Mercedes brandbil

Startat av Lumbago, 23 mars 2014 kl. 22:02:10

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Mindre än en vecka kvar till Areoseum, då är det alldeles lagom att dra igång ett helt nytt byggprojekt! 8)

Det blir en ganska liten Mercedes brandbil med lysen och... LJUD!!! (Siren alltså)





Ljud- och ljuskortet kommer från Sol-Expert, och dioderna är kopplade i tre par som blinkar med olika frekvens. Styrservot är HKs linjära, och drivningen från Mikroantriebe borde dyka upp vilken dag som helst.


http://youtu.be/mZYO44d-U08

Så här långt har jag kommit hittills. :)
Den svarta prylen är högtalaren.


Lumbago



Mottagaren är Hobbykings billiga "Supermicro", mest som ett experiment. Det är en 3-kanalare och den är såklart avsedd för små flyg. Den har därför en utgång för externt ESC och två utgångar för magnetspoleservon. Jag kopplar styrservot där ESC ska vara, och använder magnetspoleutgångarna som fartreglage: en till drivningen och en till ljud/ljus av/på.

Mottagaren är inte DSM2-kompatibel och kräver en särskild sändarmodul, men den är inte heller dyr. Mottagare och modul tillsammans är fortfarande billigare än en Deltang som jag vanligtvis använder.





Tyvärr är jag redan inne på min andra mottagare. Den första såg ut så här och förvandlade sig själv till ett vitt rökmoln när jag kopplade in strömmen. Riktigt usel kvalitetskontroll, typiskt Hobbyking.  [angry]

Rc-1zu87

Kul bygge.

Ett mätinstrument innan inkoppling av ström är en billig försäkring.

Ska bli kul att se den sen.


Lumbago

Allt som blinkar är kul. :)

Det hade räckt att titta på kretskortet, men jag tog liksom för givet att röd var plus och svart minus... [vogel]


Ingen drivning i brevlådan idag heller. Hoppas den kommer i veckan, annars är reservplanen att använda en 1:120 lastbilsdrivning så länge, men jag tror den blir lite väl långsam isf.

Rc-1zu87

Men den kanske bli körbar, polisbilen är ju hysterisk.


Lumbago

Servobyte!





Det linjära servot från Hobbyking funkade visst inget vidare. Utslaget är för litet, servoarmen glappar flera mm och det var svårt att bygga ett bra länkage till styrningen. Det hade kanske gått att ordna men jag har ont om tid...

Lösningen får bli ett vanligt servo istället. Det blir lite omändring i layouten men allt kommer att få plats, utan problem. Det nya styrlänkaget sitter på undersidan av bilen och funktionen just nu är inte helt bra, men acceptabel. Markfrigången är inte heller mycket att skryta med, någon enstaka mm bara, men så länge man håller sig på släta vägen funkar det nog. Det går att förbättra länkaget lite, om jag får tid över i slutet av bygget.

lastlast

Då har man varit och gjort Uppsala osäkert!
Lyckades få med mig ett par filmer på nått skumt fordon med blinkade lampor ;)



Lumbago

#7
Oj, här hinner man inte ens uppdatera sin egen byggtråd.

Men jo, den blev färdig idag. Jag satte i en 1:120 lastbilsdrivning men farten är helt ok ändå. Lite problem att motorn överröstar sirenen, det får jag försöka lösa efter Aeroseum. Jag är iaf väldigt nöjd med att den blev klar i tid, och det var kul att Lastlast var här idag! :)

lastlast

Hoppsan.. kanske skulle ha läst igenom tråden lite bättre innan jag lagt upp filmerna ;)
Fin var bilen iaf :)