Volvo A40D

Startat av Lumbago, 3 januari 2014 kl. 01:21:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Volvo A40D

http://youtu.be/ihmo0av83-g

Jag har börjat bygga om den här metallmodellen från Motorart till radiostyrd. Den är ganska stor, även i 1:87, men borde passa bra med min stora grävare, EC 460. Mycket inspiration kommer från Gunnars dumperbygge! Min blir dock mycket mindre och inte i närheten av lika avancerad...   :P

Efter lite testande av olika lösningar för styrning och drivning har jag kommit fram till en lösning som verkar funka. Drivmotorn är samma 1:324 som i hjullastaren, och servot är ett extra starkt mikroservo, med dumperns midja monterad direkt på servooket. Tippmotorn är en planetväxel från Gizmoszone, och det var inga problem att få in två lipon under hytten, på totalt 210 mAh.

En till axel ska så klart dit (kanske drivande?), och hytten ska på, men den måste dremlas av lite för att passa på servot. Valet av hjul är inte helt klart, men klart är att Motorarts fälgar inte går att använda. Bakhjulen som sitter på nu kommer från Herpas hjullastare, men det känns sådär att skrota två sånna bara för hjulen.


Lumbago



Storleksjämförelse med Scania T142. A40 är stor!



Jag har monterat in lysdioder där de ska vara, totalt 16 st. Ett riktigt pillgöra men det har gått förvånandsvärt bra hittills. Tyvärr sitter ju dioderna i olika delar av dumpern, och när det är ihopmonterat kommer det att gå ömtåliga koppertrådar kors och tvärs överallt. Absolut inte servicevänligt om man måste plocka isär den igen av någon anledning!

Olika dioder ska lysa med olika styrka, och de olika färgerna har olika spänning, och förkopplingsmotstånden måste anpassas därefter.

Jag har använt följande motstånd:

Halvljus: 470 Ohm
Helljus tak: 270 Ohm (lyser lite väl starkt)
Helljus nere: 1K Ohm
Bakljus: 2k Ohm
Blinkers bak: 2k Ohm (lyser lite väl svagt)
Blinkers fram: 1k Ohm
Saftblandare: 470 Ohm

(Mest som kom-ihåg-lista för min egen del) :)


Lumbago



Diodernas kablar kopplas in på ljuskortet ALF från Sol-Expert. Det är det stora gröna kortet på bilden, och det undre som är inpackat i tejp är mottagaren. Det här kortet kommer jag inte att köpa igen, eftersom det finns ett som är både mindre och billigare från Mikroantriebe, men det här hade jag över sen förut, och i dumpern är det ju gott om plats. Det hade nog gått att programmera in ljusfunktionerna direkt i Deltang-mottagaren och sluppit ljuskortet, men då hade det gått åt fler kanaler, och jag vill kunna styra dumpern med min "enkla" sändare, DX6i. Helljuset styrs förresten inte av ljusmodulen: det är kopplat på ett av mottagaren inbyggda fartreglage.

Det blir rörigt med alla kablar, och om det blir något glapp eller annat fel blir det väldigt jobbigt att felsöka och åtgjärda. Men det är inte meningen att det ska bli några fel.  <evilgrin>


Provkörning av lysen:

http://youtu.be/VPivcLedCBE


Lumbago

http://youtu.be/9gNpnCPRMko

Den skulle kunna vara färdig nu, men hjulen ska bytas ut. MrLinds svarvar snygga aluminiumfälgar åt mig.  <happy>

e21242

Snyggt och vilket piller jobb att få allt att funka.  <hands> <happy> <tumb> <Klappa>

nalle

Det är så snyggt!

Får lite vibbar från senaste säsongen av Gold Rush på Discovery när de är i sydamerika och leker med volmomaskiner i sand och lera :)

Lumbago

Trevligt att ni gillar den.  :)

Jag tror jag ska bygga en riktigt knölig modul där dumpern får känna på lite terrängkörning. Den borde ta sig fram bra trots att den bara är tvåhjulsdriven. Det går förresten ganska enkelt att göra den 4WD om det behövs: jag har en till drivmotor här, och plats finns i chassit.

tsa

Hej.
Var hittar man lite större gummihjul för framdrivning av min Kalmartruck, ca 18 mm utv. Plasthjulen bara slirar.
Bästa 1:87 hälsningar.
Tore

Lumbago

#8
Däck kan tyvärr vara lite knepigt att skaffa. De flesta modeller har just sånna hårda plasthjul som inte går att använda, men det finns undantag.

Däcken från Herpas hjullastare L580, som just nu sitter på dumpern, är av mjukt gummi med bra fäste, och är 19,5 mm utvändigt. De kanske kan passa även på din Kalmartruck, eller blir de för stora?

Hjullastarhjulen finns att köpa löst, men tyvärr hittar jag dem bara i USA och med frakt blir det ungefär lika dyrt som att slakta en hel hjullastare.

Förresten, om dina hjul slirar betyder väl det att du kommit en bit med bygget? Berätta gärna mer! (Kanske i "din egen" tråd...)


Lumbago



Nu har dumpern fått sina nya fälgar som MrLinds svarvat av aluminium. Det blev snyggare med fetare däck!

Jag har testat lite terrängkörning och det gick INTE bra: ett drev inne i drivningen slirar på axeln när man försöker ta sig upp för en brant backe. Det kan bero på att jag pressat i och ur axeln ett antal gånger under bygget, eller så är dumpen helt enkelt för tung för de stackars plastdreven. Jag hoppas den överlever om jag håller mig på slät mark, men jag har en drivning i reserv och det är inte så svårt att byta ut den.