Extern strömkälla istället för batteri

Startat av Digger, 29 december 2023 kl. 21:29:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Digger

Hej och :D  [lolsanta]  god fortsättning  :)

Om man vill ha en extern strömkälla till grävmaskinen istället för LiPo vad är då bäst lösning? Jag har LiPo 3S 11.1 v och XT60-kontakt. Tacksam för tips  [lolsanta]

Gunnar

Hej, vill du alltså ha en sladd från exempelvis en batteriladdare... eller hur menar du? Jag tolkar det som att du vill skippa batteriet helt, exempelvis om du kör inomhus där det finns nätström.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

Hej.

Jag vill kunna använda den t.ex. inomhus utan batteri. Sen vad bästa lösningen för det vet jag inte. Jag hittar nätaggregat/ laddare som är 12 v vilket borde fungera? Jag vill inte riskera att bränna upp elektroniken i grävmaskinen 

Kan denna fungera ?
https://a.aliexpress.com/_mMkHuZI

Gunnar

Hej, nej den duger inte. Den ger för lite ström (ampere). Den ger 3A och din maskin drar troligen betydligt mer. Egentligen borde du försöka mäta hur många ampere din maskin drar från ditt batteri när du kör "som värst". Om du inte har någon aamperemeter så kanske nån kompis har en och kan hjälpa dig. När du vet hur mycket maskinen drar kan du leta efter en "starkare" laddare. MEN... jag tycker det vore smartare att skaffa en lipo till som du kan använda medan den första laddas. Breroende på vilken laddare du har nu så... en del laddare kan man ju ställa upp laddströmmen för att kunna ladda snabbare.
Fundera och fråga vidare om du undrar över något!

/Gunnar
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

Hej Gunnar.

Tack för snabbt svar.  Egentligen borde det ha skickats med ett 15000 mah batteri men säljaren valde att skicka batteriet separat vilket gjorde att att det stoppades i tullen i Sverige och skickades tillbaka.  Idiotiskt när det borde suttit i maskinen från början.  Så problemet är att jag inte har så stort batteri och verkar inte få att få in i Sverige om jag förstått det rätt.  Därav min fråga om extern strömkälla. Tack för tipset och ska försöka kolla amperen.  Men idéen tror du funkar med att använda en laddare direkt till maskinen med 12 v ?

Gunnar

Ok, det lättaste är ju då att ta vilket bilbatteri som helst. Med ett vanligt till en personbil (brukar ju vara 55-60 Ah, vilket ju blir 4x det 15000mAh du hade räknat med att få) lär du kunna köra ett antal timmar och sedan ladda över natten bara.
Om du vill använda en laddare direkt blir det ju en stor sådan, gissningsvis minst 10A och du bör ändå ha en blyacke mellan laddaren och grävaren för att "snygga till" spänningen som brukar variera rätt mycket upp och ner beroende på belastningen... det är därför blyacken ska vara emellan. För ordningens skull: en vanlig laddare för blybatteri duger INTE för ett Lipo, det tar skada. Så det enklaste är det första förslaget! Du kan ju till och med koppla in grävaren på batteriet i din bil om du vill... kostar gratis, men du måste ju se upp så du inte laddar ur det så du inte får igång bilen sedan <happy>

Vad gäller det önskade Lipot så är det bara att köpa det från Tyskland så hela transporten sker med lastbil. Det är flyget som ofta bråkar när det gäller Lipobatterier. Tullen bryr sig väl inte om sånt... men du måste ju betala tull om det kommer från ett land utanför EU.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

Så det gör inget att batteriet är 12 v och inte 11.1 v som batteriet är ? Iofs är väl 3S Ilpo 12.6 v egentligen?  Riktiga nybörjarfrågor men vill inte bränna upp nåt bara :)
Ok så via lastbilar från Tyskland borde det funka.  Tack för tipset. Ska kolla upp det

Gunnar

#7
En fulladdad Lipocell är på 4,2V... mina lösa är det i alla fall, och de 3S jag har ligger på 12,6V nyladdade. Fartreglagen tål utan vidare 12V likaså motorerna om de är avsedda att köras på 3S. Radion och servona får ju sin spänning från Becen i fartreglaget oftast och becen brukar vara ställbar upp till 6 eller ibland 7V så du behöver inte oroa dig om maskinnen är avsedd att köra med 3S Lipo.

