AT&E CAT 966G (Wedico)

Startat av Actros861, 26 augusti 2012 kl. 22:43:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Citat från: Actros861 skrivet  9 oktober 2012 kl. 06:49:32


Gillade inte alls lösningen med SMX:en upphängd med stripes under ventilen, så detta har jag funderat på ett tag och så kom jag på att det finns ju lite plats i framvagnen. Mätte lite och kunde konstatera att den skulle få plats <hands> Men inget är ju så enkelt som man tror. Modulen var c:a 1cm för bred för hålet, vad gör man då?? Galen som jag är så tog jag helt enkelt bort krympfilmen runt den delade den i tre delar och lyckades till slut att få dit den, det var inte enkelt på något vis alls.

Så här ser i alla fall SMX:en ut när man delar den om nu någon mer än jag som undrat över det :P
Nedre kretskortet.



Ovansidan av övre kortet.



Undersidan av övre kortet.



Här ligger den till slut på plats i framvagnen, som ni ser fick jag göra hålet lite större för att kunna skjuta in det översta kretskortet ovanpå det nedre. Det var helt omöjligt att få in hela modulen på en gång och det övre kortet gick inte att få in den sista biten då kabelkontakten tog emot stiften som håller ihop övre och undre delen. Anledningen till att kontakten tog i var att jag fick vinkla in kortet.



Detta är taget från mitten av maskinen, sladdarna går ut i midjan.



Så efter ett antal timmar börjar maskinen ta form igen  <tumb>



Maskinen har också fått en ny förare :) Hoppas denna fungerar bättre än den förra...

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Du är tokig lol
Hoppas du isolerade smx med något så den inte ligger och gnugar mot plåten i botten.

Eirike93

Citat från: Ampen skrivet 20 oktober 2012 kl. 06:40:32
Du är tokig lol
Hoppas du isolerade smx med något så den inte ligger och gnugar mot plåten i botten.

+10 lol

Hoppas inte den plattan där det står "SMX" på är en alu-platta?
Isf hade den väl kylfunktion? <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SWE IROC

Ja här sitter det inte löst på nått sätt.  <wow>

Som dom andra säger, hoppas du isolerat både under och i mellan kretskorten så det inte blir några
ovälkomna överraskningar  :o.

Nya piloten Jim eller va han nu heter måste ha varselkläder eller i varjefall en väst på sig, annars blir det böter om dom kommer och kollar honom på arbetsplatsen.  [laugh]
Mvh // John

Thomsson

Ja de e friska tag Actros <tumb>

Actros861

Citat från: Ampen skrivet 20 oktober 2012 kl. 06:40:32
Du är tokig lol
Hoppas du isolerade smx med något så den inte ligger och gnugar mot plåten i botten.

Tänker inte säga emot dig [laugh]

Japp det ligger en isolering på undersidan av det nedre kortet redan från början sen la jag 1mm dubbelhäftande också  <tumb>

Citat från: Eirike93 skrivet 20 oktober 2012 kl. 09:34:26

+10 lol

Hoppas inte den plattan där det står "SMX" på är en alu-platta?
Isf hade den väl kylfunktion? <poke>

Det är en alu-platta som funkar som kylfläns så du är på rätt spår. Kan meddela att den blev grisvarm utan den plattan...

Citat från: SWE IROC skrivet 20 oktober 2012 kl. 11:43:37
Ja här sitter det inte löst på nått sätt.  <wow>

Som dom andra säger, hoppas du isolerat både under och i mellan kretskorten så det inte blir några
ovälkomna överraskningar  :o.

Nya piloten Jim eller va han nu heter måste ha varselkläder eller i varjefall en väst på sig, annars blir det böter om dom kommer och kollar honom på arbetsplatsen.  [laugh]

Ja vad han heter har jag ingen aning om men vi kan kala honom Jim ;)
Varselkläder kommer  <tumb>

Citat från: Thomsson skrivet 20 oktober 2012 kl. 16:24:18
Ja de e friska tag Actros <tumb>

Provar man inte får man ju inte veta vad som funkar lol

Kylflänsen var ett måste så de lyckades jag pilla in den, så nu är det fullt där också :P



Film med provkörning, vid 3:45 flyttar jag kameran så skruva INTE upp för mycket. Det blev betydligt högre på filmen än vad jag räknat med  >:(

Wedico CAT 966G

En med ljudmodulen också ;)

Wedico CAT 966G
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Nalle T

Med vänlig hälsning,
Nalle

Pågående projekt  Scania R470

Actros861

Ett par bilder på hur axlarna ser ut inuti. Det blev inte de bästa bilderna, allt fett i axeln gjorde att det inte var helt enkelt att ta bra bilder. Hoppas ni ser vad det ska förställa ändå ;)

Så här så då axeln ut ihopsatt och där ser man att den är uppdelad i 5 delar, 3 ringar i mitten och 2 axelbitar. De två ytterst ringarna tog jag inte bort, jag vågade helt enkelt inte eftersom det inte gick lätt :o



Inuti axelbitarna sitter själva nerväxlingen på 15:1.



Diffen med drevet som går ner i planetväxeln.



Båda axelbitarna på plats med diffen i mitten.



Och mittenringen där inkommande drev sitter.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

kul att se, det va lite skillnad mot mina Dinkytoys axlar.  :)
Mvh // John

nitrogen

Hur hög bil kan du lasta med din maskin? Tänkte på typ flisbil? Har  funderingar på en flisbil med Norgemått o bakåttipp, kunde ju vara kul o få lass nån gång  :)

Actros861

Det går inte med vanlig skopa, men det finns en liten tanke på höglyftande skopa som de brukar ha att lasta flisbilar med :)

Carsons tipptrailer är 24cm upp till kanten och det klarar den, men när man tiltar ner skopan så kommer den ganska långt ner i baljan och då töms inte skopan ordentligt. Fast då har man ganska bra lass i trailern också ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Hade ett par bilder till på insidan av axeln :)

Bättre bild på planetväxeln.

.

Så här ser själva drivaxeln ut.

.

.

.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Det lite ovanliga är ju att "navreduktionen" (för det är ju vad det egentligen är) placerats inne vid diffen. Men funktionen blir ju identisk <happy>. De har väl gjort det för att konstruktionen blev enklare för dem antar jag. I verkligheten placeras ju navreduktionen ute i hjulen för att minska vridmomentet i drivaxlarna men i wedicos får man maxmomentet genom hela axeln mellan diffhuset och hjulet. Har förstås ingen betydelse på en modell... <happy> annat än möjligen utseendet.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Ja en lite udda placering, men misstänker också att det är för att det är enklast att ha den där ihop med diffen.
Blev faktiskt lite förvånad när jag öppnade och såg hur det såg ut, trodde bara den var nerväxlad i diffen. Tanken som slog mig var faktiskt "det där är ju som på Gunnars " :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Men det är ju inte som på min, för i min sitter planetväxeln ute i hjulnavet och därmed är det högre varvtal (lägre vridmoment) på axeln ut till hjulet än på din där axeln ut till hjulet ju har samma varvtal som hjulet. Ditt hjul är ju s.a.s. direktkopplat till axeln.

Jag kanske har krånglat till det nu... I vilket fall som helst har ju bägge maskinerna nedväxling mellan diff och hjul. Egentligen är kanske det viktigaste på en riktig maskin att vridmomenten i själva diffen och kronhjul/pinjong ju är mindre och därför inte behöver vara så stora som om det inte fanns utväxling mellan diff och hjul.

Vet du vad det jag nu babblar om kallas? Fackidioti heter det [blah] [conf]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar