Nybörjare behöver hjälp, antal kanaler

Startat av Greima_88, 13 februari 2014 kl. 23:18:13

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Hej, då jag är väldigt oerfaren inom rcvärlden så behöver jag hjälp med hur många kanaler min sändare behöver.
Jag trodde jag skulle ha en 8kanalssändare från början men såg i andra trådar att fartreglaget m20+ stal 2 kanaler och smxmodulen 1 kanal!

Jag har tänkt ha dessa funktionerna

Styra - 1 kanal
Gasa/backa - 1 kanal
växla - 1 kanal
blinkers - 1 kanal
halvljus/helljus/extraljus - 1 kanal
vändskivan - 1 kanal
m20+ - 2 kanal
smx - 1 kanal
elektriska stödben - 1 kanal

Minst antal kanaler än så länge: 10

Har jag räknat fel?
sen tänkte jag även på om ljusen går att koppla ihop på något vis eller stjäl typ halvjus 1kanal och blinkers 1 kanal?
eller går dom kopplade genom Servonautmodulerna på¨något vis?
Jag förstår att ju fler kanaler desto bättre men tycker det blir så himla dyrt med så många så har hittat en 8kanals sändare för ungefär 2200:- (Sanwa)
men efter kikat lite så verkar det som jag behöver 10 om jag förstått rätt

Tack på förhand!
//Jimmy

swerecon

Välkommen in i rc världen :)
Du är ganska rätt på det, skall försöka hjälpa dig lite.
M20+ - 1 kanal
Fram/back - via M20+
Styrning - 1 kanal
Växel - 1 kanal, helst en trelägesbrytare
Hel/halv/extraljus - 1 kanal, kopplar du över en PsO modul har du 4 on/off på en kanal,  om du även använder en PsU har du 8 on/off på en kanal, förutsatt att kanalen styrs av en trelägesbrytare, gärna återfjädrande.
Vändskiva - 1 kanal, kan kopplas via M20+, finns en funktion med on/off för servo med samma spakmanöver som val mellan fram/back men man håller kvar typ 2 sek. Du sparar en kanal.
SMX -  1 kanal.
Blinkers - har du i M20+
Stödben - 1 kanal

På detta sätt åtgår det 7 kanaler.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

tack för svar :)
Okej då borde det räcka  med en åtta kanals :)

vad är en Pso/Psu modul för någonting ? :)

Tror du denna skall funka ? står ingeting om trelägesbrytare men :/
http://www.umearc.se/rds8000-2-4ghz-compradio-4xservo.html

eller denna
http://www.conrad.se/S%26Auml;NDARE-FJ%26Auml;RRKONTROLL-PRO-GRAUPNER-MX-16-2.4-GHZ-MX-16-HOTT.htm?websale8=conrad-swe&pi=209940&ci=SHOP_AREA_19785_1207013&otp1=tablink1

/Jimmy
//Jimmy

Olof

#3
Jag avråder starkt från UmeåRC då den har ett mycket dåligt rykte och haft i många år.
Ett tips är att kika på butiker i Tyskland, oftast billigare och frakten är sällan mer än 16€.

PS modulerna tillverkas av CTi och hittas hos de flesta tyska handlare, Der getribedoktor och Fetchner modelbau är butiker jag rekommenderar för lastbilstillbehör. Kika på länksamlingen för fler butiker!  <tumb>

Välkommen!  <happy>
Mvh, Olof!

Greima_88

Okej! jag tackar för tipset om Umeårc :)
Ja jag ska kika på tyska sidor och se vad som finns :)

Tack för svaren :)
//Jimmy