VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Javisst är det trevligt att däcken "rullar på", men någon direkt börda har det inte varit, för problemlösning har hela mitt yrkesliv varit fullt av. Jag tycker det är roligt att så småningom lyckas, hade det gått som på räls hade jag nog inte trivts. Det var ju i grund och botten problemlösning och hand/maskinarbete som gjorde att det blev "från scratch" <evilgrin>.

Jag gissar att första provkörning med motor dröjer någon månad eller två... det beror på lust och hur många utmaningar jag stöter på. Jag har aldrig trivts med tidsscheman som måste följas, därför är det underbart att vara pensionär  [coffe]. Det får hellre ta tid och jag blir nöjd  <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Snyggt <drool> Snart dax att tillverka skopan <happy>

Jag snackade lite med vår hjullastar kille på jobbet han kör en L70.

Tydligen så har dom fyllt 350L vatten i vardera bakhjul för extra vikt samt så har han ett specialdrag bak som väger 300kg också.

En sak som jag tycker är coolt på hans maskin så sitter det så han kan rotera redskapet 10-15 grader åt vardera håll.

Gunnar

Skopan ja, det skulle ju göra mycket till utseendet och den är ju ritad men det som hindrar mig, har jag nog nämnt, är att jag inte kunnat bestämma mig för hur redskapsfästet ska se ut. Och nu kommer du Ampen och krånglar till det ännu mer: Du får förklara "rotera redskapet 10-15 grader åt vardera hållet" mera så jag kan integrera det i fästet (om det faller mig i smaken <tumb>). Jag har ju förberett för 2 extra hydrauliska funktioner "efter" redskapsfästet. Alltså, en bild säger mer än 1000 ord, så du kanske kan ta en eller två <poke>, så slipper du skriva så mycket  <evilgrin>.
MVH /Gunnar

Gunnar

MVH /Gunnar

MrLinds

Knäpper lite bilder i morgon,
Det kanske inte är så vanligt med tilt på en sådan stor maskin som du bygger?

G-Crawler

Bara en fråga om någon vet, har man ett tiltande fäste på en så pass stor maskin som 220 ändå är? Bara en tanke som slog mig.

Ser fint ut nu Gunnar!  <tumb>

scania4ever

tilt fäste är använbarast på L60 och L70 som går på justerings jobb.

MrLinds

Mm 220 är väl egentligen en ren lastmaskin. 

Iccccie

Gunnar!!!

Alltså det här bygget!! Vilken kvalité !!!!  <wow>   Däcken ser riktigt bra ut!

boggi

gör ett rent redskapsfäste, med hydralik till låssprintarna.(tilten används mest till pallhantering och planering av grus) bygg  tilten ihop med gafflarna isåfall, det är ju där som den kommer till nytta, en bergskopa (spets) med tre tänder i mitten o urtagna sidor..  <tumb>
Gunnar jag har tittat mycket på din tråd o instämmer med dom andra..SNYGGT.. gillar skarpt dina "svetsar" <tumb> <tumb> <hands> <hands>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Gunnar

Jo, jag vet oxå att detta är en stor maskin och att man inte brukar ha redskapsfäste/växlare på dem, men ÄVEN OM det är så så vore det ju roligare om man kunde byta skopan mot något annat... men tilt är kanske att gå över gränsen :-\. Så jag böjer mig för majoritetens åsikter och stannar vid bara själva redskapsfästet. Jag skulle ju så gärna vilja kunna byta till en sån där stor timmergrip de har på stora sågverk... man får väl fantisera <happy>.

Så får det bli, men jag lovar inte att inte ändra mig  <evilgrin>. Vad skulle man annars kunna hänga dit förutom olika skopor??

Från början var faktiskt detta en L60F som en av mina kunder har, och som jag fotograferade för att ha som förebild. Det var av bilddatumet att döma den 28/12 2009 <happy>. Men sen tittar man i broschyrer och på nätet och så småningom hade den vuxit till en 220. Fan... den måste ju nå över flakkanten på en riktig lastbil, inte nån liten pickup  [vogel].
MVH /Gunnar

Ricardo

Timmergrip låter kul, då kan du köra ut till vedförrådet o hämta några vedklabbar och köra in dom till kaminen... <happy>
Eller varför inte en plog?
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Vedklabbarna till öppna spisen har jag i källaren, källartrappen blir LITE för mycket för lastaren. För övrigt har vi bergvärme i kåken, den bästa investering jag någonsin gjort <tumb>. Men plog måste det ju bli... varför tänkte jag inte på det... ålder kanske  <beer>
MVH /Gunnar

G-Crawler

Ja, självklart tycker jag du ska ha redskapsfäste, kul att byta redskap ju! :)

Ja timmergrip är ju coolt, sen gafflar, plog av något slag.

Ja bergvärme måste ju vara det mest överlägsna värmekällan, vi har haft på jobbet i snart 10år och det bara rullar på, inte behövt röra nått egentligen, nån inställning i början bara, smart val!  <tumb>