VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rille

Nu är det så man börjar sakna uppdateringar i denna tråd. Har det hänt något nytt skoj? :)

Gunnar

#556
Ja... det var värst vad länge sedan jag gav mig tillkänna. Men ibland finns det annat som är viktigare än hobbyn  [conf]

Men för att svara dig Rille så har det inte hänt så mycket mer än att lyftarmarna, som havererade p.g.a slarv vid tillverkningen, ju reparerades omgående så i det avseendet är kunden nöjd.






Fast maskinen ser fortfarande ut så här fast den står ju inte på golvet nu utan på sin "gräsmatta" på bilderna ovan.





Men nu är tillverkaren lite sur på kunden för han försökte uppdatera firmwaren i radion själv så nu är inga funktioner på de spakar de var förut  [angry] och därför står maskinen still i verkstaden tills helgerna är över  <megamad>.

God fortsättning på er  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Bara så ni vet det...jag jobbar på den här igen <happy>

Radion eller programmeringen fungerar igen... den hade bara "nollställt" modellminnet på något sätt vid uppdateringen. Detta kom jag på av en slump och en kvittering på rätt ställe så är allt som förut och maskinen var körbar igen. Men den är inte körbar nu för jag håller på och kompletterar hydraulaggregatet med servot som ska styra trycket så att pumpmotorn kan gå hela tiden på tomgång när ingen cylinder rör sig. Tyvärr så hade jag gjort åt alla kanaler på radion så istället för att fixa en servokanal från min nuticmodul så har jag beställt en Beier usm-rc2 som har 2 servokanaler utöver ljud och en massa utgångar för ljus osv. Resultatet blir att jag inte behöver använda nauticmodulen alls utan den nya Beiermodulen klarar allt med bred marginal.
Inga bilder idag men det kommer förhoppningsvis om några dagar  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

#559
Så här ser mitt hydraulaggregat ut nu... först i caden. När servot står som bilden visar trycker fjädern som minst på kulan och trycket blir därför lågt, i mitt fall cirka 3bar. När servot vrider sig medsols så ökar fjäderns tryck på kulan och trycket ökar till max 30bar när servot vridit sig 180 grader. Förutsatt förstås att jag räknat och tillverkat rätt, vilket återstår att se efter provkörning. Meningen är sedan att detta servo ska mixas ihop med ventiler och pumpmotor. Hela grejen är att pumpen ska kunna gå på tomgång även när den inte behövs för en rörelse:


och i verkligheten:





Tillbaka i maskinen:



Såhär kommer "elen" att se ut. Bilden visar med den gamla Beier-modulen liggande lös ovanpå, jag vill inte göra det färdigt förrän jag fått den nya. Detta är oxå anledningen till att jag inte provkört pumpmodifieringen. Med den nya USM-RC2 kommer en del servon att hamna på andra kanaler och jag vill inte koppla hit och dit innan jag har grejerna hemma. Men även om det blir mycket mer sladdar nu så ska det fortfarande gå att fälla upp denna eldel precis som förut, utan att koppla bort en enda sladd...



Nu blir det dock ordentligt trångt under huven och det blir väl med ett nödrop som högtalare och kylfläktar får plats om jag inte ska ta förarhytten i anspråk [conf]
Mer kommer när jag kunnat provköra igen <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Ser intressant ut. Men jag förstår inte riktigt varför du måste bygga en så avancerad grej för den funktionen, att pumpen skall kunna gå på tomgång? Det funkar utmärkt att mixa det i sändaren med fartreglaget till pumpmotorn. Jag har flera olika lägen på mina maskiner gjorda på det sättet. Vill du bygga funktionen för sakens skull så självklart skall du göra det, men om det är trångt så behövs det ju inte.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

#561
Det beror på att pump och ventiler är så täta att trycket redan vid tomgång är 20bar (tryckbegränsaren måste ju stå på det högsta tryck du vill kunna få) och då orkar inte motorn vid det låga varvet. Om jag då väljer ett högre lägsta varvtal så stiger trycket ytterligare och oljan blir varm och det går åt mer ström från acken osv. Innan denna modifiering har jag låtit pumpen starta, med mixat varvtal, när en ventil påverkats men jag tycker inte det fungerar speciellt bra eller verklighetstroget. I en stor maskin är ju detta mycket mer avancerat reglerat med variabla axialkolvpumpar och proportionalventiler, men att försöka göra detta i en modell är att gå lite FÖR långt, om det överhuvudtaget är möjligt.
De flesta modeller (främst lastare men även många grävmaskiner) som man ser på nätet exvis, har inte rörelser som ser ut som på en stor maskin och jag vill att mina grejer ska uppföra sig som de stora förebilderna. Titta exvis på när hjulen spinner som en gammal 78-varvare när lastaren kör in skopan i sandhögen, så vill inte jag ha det.

