Bruder MAN TGA 41.440 => MAN 4x4 Crawler

Startat av oeland, 21 oktober 2013 kl. 18:46:34

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oeland

Då mitt första projekt "Volvo BM 642" har avstannat p.g.a. jag tog mig lite vatten över huvudet, tänkte jag göra ett nytt försök på lite lagom nivå.

En varm sommardag när jag gick till plaståtervinningen hittade jag en Bruder MAN TGA 41.440. Jag sken upp som en sol och tänkte att dendär skall jag spara :)
Som man kan se av bilden så hade denna lastbil sett bättre dagar. Den hade diverse "plåtskador", saknar rutor bl.a.


Nu har jag då äntligen tagit tag i bygget.
Då jag saknade de rätta verktygen började bygget med Mora kniv och avbitare och borrmaskin. Detta gick oväntat bra faktiskt men finishen får justeras i efterhand.
Däcken och det gula originalflaket togs bort. Sedan holkade jag ur ramen för att helt sonika kunna droppa den på min donator bil "Losi Mini Rock Crawler".


Jag hade dock stora problem med att den ville fortsätta luta efter fjädrarna hade tryckts ihop. Detta var delvis p.g.a. den ökade vikten men framförallt p.g.a. för lång fjädringsväg.
Detta avhjälptes genom att montera dit distanser för att styva upp fjädringen samt genom att lägga en bit plastslang i dämparna för att korta slaglängden.

I helgen byggdes ett flak :) för att ge lite bättre intryck satt jag och petade med 3mm breda ramar runt om "lemmarna".

Bakre delen av framskärmarna har fortfarande inte kommit på plats då jag blev tvungen att flytta dessa för att lämna plats för de större däcken.
Fartreglaget är gömt i tanken, Mottagaren under hytten och batteriet ligger under flaket för att få lite tyngd på bakhjulen.



e21242

Snyggt kan bli en rolig bil att köra med dom egenskaperna som chassit ger.
Snyggt jobbat.

oeland

Tack.
Jo framkomligheten blir nog inget problem :)
Gav mig ut i regnet igår och hittade ett fint stup att köra i.
Märkte dock att jag satt den styvare fjädern som skall motverka torque-twist på fel sida.
Detta gjorde att den såg toksned ut när jag körde uppför.
Då jag inte har ngn vettig kamera ställde jag mobilen i en kartong bit som fick agera kamera stativ.
Tyvärr blev alla filmerna då vridna 90grader :(
Jag får göra ett nytt försök med kameran på rätt håll när jag flyttat om fjädrarna.

oeland

Gjorde ett nytt försök att filma idag. Blev en repa på uppfarten. Hittade en stenplatta som var ca 4 cm tjock som fick agera hinder.
Den har en tendens att luta lite för mycket fortfarande tycker jag. Får försöka fixa det med hårdare fjädrar framöver.
RC Bruder Man 4x4

ConnyWa

Du kan få dämparna styvare igenom att ställa dem rakare istället för att dem lutar innåt!

oeland

Citat från: ConnyWa skrivet 26 oktober 2013 kl. 07:28:23
Du kan få dämparna styvare igenom att ställa dem rakare istället för att dem lutar innåt!

Tack för tipset!
Jag tänkte i dessa banorna när jag monterade dämparna. Dock var det lite trångt när servot satt på axeln.
Bild på hur det såg ut innan.


Nu har jag flyttat upp servot så det sitter i ramen istället och dämparna sitter nu rakt istället :)


Iom detta fick jag dock problem att "styrpinnen" inte räckte till :)


Grävde bland mina andra bilar i hopp om att hitta en utbytesdel utan framgång.
Löste det istället genom att ta fram bågfilen och sedan borra hål i varje del och sätta en pinne från "tvål kopp" som förlängning :)


De gamla fästena till servoplattan i axeln lät jag vara för stunden. Vill se att denna lösning fungerar som jag vill först.
Fick lite problem med att bilen krängde då jag svängde. Samt vid full dämpning svänger den knappt åt ena hållet.
Efter lite justeringar blev dock detta inte lika uppenbart.
Googlade lite och såg att folk brukade lösa detta genom att sätta en "panhard rod" (ingen aning vad det heter på svenska).

krankillen kanske har ngt tips på hur han har löst det på sina bilar?


