VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mullis

Så fint, så fint...  <drool>

Blir så mållös av farbrors hemtricksande...  [worthy]
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#436
Hej igen :D

Det är nu lite över en månad sedan jag gav mig till känna senast... då hade jag plockat isär för att måla, så nu borde färgen vara torr och maskinen ihopsatt igen. MEN så är det inte. Jag tyckte det var lite dumt att bara måla det lilla som var klart för målning så jag tänkte att jag gör väl lite mer innan färgen kommer på.

Det blev så att jag ville börja på karossen eller närmare bestämt "motorhuven". Men den såg egentligen inte ut som originalet så... gör om och gör rätt <tumb>. Så nu ser det ut så här med lite handledare osv...





Enbart huven ser ut så här. Det är inte riktigt färdigt i nederkanten på skärmen men det kommer:



Nu funderar jag på hur jag ska tillverka den... jag hade ju tänkt glasfiberplast, först en form och sedan färdig detalj, men gjutharts är ett alternativ. Fast då måste jag göra både hondel och handel.... [conf]


Och eftersom jag grubblar på metoden så dyker ju dumpern upp oxå, för den "karossen" är nog svårare att göra i glasfiberplast.
Alltså var jag tvungen att börja rita på den med <happy>, så ni kan ju titta i den tråden med: http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=41.0

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ser bra ut det där, men motvikten är för djup. Broms/blinkers sitter inte sådär långt in i vikten. Det gör du som du vill såklart.
Men ska du efterlikna orinal så blir det fel. Kan lägga upp lite motvikts bilder om så önskas.

Gunnar

#438
 :)

Jag tror ser djupare ut än det är... det som förvillar mest är nog att jag inte ritat dit bakljuset/blinkersen. Glaset hamnar ju i hitkanten på urtaget eller kanske t.o.m ännu lite längre ut... Men har du en detaljbild får du gärna lägga upp den så får vi se om jag tycker det ska justeras <tumb>:





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#439
Mycket möjligt, men vet inte om bakljuset påverkar så mycket att det med den på plats blir mer rätt



En till där du även ser den underifrån lite mer om du har några oklarheter där


Gunnar

Du har nog rätt... jag ska ändra detta innan jag tillverkar motvikten. Tack för bilderna, speciellt den snett underifrån som visar det jag inte sett förut.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

motvikten kan du väl gjuta i gamla hjulvikter på samma vis som man gjöt tennsoldater förr?
och själva huven kan du dra med hjälp av plast ark,en ugn,hålmasonit och en portion uppfinningsrikedom eller googel kunskap,,
av det jag sett hittils så är jag säker på att du kommer leverera ett slutresultat som får dom flesta och häpna::

Gunnar

Vi får väl se... Motvikten blir nog gjuten i bly för jag har 2st 4kg blytackor liggande sedan urminnes tid. OM det inte blir för tungt då, i verkligheten är det ju gjutjärn som ju är "mycket" lättare. I CAD är det lätt att få fram vikten och det gjorde jag nu: bly 4kg och gjutjärn/stål knappt 3kg.

Det du skriver om plastark, ugn och hålmasonite får mig att tänka på vacuumformning. Har du jobbat med det? Det har jag... både med själva vacuumformningen och med tillverkning av verktygen. Men nej det är inget alternativ därför att man måste ha en riktig vacuumformningsmaskin för att få den detaljrikedom jag vill ha och det är oxå svårt att få någotsånär jämn godstjocklek. Det vill gärna bli tunt i skarpa hörn exvis.

Men som du konstaterar, på ett eller annat sätt löser det sig. <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Sitter här och är mycket imponerad av hydraulsystemet som du hållar på att tillverka [worthy] Meningen är att jag ska försöka åstakomma något liknande men med lite andra tekniska lösningar bl.a. slidventiler. Jag känner ju till det faktum att man inte ska tillverka delar av samma material om de ska glida emot varandra men hur olika behöver materialen vara? Är t.ex. 1914 automatstål och rostfritt stål (kan inte beteckningen) tillräckligt olika för att fungera i en ventil? Automatstål kanske inte duger till ventilhus?
Hur beräknar man vilken fjäder man ska använda i en överströmmare?

