ämnena är frästa och ska bockas imorgon... med lite tur blir det bilder på dem färdigbockade då.
Så här ser de ut nu dock. Det stora hålet ska hysa fotsteget som ska bockas av plåtbiten längst fram. Plåtarna som blänker är till framskärmarna, och de små prickarna som syns lite här och var på plåtarna är markeringar för var bockningarna ska ske.:


Så här ser "skarven" mellan motorhuv och bakskärm ut... men eftersom motorhuven gjordes på annat sätt (gjutningen med harts) och blev tjockare än från början så blev det ju lite problem med konsolen som skärmen skruvas fast i och motorhuven vilar på. Den blev lite mer komplicerad än jag räknade med...




Och den plexibiten jag fräst som styrning för motorhuven, på hyttens baksida, gjorde att jag fick flytta mitt "moderkort" 10mm bakåt i maskinen för att det skulle gå att fälla upp <evilgrin>


och det i sin tur gjorde det nödvändigt att göra nya sidor och det drog oxå med sig att konsolen hamnade mitt för den främre sockerbiten för sladdarna till drivmotorn, men nu ser det ut så här... förhoppningsvis för all framtid <tumb> Även om det ser trångt ut så så är det inte det utan det går fint att fälla upp moderkortet för att komma åt ventilpaket osv utan att lossa något annat än batterikabeln.







Med allt (?) på plats ser det ut så här:




Och med huven... men utan skärmar (tills imorgon ;))



Härnäst kanske jag borde göra konsolerna som de främre stänkskärmarna skruvas på eller... kanske hittar jag på något annat...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#520
En bakskärm har jag bockat... metoden behöver förbättras, men så här ser det jag gjort ut. I hålen ska handledare och skyddsräcke fästas.:


Och när jag höll på så gjorde jag en skopa till 1/87-killarna oxå <tumb>


Men jag tycker den passar bättre till detta så jag behåller den själv <happy>


Det är svårt att bocka nära en kant, dvs om bocken bara ligger exvis någon mm från kanten, och därför får man göra kanten bredare som syns här. Den biten som nu går ner för långt jämfört med motorhuven (vid hjulets ytterkant) ska jag slipa bort så småningom.


Det var allt för idag, nu ska jag ner i källaren en stund till.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Citat från: Gunnar skrivet 29 april 2015 kl. 21:37:22
Och när jag höll på så gjorde jag en skopa till 1/87-killarna oxå <tumb>

Haha  <happy>

Gunnar

#522
Inspirationen och arbetslusten har trutit ett tag nu...

Men i slutet av maj var jag hos Swecon för att köpa färg. Det blev ingen affär för de kan inte upplysa om vilka lösningsmedel man behöver för att späda med, så de föreslog färghandlaren. Volvo släpper inga uppgifter om sina färger, varken kulör eller sort tyvärr men annars fanns det både burk- och sprayfärg.
Det om det... men besöket var lyckat ändå för där stod en sprillans ny L220H och väntade på att fotograferas, vilket naturligtvis skedde. Det var lite trångt bakom och på ena sidan men det gjorde inget för det jag ville ha var lite fler detaljbilder för framtida bruk. Några visar jag här:

















Och eftersom vår Herre äntligen tillhandahöll lite skönt väder så lackerade jag en del idag... Allt är, som tyskarna skiver, "gestrahlt" dvs sandblästrat. Jag köpte en sån där röd Jula-bläster fast från http://www.verktygsstallet.se vilka jag tycker är bra.
Det blev Biltema Hobbyfärg gul + primer. Jag hade först lånat färgkartor och ett mätinstrument för färg (!) och mätt på dels den nya maskinen och dels på en ett år gammal som stod bredvid och den "gamla" är/var så lik man gärna kan begära medan den nya var snäppet mörkare, men den bleknar väl... Om Biltema-färgen kan sägas att den blir väldigt slät, fin och HÅRD. Lite för hård egentligen för skarpa plåtkanter blir lite ömtåliga för stötar men annars sitter den bra och är reptålig. Hur bra det blir om man inte blästrat vet jag dock inte :-\

Och så lite bildbevis då:










Länkaget för skopan och cylindrarna mm ska förstås oxå lackeras men cylindrarna saknar ännu sina O-ringar och de ska sitta där så jag slipper plocka isär dem igen.
Den mörkgrå plastkanten som ska vara på skärmarnas ytterkanter ska jag måla dit på ett eller annat sätt...
Och motorhuven är inte finputsad ännu för jag vill göra det och måla den när jag kan kolla att passningen blir bra mot skärmarna, och det vill jag inte göra förrän de sitter där de ska <tumb> Det ska ju f.ö. tas upp en massa hål för galler, strålkastare mm också.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ska du göra nya taket nu när du sett hur det är på H så du om du vill, kan sätta arbetsljus åt sidan också?
Det taket kom ut 2013 på G-serien så det är inget som inte finns åtminstone.

Badboy

Detta är det sjukaste jag sett!!! <wow>  <wow>  <wow>
Hur går det med byggandet?

Badboy