VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#270
Så har det äntligen blivit lite gjort igen...

Det är alltså bakaxeln som stått på agendan. Om detaljen som ska tillverkas har lämpligt utseende så kan man fräsa den så här:





Som ni ser har jag först kört ett grovskär och det som visas nu är finskäret. På detta sätt och med detta verktyg fick jag alla radier osv. färdiga i ett tempo <tumb>. Hålet för drivaxeln ut till hjulet, lagerläget mot diffhuset mm är redan gjort, fast det syns inte under kylvätskan. Motsvarande del på framaxeln hade inte gått att göra på detta sätt p.g.a plattan som ska sitta ihop med chassiet. Den som vill kan ju kolla hur den såg ut tidigare i tråden.
Det som återstår efter denna operation är att såga bort "foten" som jag spände biten i och sedan svarva detaljen till rätt längd, samt svarva lagerläget och styrningen för planetlådan/navreduktionen, och borra bultcirkeln. Bilder på detta saknas :'(.

Så nu monterar jag ihop bakaxeln. Innehållet (diffen mm) kommer senare för det är inte riktigt klart ännu.



På framsidan ser ni pinjonghuset med kullagret för tiltningen och på baksidan en massiv tapp med samma utseende och lager. Det kan kanske tyckas lyxigt med kullager som tiltlagring men de är tätade och glappfria till skillnad mot om jag satt dit någon form av bussning, så jag tyckte det blev bättre. Det blir lite större än bussning men det är det värt tycker jag.



Dit med navreduktionerna:





Och hjulflänsen:



Fälghalvan:



Och hela hjulet med däck:





Avslutningsvis en bild på den färdiga framaxeln:



Innehållet i framaxeln sitter där och är smort med långtrådigt fett (fett som inte "lossnar" så lätt och lägger sig där det INTE ska vara). Det som återstår är att sätta dit alla skruvar och lackera. Diffspärr sitter inte i ännu därför att dels vill jag se om det behövs och dels är jag inte helt överens med mig själv om hur den egentligen ska se ut... jag har flera alternativ...

Däcken sitter inte riktigt som de ska på fälgarna eftersom jag inte har distans/vikt inuti, som trycker ut däcksfoten mot fälgens fläns ännu, men det kommer det med <happy>.

Härnäst ska jag fräsa lagerhusen för bakaxelns tiltning och borra fästhålen i bakramen så går det att montera dit både fram och bakaxel i chassiet och "provköra" <evilgrin>.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Så snyggt, jäklars så kul det måste vara att kunna tillverka så fina delar, kan man ladda ner "GunnarsModellKunskapsApp" någonstans?  lol

Ellis

Riktigt snyggt....åter igen!  [worthy]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Wow, en fröjd för ögat  <tumb>, det måste det vara roligt att kunna tillverka precis allt själv särskilt då maskinen är färdig och man vet att man bara har köpt råmaterialet till den.

Ja den där appen som G-Crawler nämde "GunnarsModellKunskapsApp" skulle man vilja ha.  :)
Mvh // John

Ricardo

Jaha, då är mobilen fuktskadad, dregglade ner telefonen när jag såg axlarna du tillverkat...  <drool>  [worthy]
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

#275
Idag har jag fått mer gjort <happy>

Vi börjar med lagerbockarna för bakaxelpendlingen, som jag felaktigt kallat för bakaxeltilt, med monterade lager (61803-2RS, 17x26x5):



Och så här ser det ut när de sitter på axeln...



De sitter skruvade med 4 M4 som synes på nästa bild



Uppochner... +-15grader som på originalet <tumb>





Och rättvänd som sig bör





Sedan har jag oxå hunnit göra växellådshuset. Det är 60x60x37mm:



Och testat hur det blir med diffen och de utgående axlarna till fram- och bakaxlarna





Jag var ju tvungen att se hur det skulle bli med lådan på plats oxå





Eftersom kardanaxeln mellan lådan och bakaxeln blir kort så lutar jag lådan lite bakåt/nedåt för att vinkeländringen i knutarna ska bli lite mindre. På köpet blir den delen av den främre kardanaxeln som syns helt horisontell, som på originalet <tumb>, vilket den inte var innan.

Imorgon söndag ska jag förhoppningsvis hinna göra resterande delar till växellådan, dvs gaveln/locket som motorn sitter på, och lagringen och manöverarmen till diffspärren. Kugghjulen och det andra är ju som ni sett redan gjort, det betyder att jag kanske kan montera ihop hela lådan i morgonkväll <happy>. Nja kanske inte förresten, för de inre axlarna är ju inte gjorda ännu :'(. Kanske skulle göra dem nu då <evilgrin>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

nalle

Det är så vackert att man blir lite våt i ögat!

G-Crawler


e21242

Vill ha begäret bara växer ju mer man tittar i denna tråd.
Nu när du har byggt första maskinen så är det bara att bygga några till för JAG VILL HA EN.......

Snyggt jobbat som bara den.....

boggi

ang målning av maskinen, ska du pulver lacka den kanske?? eller 2komp, du har ev sagt det tidigare i tråden, har då missat det isåfall..håller med dom andra på forumet,grymmt snyggt.. ps ett krossverk till denna skönhet skulle sitta fint, ett framtida bygge eller?? [worthy] <tumb> <tumb>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Mullis

Så skönt härliga bilder som kommer ifrån dig, Gunnar...
Mycket härligt, styrningen kommer du göra dwn hydraulisk eller eldrivet?

Då får vi se den snart på hjulen igen med nästan klar drivlina och en " [play] " Gunnar på bild...  <evilgrin>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#281
Några korta svar bara: Lackeringen blir nog med Volvos originalfärg hoppas jag. En av mina tidigare anställda jobbar numera på Volvo i Braås (dumpersfabriken), så jag hoppas han kan fixa en skvätt åt mig. Pulverlack tror jag inte på, dels problem med riktig kulör (det gäller ju att hitta någon som använder den kulören och som är villig att göra jobbet... Svar nej) dels blir tjockleken alldeles för stor på skiktet.

Styrningen blir med servo som är nedväxlad 5:1, dels för att få kraften 5 ggr större och dels få hastigheten 1/5-del av servots. Har ni sett en riktig lastare svänga fullt åt ena hållet på 0,15 sekunder <evilgrin>. Även denna rörelse ska vara så verklighetstrogen som möjligt <tumb>
Så här blir det:



Servopotentiometern är urplockad och placerad ovanpå istället, likaså är det fysiska rotationsstoppet i servot borttaget. Servoaxeln kan nu snurra hur många varv som helst... Konstruktionen är redan gjord och funkar perfekt <tumb>.
Men det blir förstås cylinderattrapper oxå, så det ser riktigt ut.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Aha! Du har pillat på det redan. Sitter poten rakt över vridaxeln så den känner av när framdelen svängs mot bakdelen. Så är det jag tycker att ser ut som...   <tumb>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

@Mullis: Ja så är det och så måste det ju vara om man inte av någon mystisk anledning har utväxling till poten oxå. En sådan mystisk anledning skulle, i mitt fall, kunna vara att ett normalt servo har +-60 graders rörelse men i lastaren är rörelsen +-37 grader. Denna skillnad ska jag dock ta hand om i sändaren genom att begränsa rörelsen elektroniskt <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#284
Lite mer växellåda...

Så här såg det ju ut i Cad:



Och nu är de flesta bitarna i lådan klara och jag provmonterar. Först 3 bilder på mellanaxeln i olika stadier:







Ingående delar i primäraxeln ser ut så här:



Och ihopsatt med motor:





Allt utom motorn monterat på "locket" till lådan:





Och det passar och snurrar lätt som det var tänkt <happy>.

Det som återstår, innan lådan kan monteras slutgiltigt, är de 4 medbringartapparna som saknas i biten som skjuts mellan de båda kugghjulen med 4 småhål (se bilden på primäraxeln några bilder ovan). Därefter pressa dit denna medbringare i kopplingsoket. Dragstängerna för oket och några distanser på axlarna saknas oxå.

Nu ska jag ner i källaren och försöka göra medbringartapparna Ø2x9, med konade ändar för att de lättare ska äntra i hålen i kugghjulen <evilgrin>. Så små detaljer är jag inte speciellt förtjust i...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar