Ang mottagare

Startat av hemimolle123, 24 augusti 2015 kl. 19:04:19

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

hemimolle123

Hejsan MÅSTE man ha ett batteri till Mottagaren? Är det därför jag inte får igång min ?? den kan bli bindad och den lyser rött , men måste jag alltså ha ett batteri för just mottagaren? För i en tidigare tråd skrev jag att jag inte får nån respons från radion när jag rör spakarna , fast jag bindat dom samman.

Glad om nån kan svara av er kunniga ;) mvh Hemimolle

hemimolle123

Kan tilläga att jag har denna ESC , https://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-runner-reverse-v20/details/

Och hört talats om B.E.C , Har denna det ? Eller hur är detta  [cranky]  [cranky]

Droors

nu är ju det där ett fartreglage för bil men kanske inte gör nån skillnad.
Man sätter fartreglaget i mottagaren och då får mottagaren ström. borde inte vara några problem.
Vissa mottagare lyser och andra inte så :)

Gunnar

Först: det är lättare att följa och svara dig om du håller dig i samma tråd...

Men naturligtvis måste mottagaren få ström, men det har den ju uppenbarligen fått eftersom du lyckats binda den till sändaren... eller hur <tumb>. Sen är jag lite tveksam till att den verkligen har bundit eftersom du skriver att dioden lyser rött. På min, som ju är Graupner, lyser dioden rött när mottagaren har ström men INTE (av någon anledning) har bundit. Så fort den bundit lyser min diod grönt, vilket ju verkar logiskt att även din gör.
När jag läser i dina trådar får jag intrycket (ursäkta, det är inget illa menat) att du inte läst bruksanvisningarna ordentligt. Jag erkänner utan omsvep att jag haft svårt att förstå hur man programmerar MIN anläggning men med mycket läsande och en del provande så har jag lite kläm på det.

Om du inte lyckas fixa detta själv så har du nog ingen annan utväg än att åka iväg till någon som kan och vill hjälpa dig. För rätt person är det nog inte så märkvärdigt, men det verkar ju inte gå något vidare på det sätt du gör dvs via detta forum... tyvärr.

Hoppas det löser sig! <tumb>

Jag såg att du skrivit medan jag svarar...

B.E.C står för Battery eliminating circuit dvs på svenska batterielimineringskrets dvs du kopplar ditt enda batteri till fartreglaget och mottagaren får sin ström från denna krets som alltså är integrerad i fartreglaget. Det fartreglaget du länkar till har B.E.C står det ju. Det bör alltså fungera och något extra batteri till mottagaren behövs INTE. Däremot kanske det blir problem med att den låga ström (bara 1A) som B.E.C-en orkar ge inte räcker till alla servon osv, men det kanske någon annan kan svara dig på. Det KAN eventuellt innebära att du måste skaffa en separat krets som kopplas direkt till ditt batteri och som orkar ge lite högre ström... och OM så är fallet så ska du absolut INTE använda fartreglagets B.E.C utan bara den nya som jag beskrev, annars är risken stor att du förstör både fartreglaget och den separata kretsen och det vore ju synd.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

hemimolle123

Tack för det ! Men det är så här att just den här mottagaren blinkar rött när den inte är bunden med sändaren , den blir ett konstant rött sken när jag binder den samman med radion så det är de ju inga problem med .

Ingen bruksanvisning kommer till Turningy 9x vilket var dåligt tyvärr så jag är ute på egen hand här , det är därför jag behöver all hjälp jag kan få .
Men då vet jag ju att min esc har B.E.C och den ska fungera? så vad är då problemet ... , Jag ska dock ner till Nordic trophy och hörde att några ska ner dit härifrån forumet också , ska försöka ta med min bil och dosa osv. få se om nån klurig typ där kanske kan stå till tjänst hehe.

Tackar Gunnar och Doors För att ni försöker hjälpa iallafall :) Och detta fartreglage vart jag rekommenderad av en kille på Rcequipment här i sverige att skaffa till min lastbil :) .

swerecon

Frågan är vad du har för motor i din bil? Fartreglaget är ju för en borstlös motor.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Citat från: hemimolle123 skrivet 24 augusti 2015 kl. 21:17:05
Och detta fartreglage vart jag rekommenderad av en kille på Rcequipment här i sverige att skaffa till min lastbil :) .


Vilken usel rekommendation, det ESC:et har inte i en lastbil att göra. Jo om man vill bygga en racetruck, då kan det funka...


