Scania 8X4 dragbil

Startat av SWE IROC, 18 november 2013 kl. 22:23:34

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SWE IROC

Tänkte lägga upp en hyllvärmare som jag började bygga på för flera år sedan, nu ska den göras klar så då kan det ju vara läge för en tråd om den.  :)

Tanken är att det ska bli en tungdragare som kan släpa runt mina maskiner.

Drivningen är en truckpuller 3 motor numer och Carssons 3/1 reduceringsväxel vilket gör bilen urstark men nästan lite långsam, kanske provar att ta bort reduseringslådan.





Pusheraxeln är byggd av en kortad originalframaxel för att få rätt spårvidd med bredfälgarna samt blandat och gott ur bra ha lådan.  :D





Provkörning, då med standard motorn.



Ny mer detaljerad hjulupphängning införskaffad.



Just nu funderar jag på hur man ska kunna få "lagom" diffbromsverkan i bakaxlarna för att förbättra framkomligheten, helst skulle man ju haft inkopplingsbara diffspärrar så klart.  :)

Provade att fylla ett diffhus med riktigt trög kopparpasta i kväll men det ger inte tillräcklig broms verkan, får fundera vidare.  ::)
Mvh // John

SWE IROC

I veckan har det experimenterats med lite olika lösningar för att få diffbromsverkan i axlarna, första med trög kopparpasta går bort i den här bilen men kommer att prövas i en annan som kommer vara betydligt snabbare.  <evilgrin>

Efter lite testande med olika brickor bakom diffdreven så har jag tillslut använt O-ringar bakom de stora diffdreven, genom att använda olika tjocka kan man få olika bromsverkan, kommer till att funka precis som en lammeldiffbroms på en 1:1 bil.  :)



Smorde in huset med siliconfett då det inte påverkar gummit i O-ringarna, visst kanske dom kommer att slitas med tiden men då får man väl plocka isär och göra lite service.  ;)
Mvh // John

SWE IROC

Efter dagens provkörningar är jag väldigt nöjd med resultatet, framkomlighetet jämfört med förra helgen är dramatiskt bättre utan att styrförmågan har blivit sämre.   <tumb>

Nu har jag bestämt mej för att slopa reducerningslådan och få lite mer frigång för andra axeln så den går att lyfta lite mer, som det är nu kan man lätt hamna på magen då det är ojämnt underlag och tappa drivningen då hjulen hamnar i luften.  :)
Mvh // John

Thomsson

Kanonideér, både med axellyftet och diffbromsen. <tumb>
Diffbromsen snor jag rakt av och helt utan skam i kroppen. :D
Den blir gjuten på nya byggen.

Sen ser vi ju fram emot vad det blir av hela bygget,

SWE IROC

Sno på du.  [laugh]

Axellyften kommer att uppdateras lite då det blir mer plats framöver, själva bygget går vidare då jag ser att alla mekaniska lösningar m,m funkar som de ska, sliter på grejorna att pröva ut allt, hade säkert 30kg last i dag.  ;)
Mvh // John

SWE IROC

Idag kom det lite nya prylar till bilen, nu ryker Carson lådan, istället blir växellådan förstärkt och nerväxlad, däcken är kina men känns helt okej., blir superfina kardanaxlar ochså  :)

Mvh // John

SWE IROC

Har fått lite gjort, byggt om upphängningen till pucheraxeln med mjukare rakare fjädrar för att få mer markfrigång då den är hissad och följsammare gång då den är i backen.



Lådan har fått sin uppdatering och blivit nerväxlad, spännande att se hur det kommer att bli.  :)



.

Fortsättning följer.  8)
Mvh // John

Thomsson

Tjusigt,hur mycket nedväxling blir det och vad är det som styr det?
Är det samtliga drev som är omdrevade eller bara motordrevet?

Actros861

Citat från: Thomsson skrivet 15 december 2013 kl. 12:52:32
Tjusigt,hur mycket nedväxling blir det?
Är det samtliga drev som är omdrevade eller bara motordrevet?

Kunde inte ställt frågan bättre själv ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Halloj!  :)

Det är bara motordrevet som är ändrat, finns tre olika med, jag har provkört nu och vart väl inte helt nöjd, tycker den är lite för snabb, skulle lagt upp en film men det regnar och är kolsvart  [angry] så det får bli framöver.

Framkomligheten är jag däremot väldigt nöjd med, gräsmattor, gropar och hinder är inga problem.  <tumb>

Alla däcken har jag fyllt med blästermedel samt jobbat med att få så lång fjädringsväg det bara går, funderar på att höja den lite i fram nu då fronten har en tendens att ta i överallt.  :)



Mvh // John

Olof

Domdär däcken ser rätt mysiga ut.. Känns dom lika bra som dom ser ut?
Mvh, Olof!

e21242


Olof

Metall låter ju mer än plast men snedskurna drev låter mindre än raka så är oxå lite nyfiken på det.
Mvh, Olof!

SWE IROC

Däcken känns helt okej, lite dålig stadga i dem = mjuka sidor så man ska nog ha foam i dem för att dom inte ska krängas av, känns inte plastiga, tror att det är bra bett i dem dessutom till ett skapligt pris, jag kommer att limma dem på fälgarna eftersom jag kör med blästermedel i dem för att tynga ner så mycket som möjligt.

Växellådan, jo den låter mer nu än med plastdreven, ingreppet i dreven är nästan dubbelt så stort som original och allt är tillverkat med fin precision = mindre glapp men plastkåpan runt dreven blir ju rena resonanslådan.

Ska försöka filma så fort det går så kan man kanske höra skillnaden.  :)

Ska jobba vidare med drivningen då den här bilen bara ska släpa på tyngre grejor så skulle jag vilja få den mitt i mellan som den va förut och nu hastighets mässigt.
Mvh // John

ConnyWa

Vill gärna se lite bilder på walking beam upphängningen. Har tittat på dem på ebay och de är yber balla i avsaknad av bättre ord!

Vad är det för avstånd emellan axlarna?
Och om du ställer den på en köksvåg hur mycket behövs för att komprimera bladen fullt ut?

Anledning till att jag frågar är att jag har ett Zil 157 bygge pågång!