ljudfråga smx

Startat av Greima_88, 10 april 2014 kl. 19:24:03

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Har precis testat min inkoppling av m20+ och smx och det är en grej jag undrar över,
växlingsljud och tuta funkar skitbra och hörs jättebra!
men motorljudet hörs knappt och låter väldigt konstigt.. typ som att högtalaren är trasig, typ bara smattrar lite dovt. men som sagt tuta och växlingsljud låter jättebra! någon som vet vad felet kan vara ?
//Jimmy

swerecon

kolla att alla kablar verkligen sitter rätt. Om högtalaren funkar på andra ljud är det inget fel på den.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

hittar inget fel :S :/ kan de vara någon inställning i sjävla modulen?
//Jimmy

swerecon

Kolla att du satt jumprarna rätt (dom små svarta plastbitarna)?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

har röda som jag flyttar för att välja ljud.. finns de svarta andra grejjer ?
//Jimmy

Greima_88

finns svarta på m20+ .. har dom med det att göra? 16 khz och 32 khz och grejjer man kan ställa in på
//Jimmy

swerecon

Dom svarta på m20+ har med batterityp och volt att göra, borde inte spela någon roll. Ljuden är kopplade till jumprarna på smx, kanske dom bytt till röda där då. Om högtalaren verkligen funkar annars har jag ingen aning. Är den verkligen ordentligt jordad?

Visst händer det att någon modul är kass men väldigt ovanligt. Handlar nästan alltid om handhavandefel. Felkopplade kablar, dålig jordning eller övrigt kassa kablar/lödningar.Finns några kablar som kan misstolkas i kopplingsschemat vart dom skall. Är högtalaren avsedd för rätt volt?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

möjligt att de är dålig jordning, får testa med det isåfall.. men konstigt att de funkar med dom andra ljudet.. men dden lilla gröna dioden som lyser/blinkar på smx:en blinkar säkert 200ggr/ minuten..ska den lysa konstant tro?
//Jimmy

Badboy

Kan det inte vara så att du vänt kablarna för just motorljudet?
Tänkte att högtalarn "drar" istället för "skjuter"...?
Eh högtalare ska alltid skjuta först dvs slå utåt innan den slår innåt..? Förstår du?
När ljud passerar en högtalare ska den röra sig utåt först sen innåt.

Badboy

Greima_88

tror inte de går att vända fel då det bara är två kablar för alla ljud, men de är första gången jag använder denna ljudmodul..

jag la upp en video på hur de låter : http://www.youtube.com/watch?v=yfpJaf6kWyA&feature=youtu.be
//Jimmy

e21242

Är en fördel att starta ljudet för motorn.  <stup>
Vilken kanal sitter smx på mottagaren?
Du har signalhorn åt ena hållet och start av motor åt andra hållet.

Greima_88

haha...fan vad jag skäms nu!!!..men eftersom de lät litegranna så trodde jag de var de som lät :/ ber hemskt mycket om ursäkt för detta :)

den sitter i kanal 2.. jag får något som låter som brandbilljus när jag för den högra stickan till vänster men händer ingenting när jag för den till höger..
jag kör med Sanwa SD-10G
//Jimmy

Greima_88

brandbilsljud*
även om jag håller stickan länge till höger händer ingenting..kanske går att prova med att byta kanal?
är som sagt ny inom rc branschen ! :)
//Jimmy

tåffår

Du er ikkje inne på set-up menyen da???  hvordan står jumperne??
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Greima_88

båda två är på dom två piggarna till vänster av dom tre som sitter där.. kasnke har med att göra att jag inte ställ in handkontrollen någonting än ?
Skulle som sagt bara testa att de funkade :) men vore kul att höra hur motorljudet låter :)
//Jimmy