Citat från: swerecon skrivet 24 augusti 2015 kl. 21:21:03
Frågan är vad du har för motor i din bil? Fartreglaget är ju för en borstlös motor.


Nja swerecon räkna kablarna, det ligger i fel kategori på hemsidan  :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

hemimolle123

Motorn är iaf tamiyas orginal motor , scania highline 620 ,

Jasså Actros ! Hmmm jaja :/ 

Jaa alltså kablarna har jag lyckats satt i korrekt iaf men den vill ändå inte röra en fena :/

swerecon

Citat från: Actros861 skrivet 24 augusti 2015 kl. 21:26:25

Nja swerecon räkna kablarna, det ligger i fel kategori på hemsidan  :P


Rätt, kollade bara på kategorin  [banghead]

Har du kollat med ett servo att du har rätt kanal på mottagaren som motsvarar stickan på radion? Fartreglaget skall ju vara självlärande.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

hemimolle123

Jag har testat bytt kanal på mottagaren lite (flyttat runt esc) men är rätt så säker att den ska vara på kanal 3 , Hmmmm kan vara detta , vad menar du med motsvarar stickan på radion ? det kan du få berätta lite mer om hur man gör och vad de är ! :D tack så mycket

swerecon

#10
Koppla in ett servo i mottagaren, när du rör stickan på sändaren så skall servot röra sig, där kopplar du sen in fartreglagets servokontakt. Antingen strömsätter du mottagaren externt medan du gör detta eller kopplar in fartreglaget på en kanal med högsta numret/kanalplats, kanske finns det en ingång märkt batt, sätt den där då.

Om jag inte är helt fel på det så tror jag att kanal 3 på mottagaren är vänstra stickan vänster/höger om du har valt Mode2.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

hemimolle123

Hmmm får den fortfarande inte att röra en fena :( Gud så jobbigt ..

swerecon

Har du testat med ett servo så du har rätt kanal? Alltså fått ett servo att röra sig när du rör gasen?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

hemimolle123

Ingen respons alls , har testat flyttat runt fartreglaget på 1-4 kanaler , när jag sätter på 5 och uppåt så får den ingenström mottagaren alltså ,  så det ska vara antingen 1,2,3,4 för fartreg. men inget tyvärr :(

Gunnar

Detta leder nog inte så långt... börja med systematisk felsökning istället <tumb>

1 Du har ställt sändaren i mode 2 skriver du. Det betyder såvitt jag kan se gas på vänster sticka. Låt det vara så.

2 Koppla in batteriet på rätt sladd på fart reglaget, så du kan få spänning till mottagaren. Strunta i att koppla in motorn ännu.
  Med sändaren påslagen och batteriet till fartreglaget ochså anslutet och påslaget så bör mottagarens diod lysa och bekräfta att den delen funkar.

3 Anslut ett servo direkt i någon av de fyra lägsta kanalerna på mottagaren, förslagsvis nr 1
OBSERVERA!!!! Servosladden kan med lite våld vändas fel och då funkar inget. Risken för detta (felvänd kontakt) är störst med JR-kontakter som känns igen på att det är små faser på ena sidan av kontakten (Futaba har en liten vinge som sticker ut i ena kanten och är betydligt svårare att sätta fel). Inget går sönder om man råkar vända fel men, som sagt, inget fungerar heller då. KOLLA NOGA på "kontakthålen" i mottagaren så det blir rätt.

4 Rör en spak i taget åt alla fyra hållen... rörde sig servot, om inte försök med den andra spaken... hände det något?
  Om det inte hände något så flytta servot till mottagarens kanal 2 och gör om ovanstående. Om inget händer så kan du likaväl flytta servot och testa alla mottagarkanalerna på samma sätt, fast jag tror inte det hjälper...

5 Prova med ett annat servo för att utesluta att det är servot det råkar vara fel på.

6 Om ovanstående prov visar att den delen funkar så ska du nu ochså kunna säga vilken kanal på mottagaren (vilket servouttag) som hör till gasspaken, och då är det förstås här som fartreglaget ska anslutas. Kolla igen om du inte är säker!

7 Anslut motorn och kolla om den går när du för spaken framåt eller bakåt.

Svara på vad dessa prov gav så kan förhoppningsvis någon fortsätta att hjälpa dig. Trial and error är sällan en bra väg att lösa problem, man ska vara systematisk om inte annat för att man lär sig hur systemet fungerar och det har man glädje av längre fram när/om man vill ändra på något.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar