Montering av styrservo och framaxel

Startat av Lumbago, 17 januari 2014 kl. 18:14:20

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Hajen ville ha lite tips om hur man monterar framaxel, styrservo och "nånting där emellan" på en 1:87-bil, och då gör jag en tråd här som alla kan se.

Den här bilen är från Herpa och framaxeln från Faller Car System. Mikroantriebe, Sol-Expert och Conrad säljer en annan framaxel, som är snarlik. Det går säkert att bygga på många olika vis, men jag visar hur jag har gjort, på ett sätt som funkar bra och är någorlunda enkelt att få till. Niklas kallar konstruktionen för "Lumbago-patent", och det finns licenstillverkade kopior i både Väsby och Västerhaninge. ;)






Styrservot är Hobbykings 1,7 gram, och placeras i skåpet, så långt fram som möjligt. Man får göra ett uttag i flaket med hjälp att borr/såg/skallpell/fil/dremmel. I den här bilen har jag skruvat fast servot, men det är bättre att limma det på plats, och då även placera det något längre ner.

Jag var skeptisk till att limma fast servon i början, eftersom det blir besvärligt om de måste bytas, men jag har inte haft några som helst problem med Hobbykings servon trots att jag har dem många fordon och kört många timmar. En positiv överraskning: större lågprisservon (till t ex 1:10 och 1:8 buggy) brukar gå sönder rätt ofta.





Till Fallers framaxel följer det med ett fäste som ser ut så här. Det ger alldeles för stor höjd mellan chassit och framaxeln, så jag väljer att inte använda det. Det går säkert att modifiera fästet och/eller chassit, men jag väljer att tillverka ett nytt fäste av mässing istället.






Det hemtillverkare fästet av mässing ser ut så här. Det är gjort av en bit 4x4 mm U-balk med tre 1 mm-hål i. U-balken kan köpas från t ex www.ironbill.se (500 mm längd, räcker till måååånga bilar! :) ). Hålen som sprinten till framaxeln sitter i ska vara 3 mm från balkens överkant, då blir höjden rätt. Det är också viktigt att de tre hålen är i samma linje, men i övrigt är det inte så kinkigt med måtten.








U-balken är 3 mm invändigt, och Faller-axeln är 3,1 mm, så man får fila lite för att det ska passa. Man får även fila på ovansidan för att axeln ska kunna flexa i sidled.






I chassit gör man ett 1 mm hål, mitt i balken som går på tvären. Man får ta bort en del plast på sidorna för att framaxeln ska kunna flexa i sidled.






Fästet skruvas fast med en M1-skruv.






Muttern på ovansidan hjälper även till att hålla fast skärmara. Om det inte är tillräckligt kan man dra en M2 eller M3 genom det stora hålet bakom.






Framaxeln är på plats och hålls där av en liten mässingsprint (följer med axeln). Den har en otrolig förmåga att sprätta iväg ner på golvet när man ska montera den.  <stup>






Genom servooket dras en M1 skruv.






Oket monteras på servot. Självklart ska man ansluta servot till mottagaren och slå på strömmen så att det står i mittläge, innan man monterar oket. Min erfarenhet är att skruven till oket inte är speciellt nödvändig i dessa små modeller.






Efter lite mätande förses en plasticard-remsa med dessa hål, ett runt och två avlånga. Remsan är ca 2,5 mm bred och 0,5 mm tjock. Om man vill kan man göra den av t ex mässing istället.






Remsan monteras så här. I det här fallet fanns de ett ledigt hål i växellådan, men det är egentligen bättre att göra ett särskilt bakre fäste. Skruven i servooket (och motsvarande hål i plastremsan) kan flyttas famåt/bakåt för större/mindre styrutslag. Det optimala är så klart att använda hela servots utslag, finjustering görs i sändaren.

(På just den här bilen blir servoutslaget asymetriskt eftersom bakersta skruven inte sitter i mitten, ca 70% åt ena hållet och 90% åt andra, men det funkar.)






För att framhjulen ska kunna röra sig ordentligt utan ta i någonstans måste man ta bort bort ganska mycket plast på insidan av skärmarna, enklast med en Dremmel. Här MrLinds Scania.


http://youtu.be/VhtgL4x_N_I

Lumbago


nalle

Tack för den guiden! Inte för att jag har någon 1:87 på gång men man vet aldrig när köpfingret börjar klicka hem massa saker :D

Hajen

TACK! Nu jäklar klarna en hel del!:)  ska studera detta och sätta mig ner till veckan och försöka knåpa ihop det! Tack!