Programera Arduinokort

Startat av swerecon, 14 oktober 2013 kl. 17:37:36

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Någon som är kunnig på detta med programering i C+ eller C++? Har ett Arduinokort som skall styra några servon, allt styrs i övrigt via IR. Har dock inte en aning om programering [cranky] [shock] [shock]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tobiase

Hur ska servona styras? Från vad?
Vilket Arduinokort har du?
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Servona skall styras via IR fjärrkontroll. Om jag fattat rätt kopplas sen servona till ett PWM kort och själva styrningen sker från Arduino kortet, ett Arduino Uno Rev 3. Jag har prylarna hemma efter konsultation från säljaren. Men blir inte klok på programeringen och kopplingarna.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tobiase

UNO kan styra 6st servon i sin hårdvara, pin 3, 5, 6, 9, 10, 11. Tror inte du behöver något externt PWM-kort.
Servona måste matas med extern strömkälla, regulatorn på UNO-kortet klarar inte av servon.
Vad är det för IR-kontroll? Är det en Servonaut?
Hur många servon?

Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Det handlar om 6 servon. Fjärrkontrollen är köpt på samma ställe med separat IR-mottagare/diod. Allt är köpt på Lawicel.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Iccccie

Tjabba,

Jag funderade själv på skaffa ett Arduino kort för ett tag sen för att eliminera kanalbrist på sändaren. Började skissa på ett program men gav snabbt upp då jag insåg hur mycket jobb o kunskap som krävs för att lyckas.

Det här projektet är nog inget program du skriver över en kväll om du inte är van programmerare.

Man får nog börja med baby steg  för att lära sig programmera kortet för att nå dit man väl med hjälp av massa tutorials som finns på Ardounios hemsida och massa andra hemsidor, plus youtube har massa video's med enkla projekt för att komma in i det.


Tobiase

Lawicel är bra, tar bara för stor del av min lön.

Vilken fjärr?
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Artikelnummer COM-11759 står bara infrared remote control. Tillverkare sparkfun, en röd pryl
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tobiase

Hmmm...
Den har bara tre knappar A, B, C.
Hur hade du tänkt att styra 6st servon?

Så här? Man väljer servo genom två knapptryckningar.

Servo 1=A+A
Servo 2=B+B
Servo 3=C+C
Servo 4=A+B
Servo 5=A+C
Servo 6=B+A
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Eller
A= Pil hö/vä
A= Pil upp/ner
B= Pil hö/vä ....... osv
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tobiase

Så kan man göra.
Programmeringen är inte nåt stort problem, det du vill göra är inte mycket eller komplicerat.
Jag ska kolla upp lite mer imorron.
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Vore kanon. Då kan man testa lite själv sen när man fått se vad som krävs och vad som händer. Toppen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tobiase

Finns kod för fjärren på: http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/datasheets/Components/General/Remote_Example.ino

Att sedan styra servona med den koden är inte så många rader. Nästan allt finns i IR-koden.

Har du testat att ladda ner nåt program till UNOn? Annars är det läge att göra det. Finns bra youtube-klipp och även instruktioner på Arduinos hemsida.

Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

swerecon

Ja, har laddat ner programet för programering. Men vet sedan tidigare försök med programering att det är viktigt få rätt tecken på rätt plats osv.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490