Jag har även påbörjat reparationerna av hytten. Ny A-stolpe på plats, den behöver dock få en omgång av dremeln innan den ser ok ut.

fredrik123

Skitcool lastbil!!! <wow> 8) [shock] lol
Vart kan man köpa ´´donatorbilen´´ och hur mycket kostar den??? (blir liktsom lite avundsjuk)...
Den ena personen ser ljuset i tunneln, den andra ett tåg, och lokförarn ser två idioter på spåret...

oeland

Citat från: fredrik123 skrivet 26 november 2013 kl. 21:28:12
Skitcool lastbil!!! <wow> 8) [shock] lol
Vart kan man köpa ´´donatorbilen´´ och hur mycket kostar den??? (blir liktsom lite avundsjuk)...

Tack! Än så länge är det mycket arbete kvar på den men den körs ganska flitigt med redan nu :)
Sedan sista bilden togs har den blivit sänkt ytterligare en cm runt om vilket ger ett mycket bättre utseende.

Donatorbilen införskaffades egentligen till ett annat projekt som jag har lagt på is..
Var bara rena turen att den passade här med :)

Det är en Losi Mini rock crawler 1/18 som införskaffades från RCGeeks i UK då jag inte hittade någon svensk återförsäljare.
http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0222T1
Slutsumman hamnade på 205 pund vilket motsvarade ca 2000 kr då.

Valet av bil föll på Losi då det fanns ganska många optionparts till denna samt att den fått bra resensioner för kvalitet,
Nu i efterhand har jag även sett att man förmodligen kan stoppa i diffar från Losi Mini-LST2 1/18 fram och bak om man tröttnar på låsta diffar.
http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0217

Jag kände och klämde på en HSP Kulak 1/18 först men tyckte den glappade lite väl mycket samt jag har ingen erfarenhet av reservdelshanteringen hos hobbex.
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/hsp-kulak-1_18-el-crawler.html

Då jag inte har lastat den tungt ännu eller dragit ngt tungt med den har jag ingen aning om hur grejjerna kommer hålla. Nästan allt är ju plast!
Men skall du bygga en Crawler eller bara ha ngt att köra med utan större belastning så bör vilken 1/18 bil som helst duga som donator.

Bör även tilläggas att Losi MRC har wormgears d.v.s. den tvärnitar så fort man släpper gasen för att inte rulla ifall man stannar i sluttningar.
Detta kräver ett försiktigt finger på gasen annars studsar den fram :)

1314

Panhardstag heter det på svenska :) För att det ska fungera optimalt så bör styrstaget och panhardstaget ha samma vinkel och längd.
/ Jonas
"Jag tänkte börja med bromsarna,lite lättare att flytta på 2 ton om man slipper sikta på nått billigt..."

oeland

Inte hunnit bygga ngt mera på denna tyvärr. Men var ute och lekte lite i snön häromdagen :-)
https://youtu.be/GlBgTmdB0V8

nikenyfiken

Vad använde du för Matrial i den lagade stolpen som fastnar på plasten?
Scania R620 6x4 Lastbilar är min passion!
MVH/Jonas

oeland

Citat från: nikenyfiken skrivet 26 mars 2016 kl. 08:06:55
Vad använde du för Matrial i den lagade stolpen som fastnar på plasten?

Ursäkta sent svar. Har inte fått några notiser via mail och glömt bort att logga in här på ett tag :(
Jag köpte hem plasticard ark och skar dem lagom stora sedan limmade jag fast dem med lim avsett för plasticard.
Limmet funkar klockrent när man limmar plsticard med plasticard eftersom det löser upp dem lite grann. Hela flaket är gjort på samma sätt.
Tyvärr biter det inte lika bra på bruderplasten.
För att limma smådetaljer som inte kommer ansträngas allt för mycket funkar det klockrent. Annars bör du nog prova ngt annat lim.

freco

Jag skulle tro att cyanoakrylatlim (CA), också kallat sekundlim, passar bättre här. Rugga upp plasten med lite fint slippapper först. Sen på med lite lim. Var beredd på att det biter direkt, man får bara en chans...