VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

Jag kopierar mitt svar från lite högre upp på sidan:

@Iccccie: Huvudsakligen för centreringen. Det går visserligen att fixa oprofessionellt genom att placera ventilen på vridningsaxeln, men det tilltalar mig inte så det blir "mekaniskt" till att börja med åtminstone. Med hydraulisk styrning blir mixningen av kanaler ännu krångligare om man inte accepterar att oljeflödet till andra förbrukare minskar när man svänger. Jag har ju redan nu räknat med 2 pumpar på samma axel för att inte lyft och tilt av skopan ska påverka varandra <evilgrin>. Lyft och tilt får alltså varsin pump, och sedan får jag se vilka extrafunktioner som hamnar på den ena eller andra pumpen oxå <tumb>.

För övrigt är ju servot både inköpt och moddat redan. Det är bara pot-fästet kvar och det pillar jag med nu. <tumb>. Jag väljer som bekant inte de enklaste vägarna utan de som, av en eller annan anledning, tilltalar mig  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler


Gunnar

#302
Som ni märkt har jag inte lagt upp något på ett tag... men nu kommer det lite <tumb>

Dels har jag grubblat på vilken radio jag ska skaffa och hur servon mm mm ska placeras i lastaren, dels har jag ändrat diffspärrlösningen till en förhoppningsvis bättre än min tidigare.

Vi börjar med diffspärren som nu är typ klokoppling med vajermanöver istället för den hydrauliska jag hade ritat förut. Så här ser delarna ut:













Och så här ska det bli när det är monterat i maskinen:





Byglarna med de 4 jacken är för att fästa ytterkabeln i, och sedan fortsätter förstås vajern fram till manöverarmen.

Sedan har jag ett par bilder på hur "installationen" av servon mm kan tänkas bli... Först en bild så ni kan orientera er <tumb>:



Med borttagen sida och motorhuv:



Hela utrymmet bakom bakaxeln ska bli hydraultank med hydraulpumpen skymtande bakom ventilpaketet.
Längst till höger, ovanpå motvikten, har jag ritat dit Coronas 14-kanalare om jag nu fastnar för Robbes FX20 eller FX30. Har inte bestämt mig ännu.

Växellådan har kompletterats med ytterligare ett servo för diffspärrarna i fram- och bakaxel. Jag spärrar dem samtidigt  men fördelningslådan blir ju separat.



Och så rundar vi av med hur det ser ut inuti framvagnen där man ser dels framaxeln med den nya diffspärren och dels kardanaxeln med sitt stödlager.



Det kommer att bli trångt härinne för det är massor med slangar som kommer in hit. Inte bara de till lyft och tilt utan oxå de till redskapsfästet och reserv till ett redskap... Vi får se hur det går...

Nu får det bli en kvällsmacka och därefter en god bok innan sömnen förbereder mig på en ny dag <happy>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#303
Lite nytt, inte så mycket men jag har svårt att släppa ett problem och fortsätta med något annat innan det första är löst :-\

Först ett par bilder på undersidan som den ser ut just nu:







Fjädern som syns på bilden ovan trycker manöverarmen så att spärren aktiveras när den vridit sig så mycket att klokopplingen kan gå i ingrepp, men när man/servot drar i vajern, som bilden visar nu, så läggs spärren ur "med våld". Det funkar perfekt <tumb>.

Hursomhelst så är axlarna funktionsdugliga och monterade så det går att köra mackapären, och då kommer ju problemet jag strulat en del med: mitt fartreglage (det är ju en outrunner jag har) funkar ju som (antar jag) era gör nämligen farkosten står stilla med spaken i mittläget och det gillar INTE jag. Jag vill INTE att maskinen börjar backa om jag råkar dra spaken lite för långt tillbaka. Alltså vill jag ha fram/back skiljt från denna spak... för övrigt är det så att fartreglaget "hänger sig" om man passerar stopp för fort... och det är inte speciellt fort heller.

