truckpuller 3

Startat av Greima_88, 27 mars 2014 kl. 10:38:26

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

På truckpuller3 motorn finns de två + kontaker och 2 - kontakter..
hur ska man koppla dom till m20+ ,

en till plus och en till minus på motorn eller ?

eller ska de va från båda + på motorn till en gul kabel på m20 och båda - till den andra gula ?
eller räcker de med en plus och en minus från motorn?
//Jimmy

swerecon

En + och en -. var noga att få en av varje annars bränner du m20 direkt. Att det finns två är för alternativ beroende hur man får fast motorn. Går motorn åt fel håll sen ändrar du det i programvaran på m20, behöver inte plocka loss och flytta kablarna.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

okej! men det är ingen speciell gul + eller - ska till utan bara att dom är var för sej ? för dom gula ser likadana ut!

sen har jag en till fråga, från SMX så ska man koppla en + och en - till batteriet... men den är ju en liten tvåstiftkontakt monterat på + och -... hur har ni gjort där? klippt bort kontakten eller ska man sätta den lilla tvåstiftkontakten någonstans?

och så kom jag på några frågor till :D hehe,
får mottagaren ström från m20?

På min mottagare en 10 kanalig så finns de två uttag de står port 9/batteri och 10/batteri... kan man kasnke koppla kontakten på från smxen där ? eller är de bättre att koppla smx direkt till batteriet?
oj de blev visst många frågor men..
//Jimmy

swerecon

På m20 spelar det ingen roll med dom gula kablarna.

SMX skall ha ström direkt från batteriet eftersom den skall driva bla högtalarna. Gå in på servonauts hemsida och ladda ner kopplingschema. Kopplar du någon sladd fel funkar ingenting eller du riskerar att bränna ner något.
DU SKALL INTE KLIPPA NÅGONTING NÅGONSTANS. Att det står batt på mottagaren beror på om du skall driva mottagaren med extern ström, alltså 4,5-6V. Mottagaren får ström från din m20. Jag brukar sätta i fler kablar på brukarkontakten man kopplar ihop med batteriet. Sen ansluter jag enheter med hjälp av JST kontakter.

Min rekomendation till dig är att ladda nwr kopplingsschema från servonaut, ligger under alla enheter en pdf eller kanske fick du med en större folder i A4 format med scheman i, beroende på vilka enheter som skall kopplas in. Med varje enhet får du även folder med information som är bra att känna till.

Angående frågan om stift och anslutningar så är det VIKTIGT att du jumprar rätt, dom svarta små bryggorna på enheterna.

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

Okej, tack för alla svaren, mycket hjälpsamt!  <tumb>

Har kollat in alla kopplingscheman  men förstår inte hur man kopplar till batteriet riktigt..då de bara visar att de ska kopplas till batteriet men inte med vilka kontaker

Finns de speciella kablar som har dessa JST ? som går från batteriet ? så jag kan koppla in den där tvåstiftskontakten med + och - från SMX

//Jimmy

Actros861

Bara klipp den kontakten till SMX och koppla in kablarna till batterikontakten :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Kontakten som jag kopplar till batteriet.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

JST kontakt på andra sidan för brukare, tex SMX. BE8-PC, MM4 osv
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

okej! Jag löste de genom att löda på en plus och en minus så de blev som en ykoppling kan man säga.. lite svårförklarat men :) de löste sej iafl :)
//Jimmy