Servonaut mm4

Startat av Greima_88, 20 mars 2014 kl. 00:49:41

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Vad använder ni det till? helljusblink har jag förstått och att man kan använda ett servo på den, men är de bra för något annat ?
Om man vill ha mycket ljus, räcker det inte med M20+ då?  eller är de bara en fördel att ha mm4 också om man vill ha mycket lampor?
lättare att koppla lampor på den så att säga ?
//Jimmy

Actros861

MM4 använder jag till hel, halv och dimljus. Tar man bort en bygling så blir utgång S3 momentan med andra ord så lyser det så länge du håller knappen intryckt på sändaren, dock inte längre än två sekunder för sen aktiveras L4 och du får konstant helljus. Svårt att se på bilden men Halvljuset är kopplat på S2, orange kabel, dimljus på L1, blå kabel. Helljuset på S3 och där ska det vara brun kabel men av någon anledning har det smugit sig in en del andra färger där, jaja byggaren var nog trött eller nått <stup>
Servofunktionerna använder jag inte alls, tycker det är meningslösa funktioner man får men säkert kul om man menar bygga showbil. Likaså använder jag inte heller servofunktionen på M20+ då den inte går att ställa själv. Jag är kanske lite petig men jag vill ha full kontroll på vad servona gör och det ställer jag då in via sändaren :)

Jag tycker att MM4 är ett perfekt komplement till M20+ (även S, E och T20) för att just styra ljuset framåt, M20+ utgångar använder jag sen till markeringsljus runt hela bilen, går ju plocka ut runt 70 ljuspunkter med båda utgångarna aktiverade. Blinkers, back och bromsljus är inte inräknade då, med alla utgångarna på M20+ kan du teoretiskt sätta dit över 200 dioder sen kan du då lägga till c:a 100 till på MM4 :) Det skiljer ingenting i inkopplingen på M20+ och MM4, alla Servonauts moduler fungerar mer eller mindre likadant :)

Manualen till MM4 finns här.
http://www.servonaut.de/shop/media/products/0898448001350922280.pdf
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Greima_88

Tack för ett extremt utförligt svar!! mycket bra förklaring på vad den avänds till :)
jag är lite i valet och kvalet... klarar mej egentligen på bara m20+  men funderade lite på mm4 ifall de kunde vara något bra som har med kopplingar av ljus å göra :)
dock skulle de vara kul att ha blinkfunktionen på ljuset men å andra sidan klarar jag mej utan det också :)
men å andra sidan kostar inte mm4 så himla mycket heller..så jaa..jag får fundera hur jag ska göra :)
//Jimmy

ulooslagg

jag kör parkerings ljus och halvljus på m20+ sedan helljus och dimljus och saftblandarna på mm4

Greima_88

okej ja jag får se hur jag gör :)  <tumb>
//Jimmy