Problemet består då i att skilja gasreglaget från fram/back. Enkelt kan man tycka... det borde ju finnas någon elektronisk grej som fixar detta, och det kanske det gör men jag har inte hittat någon sådan. Alltså tänkte jag att det kan väl inte vara så märkvärdigt att göra en elektronisk själv, men det är det därför att fartreglaget får ju signaler tillbaka från motorn och dessa signaler kan inte passera någon elektronik mellan fartreglage och motor :'(. Är ni med? Alltså får det bli en mekanisk lösning, exvis ett relä som växlar 2 faser. Även detta visar sig inte vara helt enkelt för då skulle man behöva en multiswitch till radion för att kunna få en utgång i mottagaren att driva reläet. Och sedan ska man leta rätt på ett lämpligt relä. Alltså, i vanlig ordning, får man hitta på något själv och då blev det så här <tumb>:







Dvs ett servo får driva en omkopplare och så här ser det ut i verkligheten, dock inte på rätt ställe i maskinen:





Det funkar bra även om det kanske inte var det bästa jag gjort... Nu manövrerar jag det med en 3-lägesbrytare på sändaren. Det är ju brorsans anläggning jag snyltar på än så länge och i den finns inte multiswitch ännu så där har vi snott en av propkanalerna och ersatt denna spakrörelse med 3-lägesbrytaren. På denna brytare har vi lött in 2 motstånd vardera på den ordinarie potens halva värde, och därmed har vi fått 3 exakta lägen på servot och då förstår ni precis hur min omkopplare funkar <happy>. Utöver detta ska vi nu försöka förregla så att man inte kan slå fram/back utan att "hastighetsspaken" står i stoppläget, dvs helt mot mig.
Vad jag oxå ville ha var att mellan stopp och fullgas skulle det vara HELA spakrörelsen och inte som förut bara halva fram och halva back.

Nu har jag styrning på höger spak och gas på vänster, men hur  [angry] styr jag då skoprörelserna samtidigt som maskinen går sakta framåt? Alltså provade jag att flytta gasen till högerspaken oxå för att känna hur det kändes att både styra och gasa med höger tumme. Inte färdigtestat därför att den spaken är återfjädrande och gasen råkade vara från mittläget och MOT mig, så det blir till att ändra och prova igen.
På vänstersidan funderar jag på Actros idé från en tråd på RSB där han och swerecon pratar om navystick:



Den ena spaken till lyft den andra till tilt.

Så nu undrar jag i första hand hur ni som har hjullastare styr det, och i andra hand om någon har en briljant idé om att så här ska det naturligtvis funka <happy>

O.S.A <happy> Om svar anhålles.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Finurligt värre måste jag säga. Själv har jag inte uppfattat problematiken med att köra med bara stickorna faktiskt.
Jag har fram/back och tilt på skopan på högra stickan, höger/vänster och Höj/sänk på vänstra stickan.

Det problem du hade med att den reagerade lite häftigt eller tidigt från mittenläget som du löst med en omkopplare, hade det inte funkat att bara lägga lite expo på den kanalen på sändaren?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Jag hade nog föredragit att ha fram/back på samma sticka utan omkopplare, för när man kör hjullastare blir det mycket framåt/bakåt/framåt. Jobbigt att behöva slå om en brytare varje gång.
Men det är min åsikt  :P
Mvh, Olof!

Gunnar

Nu har jag för första gången varit ute och kört i trädgården och det var ju skoj <evilgrin>. Inte riktigt som en crawler men inte så tokigt ändå, jag får be brorsan ta en liten film efter jobbet. Det man kan konstatera är att diffspärrar är nödvändigt även mellan fram och bakaxlar. Jag har ju diffspärr på alla 3 ställena men mellan fram och bakaxeln är den inte "ansluten" till servot ännu så det gick att köra fast i snön med framhjulen spinnande och bakhjulen stilla.

Möjligen ska/kan jag prova med dels ett distinkt mittläge på gasspaken (det är det inte nu) och dels, som du säger swerecon, lite expo på spaken. Får kolla med brorsan om det går på FC16B&T som vi använder nu. Annars hade jag nog tänkt komplettera stickan med en integrerad frambackopplare antingen som Robbe original eller som på Spectrum DX10:an. Min separata 3-lägesbrytare var/är en tillfällig lösning. Man ska nog inte behöva ta handen från stickan, nej <tumb>.

Men fortfarande känns skopmanövern oklar... jag tycker inte man ska behöva tänka vänster/höger för en lyftrörelse utan det ska vara som exvis med navystickan fast jag misstänker att det inte är så lätt för en pensionär att lära sig koordinera dessa rörelser så att det ser naturligt ut [vogel]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Låter som du haft en trevlig upplevelse i trädgården <tumb>

Ja, borde gå att lägga expo på den, har haft en sån radio själv men utforskade aldrig den delen tyvärr.

