Scania T142 grusbil

Startat av Lumbago, 16 oktober 2013 kl. 21:03:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Scania T 142 grusbil i skala 1:87.

Jag kan tyvärr inte göra någon regelrätt byggtråd om den här bilen, eftersom jag byggde klart den för länge sedan, och jag tog inga bilder under byggets gång. Men jag ska i alla fall försöka berätta lite om bygget, och visa några bilder på det färdiga resultatet.















Först några ord om förebilden: För mig är en Scania med nos sinnebilden av en "riktig lastbil", den sista innan det blev för mycket plast och runda former. När jag tog mitt lastbilskörkort i början på 2000-talet hade vi inte mindre än fem liknande bilar (T82/112/113/143) på skolan, och min CE-uppkörning var i en vit 113 med grått flak. Den bilen har fått vara förebild till mitt bygge, även om detaljerna skiljer en del och jag inte har något foto, utan har byggt fritt efter mitt minne.

Grundmodellen är en byggsats från Kibri, som jag råkade ha liggandes i garderoben, från en period i livet då jag köpte mycket men byggde lite (nu försöker jag göra tvärtom). För att få rätt utseende bytte jag baljan till en från Herpa, och det visade sig smartast att även ta chassi och fälgar från samma tillverkare. Framaxeln kommer från Faller Car System och sitter i ett egentillverkat fäste av mässing. Jag experimenterade först med ett linjärt servo monterat i chassit, och tippmekanik inne i hytten, men det visade sig bättre att montera ett vanligt 1,7 g servo framför framaxeln. Efter att ha karvat lite med en skalpell på insidan av huven får det precis plats, utan marginaler.

Drivmotorn med utväxling är en 6 mm 1:120 från Mikroantriebe. Den sitter monterad "bak och fram", och ryms precis mellan bakaxlarna. Den bakersta axeln "hänger" löst i två spår och kan röra sig upp och ned, så att vikten alltid vilar på drivaxeln. Egentligen skulle den behöva lite mer spelrum uppåt för att bilen inte ska fastna på ojämnheter, men det är svårt att få till. Däcken på styr- och drivhjul är av gummi, medan boggiaxeln har plasthjul för att påverka styrningen så lite som möjligt.

Batteriet är ett runt 1S 80 mAh lipo från Hobbyking. Formatet, 8 x 32 mm, passar mycket bra i denna bil, eftersom det då ryms på längden utanför ramen. Det var förresten batteriets längd som fick avgöra bilens axelavstånd, som jag ville ha så kort som möjligt för bästa kurvtagningsförmåga. Jag fick ta bort lite plast på insidan av hyttens fotsteg för att batteriet skulle få plats. Jag tycker det ser ok ut, och målat svart ser man inte batteriet speciellt mycket, och formen påminner ju om en bränsletank.

Tippflaket drivs också av en 6 mm motor, men med en planetväxel på 1:700 som gör att den är väldigt långsam och stark. Motorn fungerar som en winsch, och drar i en tunn lina som går på bilens undersida till flakets bakkant, och får det att tippa. Flakets vikt räcker som returfjäder.

Släpvagnsdraget är också fungerande, och manövreras av samma winch som sköter tippen. När motorn körs åt motsatt håll jämfört med tippning öppnas draget.

Elektroniken för radiostyrnigen utgörs av en Deltang 7-kanalsmottagare och två ER100 fartreglage. De ryms under huven och hyttens nedre halva. Här finns inga skrymmande kontakter, allt är inlött direkt på kretskorten. Av/på regleras med en SMD-strömbrytare bakom hytten, och laddning sker med krokodilklämmor på två oisolerade koppartrådar på bilens undersida.

Till bilen har jag byggt ett fyraxligt släp med tipp. Det saknar verklig förebild, och är baserat på en tipptrailer och två dollys från Herpa, samt en del plasticard. Ramen gjorde jag precis så bred att den rymmer ett likadant batteri och tippmotor som bilen. Tippen på släpet jobbar dock tvärtom jämfört med bilen: flaket dras upp av en fjäder mot tippat läge, och en tråd i framkant kopplad till motorn drar ner det. Det var ett enkelt sätt att få en bättre utväxling så att tippen rör sig lagom sakta.

Släpet har en egen mottagare, R415 från Hobbyking, och ett ER100 fartreglage. Bilen anväder kanal 1-3 och släpet kanal 4. På så vis kan de styras helt oberoende av varandra från samma sändare.

Även om jag är nöjd med bilen finns några saker som skulle kunna förbättras. Tippen på bilen är svår att kontrollera hastigheten på (ibland blir det ketchup!), och bilen kunde gärna haft lite bättre terrängkörningsförmöga så den slapp fastna så lätt. Större batteri och fungerande lysen hade också varit trevligt. Jag tänker dock inte ge mig på några ändringar, men eventuellt bygger jag en ny, bättre grusbil senare.




Lumbago

Nu kom bilderna med också: