All Wheel Drive?

Startat av Badboy, 4 oktober 2013 kl. 22:09:45

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Badboy

Tja!

Låt oss säga Tamiya King Hauler och man skulle vilja göra den till All Wheel Drive.
Vad skulle man behöva för axel fram?

Badboy


Olof

Krävs mer än så. Antingen flytt av befintlig låda och ombyggnad till utgående axel åt båda håll, eller byta till exempelvis Weromas låda. (Har iallafall för mig den har fördelningslåda.)

Jag rekommenderar som alltid hellre att handla från Tyskland, billigare och fortfarande snabb frakt.
Mvh, Olof!

Actros861

Själv hade jag köpt Doktorns axlar, dyra som as men de passar direkt.

Integyaxlarna är väll helt okej men framaxeln har skumma mått på infästningen (framaxeln).
Vill du ändå ha de axlarna så köp de hellre från Integy själva, sparar en bra slant på det :)
http://www.integy.com/st_prod.html?p_prodid=14814&p_catid=318#.Uk8yrIZtans

Sen som Olof säger så behövs en ombyggnad av originallådan eller en fördelningslåda men det visste du säkert redan :)
Bygga om original funkar bra har gjort det på en själv bara köpa en modifierad nedre växellådsaxel från Doktorn. http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=6
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Badboy

Tack för alla svar! Har lite andra planer på hur lösa drivningen... Vi får se... Just nu är allt bara i teorin.
Har inte köpt någon bil ännu! <stup>

Badboy

Badboy

Då jag spanat in axlarna så måste jag säga att dom var ju inte så snygga... [cranky]
Kollade in doktorns men samma sak där...

Badboy

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Badboy

Nu börjar vi snacka!  [dance]
Tack för länken!

Badboy

Badboy

Jag funderar på att slänga i en sådan:

eller liknande för drivning fram. Vad tror ni?

Badboy

ConnyWa

Highliftens låda har inbyggd fördelningslåda med utgång framåt! I teorin borde man kunna ta utgående axel och gavlar plus fördelningslåda från highliftens låda och trycka dit på en lastbilslåda. Har inte provat detta men det borde gå.

Funderade på detta då jag ville ha motorn lägre och placerad framåt istället för ovanpå på min highlift låda.  Slutade med att jag gjorde ett eget fäste för motorn framför lådan istället.

Har även sett att någon vridit fördelningslådan 90 grader mot resten av växellådan den blir då lägre men bredare och utgångarna hamnar på sidan.

Highlift lådan måste ha bättre utväxling för en lastbil då den är annorlunda utväxlad iom fördelninslåda och annat huvud drev.
Bara en tanke!

Såhär ser min låda ut. Den är täckt med gummiduk för att dämpa ljudet från lådan.
Inte vacker jag vet!