Jag kom på en sak till... om det inte sitter en säkring i maskinen så bör du absolut sätta dit en... åtminstone mellan ditt lösa batteri och maskinen. En vanlig bilsäkring på 8-10A förslagsvis. OM det skulle bli kortslutning så kan strömmen säkert bli 100A (både från bly- och lipoackar) och då kan du ha förstört en hel del i maskinen om du har otur.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

Ok men jag siktar nog på att köpa orginalbatteriet på 15000 mah från Tyskland ändå.
Har aldrig sett någon radiostyrd maskin som har säkring men rekommenderar du det ändå även om man bara använder lipo- batteri ? Sätter man säkringen nära batteriet?

Gunnar

Du kan sätta säkringen var du vill mellan batteriet och maskinen, förslagsvis i skarven mellan batterikontakten och kontakten i maskinen.
Om något skulle hända i själva acken kan du ändå inte göra något.
Eftersom jag aldrig sett någon fabrikstillverkad maskin så vet jag inte om de brukar ha säkring men i de tyska forumen rekommenderar de ofta att man sätter dit en och i anvisningarna till ett fartreglage du köper står det i de jag sett att det absolut bör finnas en säkring. En mycket billig försäkring!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

#10

Gunnar

Den från Amazon var ju föredömligt enkel, bara att jacka in. Men den andra går lika bra om du vill göra lite jobb och spara lite pengar.
I fråga Lund säger de att inga frågor är dumma! Fråga på du om du undrar eller tvekar, här finns säkert någon som vet svar när det gäller vår hobby.

Gott nytt år!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

#12
Tror jag skippar säkring om jag kör med batteri eftersom det kan vara svårt att få plats med säkring.  Men ska nog köpa hem nån iallafall. Kommer ev köpa en till maskin snart som hr mer plats för en säkring.  Men stort tack för tips om säkring. Hade ingen tanke på det eftersom jag inte sett det tidigare i någon maskin. :D  Gott Nytt År  8)

Digger

#13
Citat från: Gunnar skrivet 30 december 2023 kl. 21:34:12Ok, det lättaste är ju då att ta vilket bilbatteri som helst. Med ett vanligt till en personbil (brukar ju vara 55-60 Ah, vilket ju blir 4x det 15000mAh du hade räknat med att få) lär du kunna köra ett antal timmar och sedan ladda över natten bara.
Om du vill använda en laddare direkt blir det ju en stor sådan, gissningsvis minst 10A och du bör ändå ha en blyacke mellan laddaren och grävaren för att "snygga till" spänningen som brukar variera rätt mycket upp och ner beroende på belastningen... det är därför blyacken ska vara emellan. För ordningens skull: en vanlig laddare för blybatteri duger INTE för ett Lipo, det tar skada. Så det enklaste är det första förslaget! Du kan ju till och med koppla in grävaren på batteriet i din bil om du vill... kostar gratis, men du måste ju se upp så du inte laddar ur det så du inte får igång bilen sedan <happy>

Vad gäller det önskade Lipot så är det bara att köpa det från Tyskland så hela transporten sker med lastbil. Det är flyget som ofta bråkar när det gäller Lipobatterier. Tullen bryr sig väl inte om sånt... men du måste ju betala tull om det kommer från ett land utanför EU.

Ville bara återkoppla angående batteri från Tyskland. Det är nästan inga i Europa som säljer stora kabolite-batterier men kollade men en i Tyskland och de använder DHL men kan inte skicka till Sverige just pga storleken samt att det är DHL som bestämmer fraktsätt. Min lösning kommer att bli 2 st batterier som är parallellkopplade som ryms i befintligt fack utan att göra om något. Det är främst längden som är problemet med 970. Batteriet kan vara Max 130mm långt om man inte gör om.