Koppla dioder/positionsljus

Startat av Greima_88, 8 mars 2014 kl. 18:19:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Vad använder ni för storlek på dioder ni sätter som positionsljus/sidomarkeringsljus i sidokjolar etc?
och hur fäster ni dom då dom sitter bara i kablarna så att säga?

Sen hur kopplar man in dom på strömförande kabel? alltså från dioden så är de en plus och minuskabel, men om man vill ha ex 10 positionsljus, hur kopplar man in dom på en strömgivande kabel?  för man måste väll inte dra 10 strömgivande kablar från "batteriet?

helst skulle man vilja ha en grov kabel som går från batteriet till en fördelare som har ex 10 utgående portar så man kan koppla 10 dioder på den fördelaren... så skulle jag vilja ha de som enklast :D
Hade en sån i min personbil som var så att de var en ciggplugg man stoppa i och gick till en fördelare, på den kunde man koppla in typ 4 positionljus om man ville :)

men de finns väll inte till rc lastbilar?

Har beställt Servonaut m20+ och SMX och vad jag förstått finns de "uttag" för positionljus där!

jag är väldig dålig på elektronik så därför jag undrar :)

hoppas någon har lust att förklara lite hur de funkar för en okunnig!
Eller om någon vet någon länk med en guide eller något :)
//Jimmy

MrLinds

Greima_88

jo jag har sett den där men är inte helt 100 på hur man kopplar kablarna i verkligheten så att säga :/
//Jimmy

Greima_88

Och om man har ex 10 positionsljus, var på modulen kopplar man in dom?
då vad jag enligt beskrivningen förstår är alla utgångar upptagna :) eller kopplar man dom direkt på samma kabel som ex halvljus? typ tjuvar ström där eller vad man ska säga
//Jimmy

e21242

Du kan dra en kabel direkt från batteriet via en strömbrytare som du sedan fördelar till de ljus som du vill ha. För positionsljus funkar det utmärkt att göra så. Glöm inte att sätta ett motstånd till varje lampa/diod.

Jag har kopplat det så att när ljuset är på så är bilen kör bar och med ljuset av så går inte bilen att köra.
Jag har alltså en huvudströmbrytare på bilen.
Om lyset lyser på bilen så är den inte avstängd på så sätt så ser jag om jag glömt stänga av den.
Händer ju att man parkerar för att köra något annat fordon.

Detta har jag på alla mina bilar och det är bara positionsljusen som är kopplade så all annan belysning styr jag sedan med sändaren.

Mvh
Håkan

Ellis

Kör du med M20+ så har du även två plusutgångar, sedan tar du minussladden till den port du vill ha belysningen till exempelvis positionsbelysning.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Citat från: Ellis skrivet 10 mars 2014 kl. 19:08:25
Kör du med M20+ så har du även två plusutgångar, sedan tar du minussladden till den port du vill ha belysningen till exempelvis positionsbelysning.

+1
Mvh, Olof!

Greima_88

okej :) smaart där Håkan :) tack för tipset :) kan man koppla flera kablar på en port ? eller är de kanske dumt ?
//Jimmy

swerecon

Koppla hur många kablar du vill, bara dom får plats :) Det viktiga är att du inte överstiger 700mAh per port, räkna 20 mAh per diod som är inkopplad på varje ledning bara, alltså max 35 dioder per port/utgång  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

okej, tack så mycket nu underlätta det mina funderingar väldigt mycket :)
//Jimmy