Hajens 1:87

Startat av Hajen, 16 februari 2014 kl. 18:42:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hajen

Efter att ha sett några av dessa 1:87 skapelserna här på Rclastbilar blev jag för nyfiken så jag va tvungen att testa!

Efter lite (läs Mycket) frågor och funderingar till Lumbago blev det en beställning från lite olika sidor!

Började med att lägga en order från HK, efter som det brukar ta ett jäkla tag därifrån! Blev en Ny Orage 6kanals sändare, mottagare servon batterier och lite kablar och kontakter!
sen till mikroantriebe för motor och esc! och slutligen modellhobby och köpte mig en bil! började med det största jag kunde hitta. tänkte lättast så!
och JA! det blev en DAF, :)



sen börja jag plocka ner den! förvånad över hur mycket man kunde plocka isär den!



efter det, framaxelmeck! och dremel!





sen blev det för kul! och plötsligt såg det ut såhär!





nu så är det typ race-redo!



Dock lite småpill kvar! måste dremla mer i hjulhusen, samt göra nya däck!

Bevis på att det verkligen rör sig kommer nog i veckan! :)

Lumbago

Äntligen en byggtråd!  <happy>

Fick du fartreglaget att funka, eller bytte du mot ett nytt?

Du vet väl att man kan köpa lösa hytter? Du kan enkelt byta när du kommer på bättre tankar...  <evilgrin>  [laugh]
http://modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=817&entity=55586

Hajen

Bättre sent än aldrig! :)

Jag böt till ett nytt:) det kan varit handhavande fel på första! Kan va så att det blir nån kortis pga en usel lödare!:)

Jaja, nästa bil får bli nått annat än en DAF.. ;) har redan planer på en till!

Hajen

Här kommer levnadsbevis! sjukt kul liten rackare!

http://youtu.be/IzaZzNVFZqk

Lumbago

Låter förjävligt på film, precis som mina bilar! :)

Det ser ut som att framhjulen hasar lite ibland. Tar de i nånstans eller behövs mer vikt på framhjulen? Eller är det kanske bara underlaget som är halt?

Hajen

Ja, vackert låter det inte!

kan vara en kombination av allt möjligt! både underlag och vikt!
så jag starta en gummiverkstad för en dag!

kvällens verktyg!


som vanligt gick det för fort och det blev såhär!






Det blev 4 däck ikväll! två stycken åkte som framdäck och två stycken hamna på inre hjulpar på drivande axel!





Har kört runt lite på bordet här, blev en liten positiv skillnad iaf!


Rc-1zu87

Smart att göra egna däck, fälgar har man ju till övers. Vad är det för material och vart har du köpt det?


Hajen

Det är biltemas svarta gummi möbeltassar! Artnr 86314 (inte helt säkert på om det är 100% det nr jag tog, men hittar man dom så fanns det några varianter att välja på)

Rc-1zu87

Däck bör vara runda, hur gjorde du. Jag funderar på att använda hålpipor, finns från 2 mm till 20 mm. Ett standard däck till denna skala är ca: 12,5 mm så där funkar 12 mm hålpipa även nog en 13 mm. Sedan använder man antingen en 6 mm eller 7 mm för inner hålet. Om man väljer 13 får man ta ut mer ur skärmarna, men man vinner lite till i markfrigång.

https://www.ostersjokompaniet.se/halpipa-p-974-c-138.aspx

För att lugna de som förespråkar följande firma. Kan meddelas att för 64,90:- kan man få hålpipor i set upp till 10 mm.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Halpipor-9-st-19978/



Hajen

Jag tog bort den självhäftande tjepen baktill. Tryckte fast ett däck! Skar ut det grovt med kniv. Sen tog jag ett verktyg till dremeln där jag kan vrida fast tassen. Ser ut som en gängad kona!

Efter det tog jag ett blad från en brytbladskniv. Egentligen skulle man nog haft någon hobbykniv med inte lika högt blad, sen svarva jag ut den. Rundade kanterna lite med en fil. Sen nöp jag av den med bladet nästan helt av framifrån! Sen tog jag resten från andra håller! (Här skulle man haft en bättre kniv för att kunna sticka av den helt!

Kan ta lite bilder ikväll om det är intressant!

Lumbago

Den där tillverkningsmetoden ska jag prova nån gång! Jag har fortfarande gummidäck från Faller så det räcker och blir över, men nån gång...

Borde man inte kunna använda materialet från ett touring-däck? Mjukaste sortens foam borde ge bra fäste, och man skulle få ut många 1:87-däck av ett enda 1:10 :)