Bygga spannmåls bil

Startat av marcus5000, 14 april 2014 kl. 20:05:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

marcus5000

Hejsan jag är ny här, jag är lite inne på att bygga en spannmåls bil men jag har totalt noll koll på vad jag skulle behöva för att prova på att bygga det.
har kollar runt lite på olika sidor men en sak som jag undrar är vad behöver jag för chassi till lastbilen hur långt t.ex. hade tänkt en 4 axlad släp till det får man bygga lemmarna själv.
skulle behöva lite tips om någon skulle vilja ge mig det.

swerecon

Välkommen hit  <happy>

Det är lite svårt att tipsa och hjälpa dig med så få ingångsvärden. Sdn beror det också på hur mycket pengar du vill lägga. Men några intressanta frågor rent allmänt tycker jag är:

Skall det vara en dragbil eller flakbil?
Hur många axlar på bilen?
Vilka funktioner hade du tänkt på bilen?
Bygga släp själv eller använda något annat som grund?

Sen finns det många fler frågor såklart som följer beroende på du svarar på detta.
Du kan själv räkna lite på måtten om du har fullskalamått, dela sen med 14 eller 14,5 som Tamiya utger sin skala för att vara. Har du ett fullskala objekt som förebild kollar du på transportstyrelsen.se alla mått genom att bara knappa in registreringsnumret.

Mvh
Bengt
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

marcus5000

Hejsan Bengt.

Jag hade tänkt en flakbil 3 axlad 6x2 eller 6x4 funktioner på bilen skulle bara va simpel att kunna tippa flaket, och lite lampor men det är kanske inte så svårt att få dit.
släp kanske man får köpa ett och bygga om, om jag nu tänker rätt kanske blir lättast för min del.
pengar får jag lägga ut lite då och då när jag får det så.

swerecon

Ok, du lär behöva ramprofiler för att förlänga ramen om du skall bygga tippbil. Funderat på hur du vill tippa, el eller hydraulik? Flaket kan du ganska enkelt bygga själv av aluminium, stålplåt eller plastikcard, allt efter eget önskemål. Finns ett antal färdiga flak på marknaden i olika material också. Skall du ha ljud i bilen finns olika möjligheter, titta gärna i tråden om elektronik. Du behöver också ett fartreglage. Dom flesta av oss använder komponeneter från Servonaut, titta även här i tråden om elektronik eller på deras hemsida. Den vanligaste uppsättningen skulle jag vilja säga är Servonaut M20+ (Fartreglage med koppling för belysning) och Servonaut SMX (Ljudmodul med turboljud). Andra tillverkare av liknande produkter är bla Beier. Tamiyas egna kit blir snabbt begränsande med möjligheter till inkoppling av lampor, inget direkt bra ljud heller. I min mening inte värt dom pengarna.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490