Ett annat alternativ är ju att du lägger fram/back och styrning på samma sticka och upp/ner, skopa upp/ner på en sticka. Kanske lättare att lära sig  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

#308
Ja det var så jag testade men spakfunktionen var ju tokig. Men jag ska testa att ha hela "körandet" på högerspaken, men ändrad då så att jag får full rörelse på gas och utan återfjädring... eller, tanken slog mig nu, kanske med svag återfjädring till stopp... vi får prova och se.


Från det ena till det andra fick jag just svar från Robbe att det inte finns någon multiswitch till deras FX-serie, den nya serien alltså. Till FX14 och FX18 finns det en men jag vill inte ha en radio som inte tillverkas längre. De bägge senare är ju f.ö 40MHz och jag vill helst ha 2,4GHz.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Ett tips Gunnar, tänk inte så mycket. För min del var det lättare att lära mig när man slutade tänka "höger upp vänster ner", bara kolla vad maskinen gör och dra i spakarna tills det blir rätt. Efter ett tag så sitter det där, ibland kommer det tillbaka att "vilket håll var det nu på spaken" och då blir det oftast fel :(
Hjullastaren var inte så farlig men grävmaskinen där man skulle vilja ha tre spakar framåt/bakåt har jag haft problem med. Det krävs övning och man börjar fatta hur det fungerar ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rille

Bilderna fungerar inte för mig? Bara Photobuckets logga.

Gunnar

#311
Nej jag misstänkte att det skulle skita sig med bilderna [angry]. Jag ser dem inte heller.

Det beror på att PB har ändrat sin site eller hur man nu ska uttrycka det. Detta gjorde att de senaste 20-25 bilderna hade hamnat i fel bibliotek hos dem. Jag tvekade om jag skulle flytta dem för jag misstänkte vad som skulle hända. Men jag provade med en bild och det verkade funka när jag gick tillbaka till min tråd och kollade, så jag flyttade resten och då blev det som det blev [conf].

Det konstiga är att detta gjorde jag EFTER mitt senaste inlägg, men de som tittade i min tråd igår såg uppenbarligen bilderna eftersom de kommenterat dem...

Jag ska försöka rätta till det under dagen så du/ni får kika in ikväll igen <tumb>


Jag tror det funkar med bilderna nu <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rune Gustafsson

 <happy> Hej Gunnar. Måste bara uttrycka min beundran för Ditt arbete. Du är ju fantastisk. Vi finns ju ganska nära varandra (Vänersborg) så det kanske blir möjlighet att kika på underverket. Tänkte boka tid med Dig att Du bara fortsätter med en bandgrävare till mig när Volvon är klar. Behöver inte vara klar före midsommar  <hands> Jag slant ju bara in på detta ämnet med skalamaskiner när jag såg en bandgrävare på ett filmklipp. Visste inte att dessa maskiner fanns. Nu spara jag på alla sätt för att kunna köpa en byggsats till en grävare. Ibland känns det som att stora pojkar inte får leka.....men alla Ni på forumet har snabbt tagit bort dessa dumma tankar. Keep On !

Anders

Hej Gunnar. Påen riktig hjullastare är det ganska vanlig med spakstyrning som sitter i vänster armstöd, där finns också en trelägesbrytare som manövrerar fram, back och neutral i växellådan. På Volvos hullastare sitter det oftast en spak för varje hydraulfunktion på höger sida. Spaken längst till höger är skopa upp och ner, nästa spak mot dig är tilt av skopa och sen finns det oftast en eller två spakar till mot dig för extrafunktioner så som högtippande skopa och timmergrip.

På Ljungbymaskin är det vanligt med en joystick för att manövrera skopan. Då är skopa ner och upp framåt och bakåt på joysticken och tömmer skopan gör du med joysticken du åt höger och tiltar upp skopan gör du med joysticken åt vänster mot dig. Extrafunktioner styrs med spakar framåt/bakåt.

Det är lite ovant att köra en Ljungbymaskin med joystick till skopan om man är van att köra Volvo men man kommer väldigt snabbt in i det.

Jag ser fram emot en film på de första provkörningarna  <hands>

/Anders
/Anders

Rille

Ja bilderna finns på sin plats igen :)