1/87 VK Solaris Urbino 18 Ledbuss

Startat av nalle, 27 mars 2014 kl. 21:12:54

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nalle

Ännu ett projekt som har snurrat i min hjärna ett längre tag. Blir precis som mitt andra bygge ett projekt utan tidspress. Bilder kommer när det händer något :)

Har i princip bara börjat med att kapa plast för att få dit motorn/drivningen och framaxeln. Drivningen kommer att hamna på mittenaxeln, inte på bakre som orginalet. Tror att det blir stabilast så.










Lumbago


nalle

Blev lite småpill ikväll, funderar dock på att skaffa kallvita dioder istället för dessa varmvita:


Började kapa ur för att få plats med mottagaren:


Går nog att gömma den skapligt:



Härnäst ska jag ta och läsa på lite om hur jag ska koppla fartreglage och ljuskort.. min tyska är obefintlig så om någon sitter på info och bilder angående "Speedcontroler MC600" samt "HLBT light and blinker with one channel" så dela gärna med dig :)

nalle


Lumbago

#4
Här finns manualerna:

http://www.kkpmo.com/pdfs/mc600_a.pdf

http://www.mikroantriebe.de/download/hlbt_a.pdf


På fartreglaget är det de två lödpunkterna på ena långsidan ("L" på skissen) som är broms- och backljus. Tyvärr står det inte vilken som är vilken, så du får testa. 50% att det blir rätt...  <evilgrin>

På HLBT är "blinker" blinkers och "licht" lyse, inte så svårt!  <tumb> Kortet har ju likadana anslutningar på båda sidorna men nästan enklast att bara använda ena. Man får inte veta vilken blinkers som är vänster och höger, men det går ju att reversera kanalen om det blir fel.

OBSERVERA att alla lysdioder ska gemensam plus, och styras av ESC/HLBT på minussidan.

(Själv missade jag detta första gången jag byggde bil med lyse och fick börja om...  [angry])

nalle

Det låter ju skitenkelt ;)

Ska börja skissa på hur jag ska bygga med motstånd och om jag ska lägga några lysdioder i serie eller hur det blir. Mer om det när jag får tid :)

nu blir det nog en sväng till posten, har kommit något skumt paket från polen! :)

Lumbago

Citat från: nalle skrivet 15 april 2014 kl. 15:57:01
...har kommit något skumt paket från polen!

Säkert egentligen till mig ;)  [laugh]


Spänningen är för låg för att seriekoppla lysdioderna. Däremot kan du parallellkoppla flera på samma motsånd om du vill, så länge du inte är i närheten av max ström (brukar vara 20mA). Risken finns dock att de lyser lite olika starkt, särskilt de vita. Jag använder numer alltid ett motsånd per diod, blir inte så mycket mer jobb ändå.

nalle

Citat från: Lumbago skrivet 15 april 2014 kl. 19:17:11
Säkert egentligen till mig ;)  [laugh]

Den här gången var det adresserat till mig.. och rätt antal produkter :)


Citat från: Lumbago
Spänningen är för låg för att seriekoppla lysdioderna. Däremot kan du parallellkoppla flera på samma motsånd om du vill, så länge du inte är i närheten av max ström (brukar vara 20mA). Risken finns dock att de lyser lite olika starkt, särskilt de vita. Jag använder numer alltid ett motsånd per diod, blir inte så mycket mer jobb ändå.

Vad använder du för typ av motstånd? Funderar på om man kan spara plats med små smd-varianter.. men jag vet inte om jag lyckas träffa sådana små varianter med lödpennan :)

Lumbago

Japp SMD-motstånd är det som gäller! Jag kör storlek 0805, men det finns ännu större t ex 1206. Jag brukar limma flera motstånd (t ex 4 st) på en liten kartongbit så att de blir lättare att hantera. Jag löder ihop ena änden på motstånden till en gemensam pluskabel, och löder in plus från vardera diod i andra änden. (Nu hade det passat bra med en bild som visar hur, men jag är tyvärr på jobbet nu. Kanske på torsdag när jag är hemma igen...)

nalle

Citat från: Lumbago skrivet 16 april 2014 kl. 00:52:17(Nu hade det passat bra med en bild som visar hur, men jag är tyvärr på jobbet nu. Kanske på torsdag när jag är hemma igen...)

Nu är det torsdag! Nu är du hemma! (?) :D



Här kommer dagens/kvällens pill, 4små lysdioder på 5 timmar.. är inte ett dugg ledsen över att jag lade en beställning på dioder med pålödda sladdar :)


Imorgon blir det nog till att fortsätta med mer belysning, funderar även på att införskaffa ett förstoringsglas :)

nalle

Sitter och funderar lite. Jag har 4 leds som ska agera bakljus men de ska även lysa starkare vid bromsning. Hur kopplar jag detta? Kanske är lite trött och har otur när jag tänker (googlar) för det står helt still i huvudet nu :)

Lumbago

Citat från: nalle skrivet 17 april 2014 kl. 22:13:45
Nu är det torsdag! Nu är du hemma! (?) :D

Hoppsan, glömde  <stup>


Här ser du en liten kartongbit med fyra motstånd fastlimmade. Gemenasam pluskabel längs ena kanten och en tråd till vardera diod i andra änden av motstånden. Jag limmar motstånden med CA-lim, men det blir väldigt otrevliga ångor om man råkar sätta lödspetsen mot limmet.

Bak- och bromsljus på samma diod går kanske att fixa...men jag vet inte riktigt hur. Jag kör med separata dioder, mycket enklare.  :)

e21242

Bak och broms på samma diod fixar du genom att löda dit två motstånd med olika styrka. Broms motståndet ska vara svagare än bakljus motståndet. Hoppas du förstår hur jag menar.
Mvh
Håkan

Lumbago

Ja det borde väl funka. Typ så här:



(Ursäkta ful skiss)

e21242