/Anders

Gunnar

Jag skulle nog inte valt automat och rostfritt. Automat innehåller ju cirka 98% järn och rostfritt 75-90% beroende på kvalite.
Jag hade nog valt automat och mässing eller brons, dels för att de är helt olika material och dels för att rostfritt är mycket besvärligare att bearbeta än mässing och brons.

Vad gäller tryckbegränsningsventilen så är det ju i sin enklaste form en fjäderbelastad kula som vilar i ett säte. Fjäderkraften räknar man ut genom att multiplicera sätets area med oljans tryck. Antag att sätet är Ø4mm så blir arean 0,2x0,2x3,14=0,1256 cm2 (eftersom oljetrycket anges i bar vilket är detsamma som kg/cm2 så måste arean vara i cm2 också) och trycket är 15 kg/cm2 så blir fjäderkraften 0,1256x15=1,9kg. Detta ställer man ju in m.h.a en ställskruv som "spänner" fjädern tills manometern visar det tryck man vill ska vara max.

Från det ena till det andra... du håller ju tydligen på med något... kan det inte platsa i en egen byggtråd här?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Tack för svaret. Anledningen till att jag gärna vill använda rostfritt är att jag har tillgång till precisionsslipadaxel i rostfritt och den skulle passa utmärkt att tillverka ventilslider av. Jag vet inte vad den har för materialbeteckning men den är svarvvänlig och det enda jag behöver göra med den är att svarva några spår. Skulle det kanska fungera att göra ventilhuset av mässing istället, kan kanske få tag på en bit Alumec om det är ett mycket bättre val.

Jo Gunnar, du är mig på spåret, jag håller på med något  <evilgrin> Det skulle nog passa bra in här som en byggtråd men jag har varit lite för feg för att starta en tråd. Om du lovar att inte berätta det för någon så scratchbygger jag en grävmaskin i skala 1/8. Det ska bli en Åkerman H16D och jag har använt en maskin från Schakt & Transport i Växjö från ca. 1990-91 som förebild.
Jag ska försöka ta mig i kragen och starta en byggtråd.
/Anders

Gunnar

Gör då huset i mässing, jag har gjort en del i Alumec och jag tycker det är svårbearbetat, speciellt att borra och gänga i. Det rostfria du har heter troligen SS2346, det är "automatrostfritt" och levereras oftast som slipad axel. Det heter troligen något annat nu förresten för 2346 hette det i min ungdom. Jag kollade och det heter nu SS-EN 10 088 -3 - 1.4305.
Grävmaskin i 1:8 det vore väl absolut något att visa här <tumb>. Den skalan är ju "statusskalan" i Tyskland, 1:14 och liknande som vi andra håller på med verkar inte vara lika fint.

Men det blir en stor och tung maskin, den väger 42ton original och som modell blir det 42000/8/8/8=82kg. Rent teoretiskt, och motoreffekten blir i modellen cirka 350-400W... det blir bilbatteri kan jag tro.

STARTA EN BYGGTRÅD!!!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Blivit några framsteg här eller är det bara dumpern som är i fokus nu? ;)

Gunnar

Nej tyvärr inte. Det har varit roligare med dumpern ett tag nu, men rätt vad det är är det tvärtom  <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

satt och kikade igenom den här tråden igen för och hitta rätta känslan inför jul ledigheten och tiden jag ämnar spendera åt mitt skotarbygge,,
Jag har gjort slidventiler till mitt bygge,men har lite problem med att dom tar plats så det lutar lite åt och återgå till vridventilerna jag började med för ett par år sen men inte fick till ordentligt,fick som du problem med att dom gick lätt obelastat men trögt med tryck,,en sak jag undrar är om dina hål i blocket som är druvkärneformat är det av en tanke och i så fall vilken?,och om du kört dina ventiler så pass mycket att du fått några reflektioner om vad du skulle gjort annorlund?
Har iofs inte gett upp mina slidventiler för dom funkar F**bannat bra,men tror inte jag får plats med dom,,,

Med vänlig hälsning Toni