Actros M tippbil

Startat av Rc-1zu87, 24 november 2013 kl. 23:17:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rc-1zu87

Har idag varit och haft en trevlig byggdag hos Lumbago. Vi han inte komma hela vägen med bygget, men en bra bit på 9 h.

Det här med att fota under bygget är svårt, men här kommer några bilder från dagens byggdag.



Här är ramen kapad både fram och bak. Det är en ram för 7,45 m underrede, men avkortat. Även grillen är borta man ser den i bakgrunden och ska limmas eller skruvas fast på servot. Ska även förstärka limfogarna så de håller.



En drivning från Mikroantribe 1:120 som sitter bak och fram, motorn är även utbytt till en kortare. Sedan sitter en 1:700 motor för drivningen av tippfunktionen på flaket.



Ett 80 mAh batteri är placerat mellan ramen för att ge plats i hytten där man normalt sätter batteriet.



Blir riktigt bra att ha det på detta vis när underredet ger den möjligheten.



Ovanifrån, kommer att skymmas av flaket.



Baktill är det en Lumbago patent för att få så bra rörelse som möjligt på bakaxeln.



Elektronik lödning där en hjälpande hand är en trevlig bekantskap.



Mottagaren en Dtang rx35 nederst. Sedan i mitten är det ett 600L från Sol-Expert och sist ett MC600 från Mikroantibe för drivningen av tippningen på flaket. Jag har inget ljuskort i denna bil, utan kommer bara ha positionsljus, huvudljus, bromsljus, backljus och ingen blinkers. Kanske...




Lumbago

Tack för idag, tiden går fort när man har kul. Den där bilen kommer bli bra!  <happy>

Grävaren och hjullastaren står beredda!

Rc-1zu87

Då har jag kommit en bit till påväg, belysning monterat. Trådar dragna och 0603 smd använda, nästa steg blir att koppla in de. Har även limmat dit fronten och passat in den mot karossen.







Rc-1zu87

Nu har bygget gått vidare rejält. Till och med inte samma bil längre utan en annan fast fortfarande en Actros.



En väldigt billig bil som syrran köpte mig i Tyskland. Det är inte en Herpa utan en CE-bil, China Engineered.



Jag har lyckats bra att behålla bilens ursprung och bara ändrat det jag måste.



LED såklart, vad annars. Blir så mycket trevligare om man har lite LED:s på bilen.



Undertill ser man mer skillnader, det gula i mitten är fartreglaget för drivmotorn. Tipp funktionen drivs från en DelTang Rx 43 v5-1 även belysningen drivs från Dtangen.

http://youtu.be/JlG-_VKmz1k

Bilen är byggd på samma sett som den röda. Bara det att jag har en annan drivning, denna kommer från Sol-Expert och är bättre begagnad. Motorn är skadad, så den går väldigt långsamt, det sker om man matar den med för mycket ström. Efter Tekniska museumet 22-23/2 kommer den få en ny motor, fram tills dess kör jag långsamt. Men alla yrkes chaufförer kör nog långsamt i början. Det är ju lite annorlunda med att köra en lastbil istället för en personbil.





m-play

Hej, intressant att se/läsa. Kan du se vilken tillverkare det är på din Actros lastbil?

Rc-1zu87

Hej,

Inte mer än vad som står på lådan. Syrran köpte den på en Hobbymässa i Leipzig 2012.