Hochlöffel

Startat av Lumbago, 2 april 2014 kl. 23:37:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Hochlöffel - så heter det på tyska. På engelska kallas det Front shovel, men jag vet inte om det har ett namn på svenska?

Det är hur som helst en byggsats från Kibri, och det blir är en Liebherr 974 med just en Hochlöffel.



Jag hade inte tänkt dra igång det här bygget just nu eftersom jag egentligen har annat som känns viktigare, men jag hittade byggsatsen billigt för någon vecka sen, och när den damp ner i brevlådan var jag liksom bara tvungen att testa om min ide med ett servo bakom skopan skulle funka, och det gjorde den. Sedan kom jag på att det vore snyggt om man fick in alla tre grävmotorerna i bommen och stickan, och det kunde gå om man dremmlade lite. Sagt och gjort, och nu är det bara att inse att jag är mitt inne i ett nytt byggprojekt och då är det väl lika bra att göra klart det... :)



Så här långt har jag kommit idag. Alla motorer och fiskelinor är på plats och alla grävfunktioner funkar!



En rolig detalj är fjädern mellan bommen och stickan. Den kommer från klämman till utställarpasset från Aeroseum, och passar perfekt!  [laugh]



Den här grävaren blir stor, kanske lite väl stor för att se bra ut ihop med lastbilarna, även om skalan är rätt. Jag funderar på att bara använda armen och själva Hochlöffeln från byggsatsen och sätta den på en något mindre Liebherr 954 istället. Vet inte om det blir bra eller om skopan och armen fortfarande kommer se konstigt stor ut. 

Det blir kuggremmar som band igen, och de skickades från England idag. :)

Lumbago



Ibland går det fort! Jag hade bett om (och bara betalat för) billigaste mjöliga frakt, men jag tror att det blev något fel eftersom det tog mindre än 24 timmer från England till min dörr. Jag klagar inte...   8)

Jag tog någon mm större hjul än original för bättre markfrigång och jag tror det kommer se ok ut. Flänsen är en separat del som man enkelt kan bryta loss med en tång. Den tjocka änden ska kapas bort, och det kan man antingen fixa med såg och fil, eller i MrLinds svarv. Vi får se vilket det blir.

Motorerna till banddrivningen kommer att vara stora 10x12 mm med växellådor i metall. Jag har använt dem i andra sammanhang och de är starka och verkar helt skottsäkra.

Lumbago


nalle


Lumbago

http://youtu.be/_WDcxgZOGxI

Svängkransen blev färdig idag och grävfunktionerna är provisoriskt inkopplade till en Deltang för att kunna provköras. Det verkar fungera!
Servot som öppnar och stänger skopan är inte längre ett servo. Det var omöjligt att trimma in ändlägena så jag tog bort servoelektroniken och kopplade motorn direkt till ett ESC istället. Lite svårt att precisionsköra men man ska ju ändå bara öppna/stänga helt så det gör inget.

Bandens motorer är inte inkopplade ännu. Dels vill jag ta reda på hur mycket ström de där stora motorerna drar innan jag råkar elda upp något ESC, och delsväntar jag på en till mottagare för att kunna styra alltihop.

Nästa steg är att plocka isär den igen och lacka delarna. Ska den fortsätta vara vit? Hmm...



Lumbago


e21242

Snyggt. vill se mer av den på mässorna.

Lumbago

Den åker med till både Älvsjö och Strängnäs!  <tumb>

e21242


RCemil

Lite hackig när du svänger på han men riktigt fräck blev den :)

nalle

När kommer det en "Nybörjarguide för Grävmaskiner 1:87"-tråd? ;)

Lumbago

Citat från: RCemil skrivet 23 april 2014 kl. 08:02:34
Lite hackig när du svänger...

Jo, det är något gör att svängen går lite ryckigt. Det ska åtgärdas, men det tar liksom emot att öppna den igen...

Citat från: nalle skrivet 23 april 2014 kl. 10:48:34
..."Nybörjarguide för Grävmaskiner 1:87"...

Jasså, du börjar bli sugen på att bygga en?  <tumb>

nalle

Citat från: Lumbago skrivet 23 april 2014 kl. 13:40:48
Jasså, du börjar bli sugen på att bygga en?  <tumb>

Nja, det vore ju fel att svara nej här.. men jag bör kanske avsluta något annat innan ;) Fast, man kan ju alltid köpa på sig något utifall man får tid över :)

Mullis

Så litet kan vara så häftigt.   <happy>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

bm1113

Riktigt kul att se din höjdgrävare som dessa heter på svenska ;) såg att du inte fått svar på det ;)
Och passande med att du behållit den på 974n då det dels brukar vara större maskiner som var utrustade med detta sen inte så vanligt längre och 974an ser ut  att ha en äldre hytt så :)
MVH Alexander