Men vi ser dessbättre lite olika på vad som är viktigt på en modell och huvudsaken är ju att man själv blir nöjd <tumb>

Ovanför pumpen och accen, i taket på motorhuven, ska högtalaren sitta och i "dörrarna" på sidorna av huven ska 2 små fläktar sitta. I verkligheten är materialet i huven tjockare än på bilderna... det är som på den änden som vetter mot hytten, dvs 4mm så det blir ännu lite mindre plats än det ser ut. MEN... det är trångt under huven på den riktiga maskinen oxå <evilgrin>





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#562
Det är länge sedan det skrevs i denna tråden, vilket i och för sig inte behöver betyda att jag inte gjort något...

Hursomhelst, meningen var att nu när jag äntligen fått göra min "sprutbox" skulle jag lackera delar till dumpern, men jag ville helst träna på något som var lättare att få bort färgen från om det inte blev bra. Så därför började jag med en fälghalva. Det visade sig inte vara så lätt att lägga på färg jämnt inuti ett så djupt hål så därför fick jag börja med att göra en fixtur som gjorde att fälgen snurrade. Jag lånade en av brorsans RB35 med växellåda och satte tre pinnar i ett av de överblivna naven enligt bilden:


En slangbit på varje gör att fälgen inte kasar ner och en o-ring gör att det blir lite spänn. Anledningen att jag inte satte fälgen direkt på navet är att jag vill att färgen ska kunna blåsa rakt igenom fälgen och inte bilda en "kudde" nere i botten. Funkar perfekt <tumb>


Och sedan trär jag bara på navet på motoraxeln och startar motorn med ett justerbart nätaggregat så jag får cirka 1 varv/sekund. Motorn sitter i ett lite skruvstycke och det hela är instoppat i en plastpåse för att slippa göra ren motor och skruvstycke. När jag ska byta fälg är det bara att stänga av motorn och lyfta av fixturen och sätta dit en ny fälg. Det tog mindre än en minut per fälg, så det funkade väldigt smidigt.


Första lagret färg på samtliga fälghalvor. Så fort den sista fälghalvan torkat 10minuter så åkte alla in i bakugnen... 80 grader i styvt en timme med spisfläkten på lägsta fart:


Det gick ju över förväntan och då måste man ju se hur det blir med däck på och sedan med hjulen på maskinen... så nu är maskinen omlackerad  <evilgrin> Det visade ju sig att Biltemas sprayfärg var mycket längre ifrån Volvo original än vad jag trott [angry] så det var bara att plocka isär det som med rimlig arbetsinsats gick att plocka isär, maskera och måla om... Bilder kommer imorgon
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Trevligt att projektet fortsätter!  <happy>

Smart lösning på lackeringen.  <happy>
Mvh, Olof!

Gunnar

#564
Nu kommer lite fler bilder... Men först måste jag få uttrycka min glädje över att så många tycks kolla vad jag gör i denna tråd. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av statistik, men när jag från början noterade intresset så har jag lite då och då kollat antalet visningar... och från igår fredag kl 21 till idag lördag kl11 har 150 besökare öppnat tråden. Man tackar för intresset och jag kommer att fortsätta att berätta om mina lyckanden och misslyckanden <tumb>

I vanlig ordning glömde jag ju fota från början, dvs i detta fall innan jag lackade, så nu blir det när det är gjort men innan jag "klädde av" all gladpack, plastpåsar och annat masskeringsmaterial...








Här ser man skillnaden mellan Volvo original och Biltemas gula. I dagsljus skiljer det mycket mer än vad som syns på bilden och originalet är ju MYCKET snyggare. Vi (brorsan och jag) hade lånat ett instrument som man kan mäta färg med och få reda på vilken RAL- eller NCS-kulör ett prov har, och vi har mätt på en riktig maskin hos Swecon och på Biltemas och nu ska vi låna instrumentet igen för att se hur det stämmer med det jag lackat nu. Detta spelar ju i och för sig ingen roll men det vore kul att veta... :


Fälgarna har fått ett lager färg till och nyss uttagna ur ugnen såg det ut så här. De båda fyrkantiga bitarna är restbitar från motorhuven som jag lackade för att se om de tål färgen och värmen i ugnen, vilket de tycks göra <tumb>


Och nu måste man ju se det med däck på... vilket krävde att jag dels svarvade bort färgen på de ytor på naven som centrerar fälghalvorna, och vilket var mycket mer tålamodskrävande, rensa gängorna i alla hålen som ju var mer eller mindre täppta av färg. 24 st M1,6 i varje. Men nu är det fixat oxå:




Den här bilden har egentligen inget med lastaren att göra men den togs samtidigt med de andra... Den visar ytterligare ett exempel på återbruk som det så fint ska heta nu för tiden. En av mina gamla kunder skulle slänga en höj- och sänkbar arbetsbänk som tröttnat på livet av någon anledning. Efter att den har stått i ett hörn ett antal år, demonterad för att ta mindre plats, så tänkte jag på mina dåliga knän och tyckte att det borde väl gå att fixa till på något sätt. Alltså detta är ena pelaren på arbetsbänken (den var ju 3m lång och hade en pelare i varje ände) och som förväntat så var det inget fel på det mekaniska i den utan det var manöverenheten som var paj. Så jag gjorde en egen sådan och nu har jag ett bord som kan justeras mellan 900 och 1400mm över golv och jag kan jobba bekvämt sittandes eller ståendes till kostnaden av några timmars arbete. Och mina knän tackar för vänligheten <happy>



Nästa sak hade jag tänkt mig skulle bli att lacka den svarta (eller mörkgrå) kanten på stänkskärmarna innan jag åter monterar dem. Vi får se hur jag lyckas med att maskera det gula som inte ska bli svart... har aldrig gjort sådant förut  :-\ men det blir väl kanske "gör om och gör rätt" , det har ju hänt någon gång förut  ;)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Förstår att intresset är stort för dina byggen då dom är så väldokumenterade och så galet fint utfärdade!  <tumb>

Grymt bord, behöver själv ett avlastingsbord/verktygsvagn, håller ögonen på Blocket ständigt! :)

Kul att projekten fortgår!  <beer>

Gunnar

#566
Jag måste bara visa pricken över i:et eller det är de små detaljerna gör det.

Det blev ju förstås (!) inte det jag tänkt göra härnäst utan jag fick för mig att sätta bultar i alla hålen i ett hjul. Men bultarna ska inte vara blanka utan svarta, och hur gör man nu det med 250 st M1,6. Man köper förstås svarta från början men det hade inte Knupfer med den höga skallen och för övrigt hade jag ju för länge sedan köpt dem blanka. Det klassiska sättet att få en järnbit svart är att glödga den och stryka på linolja, eller i mitt fall glödga skruvskallen och slänga ner hela skruven i en burk med linolja. Sagt och gjort... gasolbrännaren med minsta låga... 10sekunder och ner i oljan. Trots att skruven är liten ryker det ur burken och luktar som fan, så när jag gör resten av skruvarna får det bli i sprutboxen. Nu är det bara att torka bort oljan och skruva på. På första bilden syns vilken skillnad det blir mot en obehandlad skruv...


Och när de sitter i fälgen så blir de så att säga prickarna över i:et. Det förhöjer utseendet lika mycket som en snyggt gjord vädring som några av er har visat i andra trådar <tumb>





Det var det hela...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

802°

Så snyggt och coolt, otroligt imponerad av ditt fina bygge [worthy]

Instagram = @802dgre

Gunnar

#568
... nu kommer en extrem kortversion av "sandgjutningskursen" <tumb>

Det handlar alltså om motvikten tilll lastaren. Modellen (till motvikten alltså) ser ut så här och finns beskriven någonstans längre upp i tråden för den som vill se hur jag gjorde den. Den är nu fastskruvad på en plywoodskiva, men i och för sig hade den kunnat stå lös på bänken:


Nu måste det till en ram runtom så man har någonstans att hälla i och packa sanden...


Här borde det naturligtvis funnits en eller några bilder som visar när jag packar sanden runt modellen men när jag gjorde det så hade jag förstås inte en tanke på fotografering <whip>

Alltså är det tempot redan klart och jag har vänt på formen och skruvat loss locket/botten från själva modellen. För att kunna få ur modellen ur sanden har jag skruvat i ett par långa skruvar.


Sedan knackar man försiktigt på modellen med en liten plastklubba eller liknande för att den ska få ett ytterst litet spel mot sanden så att det försiktigt går att lyfta ur den utan att sanden rasar. Lyckas man ser det ut så här <happy>. Nåja den observante kan nog se att det ena hålet för bakhjuset saknar "plutten" i mitten... men gjutningen ska ändå efterbearbetas så det fixar sig ändå...


Då är det väl dags att smälta bly... i en plåtlåda på en gammal spisplatta... 4,5kg dvs 4,5 sådana här klumpar/tackor som jag hade liggande. Det tog ungefär en halvtimme att smälta dem och elplattan var på 1kW


Nu gjuter vi, brorsan fick fota...






Medan det hela svalnar tar vi en fika [coffe]

Och efter en halvtimme så river jag formen för att se om det går att använda klumpen eller om det blir till att göra om <evilgrin>


Visst det kunde blivit bättre men definitivt sämre oxå, så det får duga... den ska ju ändå bearbetas och målas. Den sidan som ligger mot bänken nu ska ju vara svagt välvd vilket jag ska försöka fräsa. Fräsa i bly låter inte som någon höjdare men vi får väl prova iallafall. Som den ser ut nu väger den knappt 4,5kg och färdig ska den väga lite under 4. Det blir till att höja trycket i däcken <tumb> om maskinen inte ska gå på fälgarna:




Om någon undrar vad det är för sand så är det fin kvartssand blandad med mycket fin lera (bentonit, samma som i kattsand men fint som damm) cirka 8 vikt% och cirka 5vikt% vatten. Tyvärr vet jag inte vart den gjutsand jag en gång hade har tagit vägen så jag blandade ny fast det hade varit förståndigare att skaffa ny på ett gjuteri... Den, sanden, fungerade ju hjälpligt ändå som synes. Sedan påverkas ju resultatet oxå av temperaturen på smältan... bly smälter vid 328grader C och smält var det ju uppenbarligen men om det var 350 eller 400 har jag ju ingen aning om, så nu är det som det är och om en eller annan dag så får ni se hur det gick med fräsningen :-\


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt