VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

@scaniavabis: Jag har kommenterat allt det där innan, det är inte kommersiell tillverkning av riktiga bildäck jag håller på med  <megamad>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Har du text på båda sidorna av däcket?
Tycker det blev grymt snyggt och för att vara det första är det otroligt med bara 1 defekt.
Bra förarbete med andra ord <tumb>

Ser fram i mot att se det monterat.

scaniavabisl56

gunnar menar inget illa på både  trelleborgs  gummi och tp som gör tandborstar mm där man använder sig av olika material för att fylla en gjut form gör de så och vet nog att detta inte är i den skalan men då man försöker ge tips då man har en viss Erfarenhet i den typ av gjutning skal jag inte störa dig mer

swerecon

Imponerande resultat gunnar. En liten defekt kan man leva med vid ett första försök.
Hur blev känslan i gummit, tror du att du får till lite "tyngd känsla" på maskinen?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

thf uppsala

Helt fantastiskt att följa vad du sysslar med man kan inte säga annat än  <wow>

Thomsson

Otroligt kul att följa ditt bygge,att du även visar att det inte alltid går som det är tänkt men korrigerar gör det bara extra intressant. <tumb>


Gunnar

#201
Då har jag fått ur kärnan ur däcket, men det var värre än med det provet jag tidigare visat. Diskmedel, ömma fingrar och en del ej tryckbara ord, men det gick i alla fall. Så här ser det ut monterat på framaxeln:



Utan belastning:



Med 4kg belastning:



Så såg belastningen ut:


En till med belastning:



Till vänster med och till höger utan 4kg:



Här blev det tvärtom: till vänster utan och till höger med 4kg:




Som jag tidigare skrivit så får det nog bli barlast i däcken, men annars tror jag materieltjocklekarna blev rätt lagom. Man ser ju att däcket plattas till och blir bredare mot marken och med barlast blir det nog verklighetstroget <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Citat från: Ampen skrivet  8 december 2012 kl. 12:09:45
Har du text på båda sidorna av däcket?
Tycker det blev grymt snyggt och för att vara det första är det otroligt med bara 1 defekt.
Bra förarbete med andra ord <tumb>

Ser fram i mot att se det monterat.

Jaha då har du sett det monterat nu då :), men för att svara på dina frågor så är det text på båda sidor, och det är faktiskt inte bara en defekt utan ett par tre till :(.
Men det löser sig förhoppningsvis <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Ser väldigt bra ut!  <hands>

Sedan när du har fullast i skopan så bakdelen nästan lättar kommer dom nog tryckas ihop lagom!  <happy>
Mvh, Olof!

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Jäklars så fint! Gött och se dom där lurka upp jorden lite sen! :)

Vad fyller du dom med sen?

swerecon

Ser bra ut. Gillar att tyngden syns på däcken.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

#207
Citat från: Gunnar skrivet 12 september 2012 kl. 21:53:51
Det går ju åt 8 halvor till 4 hjul, och jag gör alltid en eller annan i reserv, om man skulle göra något misstag  <happy>.

Av denna bild framgår att jag tänkt ha "fyllning" i hjulen. OM (????) det går att kränga däcket över en så stor bit som visas på bilden så ska jag göra det, annars får den ju bli mindre i diameter. Meningen är att däckfoten ska bli klämd mellan fälgen och klumpen i mitten. Om den kan se ut som den är ritad och jag gör den av ett ämnesrör så kommer den att väga 1,9kg vilket nog vore alldeles utmärkt i varje hjul. Vi får väl se vad däcket tål i krängningsavseende. Det material jag ska skaffa ska tåla en förlängning (deformation) på cirka 500%, så det borde ju kunna gå  8).


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Ahh, har ju läst hela tråden, jaja mycket skrivet i den så svårt att minnas allt! :)

Det ser ut som en bra lösning om det går vägen!

Gunnar

#209
Det går  <happy> eftersom jag nu vet att kärnan gick att få ur så måste ju en mindre detalj, vikten, gå att få dit <evilgrin> eller hur!?

När detta skrevs hade jag ju inte ens beställt gummit, och jag visste inte om jag skulle bli tvungen att krångla till det med en kärna som skulle gå att dela och plocka ur del för del. Men som sagt och gjort, det gick ju...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar