VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

Anledningen till formen på portarna är att jag ville maximera arean. Det hela styrdes från början av att jag ville ha dit 6 ventiler i bredd på de 80mm jag hade tillgängligt. Men som du sett i tråden blev det ju inte så... Men det är ju inte direkt enkelt att göra portarna så, det hade förmodligen gått lika bra med runda och då med lite mindre area. Sedan var det ju oxå frågan om att klara allt på +-45graders vridning.
Jag har inte kört mina ventiler mer än vad jag redovisat här i tråden, men jag är inte orolig för funktion eller livslängd.

Jag skulle dock gärna vilja se hur dina slidventiler ser ut för i min DUMPER ska jag ju ha hydraulisk styrning och jag misstänker att en slidventil är lättare att manövrera med den funktion jag vill ha, nämligen att styrutslaget blir proprtionellt mot spakutslaget. För det krävs ju att mekaniken stänger ventilen när vinkeln mellan bak och framvagn blivit den som motsvarar spakutslaget, trots att servot står kvar i "svängt" läge. Om inte ventilen stängs så kommer ju vinkeln mellan fram och bakvagn att öka tills det tar fysiskt stopp någonstans, dvs det blir full sväng om ventilen inte stängs.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

Det var ingen dum idé till midjestyrning,,jag har själv funderat lite på hur jag skulle lösa det men kom inte fram till nått,men det här sken nytt ljus på frågan,,  <tumb>

Här är lite bilder på ventilpaketet,




Spakarna har jag satt dit för underlätta provkörning, kan ha en filmsnutt nån stans i nån dator när jag kör kranen med.
ska se om jag hittar den,,
lite fler bilder på mina atteraljer finns här http://www.flickr.com/photos/flightace/page1/
har en massa foton på imageshack med men det får bli en annan gång




Gunnar

@flightace, det ser ju ut som om det skulle gå att "komprimera" det där lite <tumb>. Det verkar var mycket material mellan kanaler osv, eller vad är problemet.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

Jo det går nog och banta ner dom ytterligare med tunnare o-ringar,mindre diameter på sliderna och mindre gods i väggarna osv,,,
Problemet är och få det hanterbart i dom maskiner jag har och bearbetar med samt att servona tar sin plats i bredd oavsett hur smalt det är mellan sliderna,hade även problem med längden på sliderna då det sitter 4 st O-ringar på var slid och sliderna måste röra sig så pass att O-ringarna  passerar kanalerna,samt att det måste till en viss godstjocklek för gängor till nipplarna.
Det här är dom första som jag gjort i ett block och får betraktas som en prototyp.
Ska byta ut o-ringarna från dom 2,4 jag använder nu mot troligtvis 1,6 istället och gå ner från 6 till 4 mm slider.
Eller så gör jag vridventiler istället,,vilket det nu lutar åt mera,,

Gunnar

Har du inga problem med att oringarna tar skada när de passerar portarna som ju har skarpa kanter? Det som ju inte framgår av bilderna men som du skrivit är ju att det inte är speciellt stort om sliderna nu är Ø6mm, så mot den bakgrunden finns det kanske inte så mycket att krympa...
På eller rättare sagt i "riktiga" dvs fullskalaventiler har man ju inga oringar utan de tätar genom att de är gjorda med sådan precision att de tätar ändå. Men för oss hobbyister är det verkligen inte lätt att lyckas med den lösningen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

njae,,jag har försökt så gott det går och grada av hålen i loppen efter jag borrat dom och polerat loppet efter det så kanterna är inte direkt knivskarpa,och iomed att jag har 2,4 mm o-ringar och hålen är 1,5 mm samt att trycket ligger på bara 15 bar så blir nog ut trängningen i hålen minimalt,,iaf är det vad jag hoppas på,,jag har inte märkt några "nypmärken" i O-ringarna än trots att jag haft dom körda rätt mycket både under tryck och torrkörning,,

Gunnar

Jag förstår <tumb>, men arean i 1,5mm porten blir ju inte speciellt stor, så för att inte få för stort tryckfall får ju inte cylindrarna (dvs oljeflödet) vara stora.

Jag kollade arean på mina "druvkärnor" och de är 4mm2, din port blir ju 1,77. Men som sagt allt beror ju på vilka flöden och volymer som ska passera. Jag kan dock rekommendera att du testar med den oljan jag föreslog tidigare för den är avsevärt tunnare och ändrar sin viskocitet mycket mindre än andra oljor. Tryckfallen i slang och ventiler blir mycket mindre.

Som jämförelse kan jag nämna att lyftrörelsen på min lastare kräver 24cm3 och ska ske på 6,8sekunder enligt Volvos broschyr, vilket ger 3,53cm3/sek eller 212ml/min. Motsvarande för tiltrörelsen är 11cm3 på 1,6sek, som ger 6,88cm3/sek eller 412ml/min...

Om du inte har detta eller något liknande så kan denna länk vara till nytta. Jag tycker det i alla fall...
http://www.specmahydraulic.se/Swedish/OEMDivision/Berakning/Ror.aspx
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

Ahh,,bra länk,,sparad i favoriter !!
jag har nog haft funderingar om flöden och aldrig ens vågat tänkt tanken att det ska flyta på som i verkligheten med den leimbach pumpen jag använder,kommer nog räcka till för och få det att funka men önskar att jag hade möjligheter och köpa en annan pump eller alternativt bygga en själv.Funderat mycket på oljor,och även sett andra som provat tex wd40 på olika forum "over there" med mer eller mindre lyckade resultat med samma pump jag använder,,kör nu med deras "original" olja vad det nu innebär,,svindyr och köpa hos dom och säkert ingen konstig olja men för att fabriksgarantin ska gälla så får ingen annan olja brukas,,(den har iofs gått ut nu)

Tack för tippsen och god fortsättning!!

Med vänlig hälsning: Toni

Gunnar

#458
Nu har det varit tyst i denna tråden ett bra tag... men inspirerad av hjullastarbyggarna i Norge så kunde jag inte låta bli att göra lite på min oxå <tumb>

Det fick bli hydraulcylindrar. Jag hade visserligen gjort dessa halvfärdiga för länge sedan men var väl inte speciellt nöjd så nu har jag gjort nya, med en orgie i insexskruvar <happy>




Tiltcylindern fick behålla det rostfria cylinderröret och fick även den en rostfri kolvstång:




Närbild på slanganslutningarna, som jag svarvat själv och sparat en massa pengar, eftersom det går åt en hel del till mina båda maskiner, men det tar en god stund att tillverka dem:


Så här ser slanganslutningen ut, avsedd för slang Ø4/2,5. Material mässing sexkant 7mm och rör 5/2mm. Gängan är M5. Bara att svarva för er som har tillgång till svarv, svårt är det inte men som sagt det tar en stund... men det blir bra, slangen sitter som berg.



Det som återstår på cylindrarna är kolvstångsöron och oljerören på lyftcylindrarna. Rören är besvärliga att kröka trots att jag gjorde mig en liten rörbock. Bockarna blir i och för sig fina men det är svårt att få dem exakt där man vill ha dem, speciellt när det ska vara en spegelvänd oxå som på tiltcylindern, men det gick ju efter ett tag. Till lyftcylindrarna gör jag "prototyprör" i massiv 3mm koppartråd, den går att räta igen och bocka om tills jag är nöjd och ger mig på rören...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Toomy.n


Gunnar

#461
Och här kommer lite till :)

Jag undrar om någon, utom Volvo själva, riktigt genomskådar hur deras TP-länkage verkligen fungerar... Jag gör det inte... och det verkar som om alla som bygger en Volvolastare har mer eller mindre, oftast mer, bekymmer om man läser deras trådar på olika fora. Man testar på papper och man klipper ut pappmodeller mm.mm.
Jag har samma problem, eller rättare sagt hade... I mitt cadprogram kan man ju ändra och experimentera utan att behöva göra praktiska prov, men det tar säkert lika lång tid.
Först som sist: mina lyftarmar är felaktiga, dvs inte själva armarna utan placeringen av den grova runda delen som binder samman dem. Den hindrade att tiltkolven gick ut tillräckligt för att tippa upp skopan när den var närmast marken. Alltså, i vanlig ordning, gör om och gör rätt [angry]

Nedanstående bild är efter korrigering. Det som är gjort är att den vänstra delen förlängts och den högra kortats. Själva vridningsaxlarna ligger dock kvar på samma ställen som innan. Denna ändring medför ju oxå att jag kan se till att de "armarna" jag ändrar nu får de lättningar som gör att de blir mer lika originalet <tumb>, vilket Rille helt riktigt påpekat för länge sedan (hoppas du blir nöjd som det nu ser ut)


Några bilder ur andra vinklar...








Rakt från sidan med skopan i olika lägen, från längst ner till högst upp:












Och 2 tvärsnitt där man ser cylindrarnas lägen, den första genom lyftcylindern och den andra genom tiltcylindern, dvs mitt i maskinen:




Nu återstår det ju bara att göra dessa ändringar i verkligheten oxå. Man får ju vara glad för att det är tennlött för det innebär ju att det är lätt att värma isär det hela <happy>.

Resultatet kommer att visa sig så småningom.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ser fin fint ut det där, men... jag kommer då inte ihåg att jag sagt något om lastaren.
Synd bara att du behöver ta isär och göra om, men sånt händer.

Gunnar

@Rille... kunde inte låta bli att kolla om mitt minne svek mig (igen), men den här gången hade jag rätt <tumb>. I ditt första inlägg i denna tråden ;) påpekar du detta, och det är bra. Även jag tycker att det gör mycket till utseendet. Hade jag inte varit tvungen att ta isär det jag beskrev så hade bara de lösa delarna fått dessa lättningar, så på sätt och vis var det ju "tur" att det blev fel från början. Det som stör mig dock är att jag inte vet VARFÖR det blev fel. Gissningsvis var det väl svårt att se på mina foton exakt hur det såg ut, några mått har jag inte. Som det nu ser ut är det framprovat och det ser definitivt bättre ut nu.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#464
Ja just det!  <tumb> Kul att kunna bidra med något som faktiskt är till hjälp :)